اخبار مهم

توقف چهره زنی عمومی در متروی مشهد

کد خبر : 56198

بررسی ماجرای نمایش برخی اطلاعات شخصی شهروندان در مانیتورهای برخی ایستگاه های متروی مشهد که موجب تشویش اذهان مردم شده بود.

دستیار رئیس جمهور:از استاندار خراسان رضوی انتظار می‌رود به عنوان نماینده عالی دولت مردمی که حفظ کرامت شهروندان پیوست ناگسستنی تمام اقداماتش است به این موضوع ورود کند و با ناقضین حقوق مردم و مرتکبین رفتارهای فراقانونی برخورد شود

روزنامه خراسان نوشت: چهره زنی و نمایش برخی اطلاعات شخصی شهروندان در برخی ایستگاه های متروی مشهد روز گذشته پس از مطالبه افکار عمومی و پیگیری ها در این زمینه متوقف شد؛ دوربین هایی که در گیت های ورودی نصب شده و مانیتورهایی که در منظر عمومی چهره افراد ورودی به ایستگاه را به صورت تفکیک شده و با انتشار برخی اطلاعات شخصی از جمله سن، جنسیت، احساسات و… نمایش می داد و موجب نگرانی شهروندان و افکار عمومی شد و البته واکنش دستیار رئیس جمهور را هم به دنبال داشت؛

هرچند که پیگیری های ما نشان می دهد که از ظهر دیروز و بعد از پیگیری ها در این زمینه و مطالبه افکار عمومی، در اقدامی قابل تحسین این کار غلط یعنی چهره زنی شهروندان که به تشویش اذهان عمومی انجامیده بود، متوقف شد. در ضرورت رصد، پیگیری و انجام اقداماتی برای تامین امنیت شهروندان و بالابردن ضریب امنیتی شهر، شکی نیست اما چنین اقدامی در این سطح یعنی چهره‎زنی شهروندان و نمایش آن در مانیتوری آن هم در منظر عمومی که برخی اطلاعات شخصی آن ها را نمایش می دهد، اصلا قابل توجیه نیست و چیزی جز تشویش اذهان عمومی و نگرانی و گاه عصبانیت مردم از این کار را به دنبال نخواهد داشت. آن هم در شرایطی که حدود ۳ ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده و قطعا حفظ سرمایه اعتماد مردم موضوعی بااهمیت است، چیزی که با این گونه اقدامات خدشه دار می شود.

 مجوزی از شورای شهر مشهد اخذ نشده است

دیروز از تمام ارکان مدیریتی شهرداری مشهد موضوع را پیگیری و مطالبه کردیم که پاسخی به پیگیری های ما داده نشد و صرفا مجید نژادحسین رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد پاسخگوی سوالات ما بود. مجید نژاد حسین، در این باره به «خراسان» گفت: ببینید بد منتقل شده است، اطلاعات شخصی مردم نیست. وی پس از اشاره خبرنگار خراسان به اطلاعات درج شده از جمله اطلاعات شخصی مانند سن گفت: این نرم افزارِ هوش مصنوعی است. همه افرادی که رد می‎شوند ، حتی من و شما هم که رد شویم عکسمان را می‎گیرد و نرم افزار تشخیص می دهد این شخصی که رد می شود، مرد یا زن است.

نژاد حسین در پاسخ به این سوال که هدف از نصب مانیتورها چیست؟ افزود: در ۵ ایستگاه مترو و همچنین در فرودگاه و پایانه نیز هست. کلیاتش را پرسیده ام، اما جزئیاتش را بهتر است از زبان خود دوستانی که هماهنگ کرده اند بپرسید که با چه رویکردی است. درباره این‎که عملا چه سیاستی باعث چنین چیزی شده است. ممکن است بگویند برای بحث امنیت شهروندان است. افرادی که دنبال حاشیه سازی و مسائل امنیتی هستند با این رویکرد کنترل می‎شوند. رئیس کمیسیون حمل و نقل وترافیک شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان ریاست کمیسیون در جریان این ماجرا بوده اید و این موضوع مصوبه شورا را داشته است یا خیر، گفت: یک تا یک ماه و نیم پیش من در جریان کلیت موضوع بودم که در ابتدای کار از پایانه شروع شد.

حالا یک تصمیم گرفتند که در ایستگاه‎هایی که تلاقی دو خط هست مثل پارک ملت، هفت تیر، غدیر و شریعتی نیز قرار بگیرد، اما مجوزی از شورا در این خصوص نگرفته اند. وقتی این موضوع رسانه ای شد، اعضای شورا با هم درباره آن صحبت می‎کردیم و کسی از اعضای شورا اطلاع نداشت. حالا من از کلیتش اطلاع داشتم اما این که از شورا مجوز بگیرند، خیر.

وعده وزارت کشوربرای پیگیری موضوع

در ادامه موضوع را از طاهرزاده، مسئول ارتباط با رسانه وزارت کشور نیز پیگیری کردیم. وی درپی اشاره خبرنگار خراسان به این موضوع ودر پاسخ به این سوال که موضع وزارت کشور در این باره چیست، ضمن اظهار بی اطلاعی نسبت به این موضوع گفت: استانداری خراسان رضوی باید درباره این موضوع اظهار نظر کند. استان موظف است که این مسئله را مطرح کند. من از تهران نمی توانم درباره مشهد حرف بزنم. برداشت شخصی من این است که اگر وزارت کشور بخشنامه کرده باشد، در کل کشور نیز باید اجرا شود، اما وقتی در یک شهر اجرا می شود مسئولان خود استان باید پاسخگو باشند. وی در ادامه وعده داد که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

دستیار رئیس جمهور: با ناقضین حقوق مردم برخورد شود

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی نیز روز گذشته به این موضوع واکنش نشان داد و با بیان این‎که نمایش چهره شهروندان، مصداق نقض حقوق شهروندی است، گفت: هیچ فرد و مقامی حق ندارد با هر بهانه ای به حقوق شهروندان تعرض کند و اقدام و رفتار فراقانونی داشته باشد، با ناقضین حقوق مردم و مرتکبین رفتارهای فراقانونی برخورد شود. سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا، نمایش چهره شهروندان در فرودگاه، برخی ایستگاه های مترو و راه آهن در مشهد را مصداق نقض حقوق شهروندی دانست و بیان کرد: این اقدام کرامت انسانی و حریم خصوصی را نقض می‌کند و در واقع ناقض اصول ۲و ۲۵ قانون اساسی است.

اقدامی فرا قانونی

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی اجتماعی با فراقانونی خواندن این اقدام خاطرنشان کرد: هیچ فرد و مقامی حق ندارد با هر بهانه ای به حقوق شهروندان تعرض کند و اقدام و رفتار فراقانونی داشته باشد. پاد با تاکید این‎که با ناقضین حقوق مردم و مرتکبین رفتارهای فراقانونی برخورد شود، بیان کرد: از استاندار محترم خراسان رضوی انتظار می رود به عنوان نماینده عالی دولت مردمی که حفظ کرامت شهروندان پیوست ناگسستنی تمام تصمیمات و اقداماتش است به این موضوع ورود کند و با ناقضین حقوق مردم و مرتکبین رفتارهای فراقانونی برخورد شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن