اخبار مهماسلاید شو

فیشینگ» رتبه اول جرائم استان خراسان رضوی | ۶۰ درصد جرائم سایبری در حوزه اقتصادی اتفاق افتاده است

کد خبر : 56189

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: ۶۰ درصد جرائم سایبری در حوزه اقتصادی شامل کلاهبرداری، فیشینگ، کپی کارت و رمزارز بوده و ۴۰ درصد در حوزه‌های اجتماعی شامل نشر اکاذیب، توهین، تهمت و افترا است.

به گزارش صبح مشهد، سرهنگ علی‌اکبر قرائی‌پور امروز، ۱۴ آذرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص چهارمین پویش کودکان سایبری که در مرکز پلیس فتای استان برگزار شد، اظهار کرد: چهارمین پویش کودکان سایبری از ۱۸ تا ۲۴ آذرماه با همکاری برخی دستگاه‌ها در حوزه مشهد و استان به‌خصوص آموزش‌وپرورش، شهرداری، شورای شهر، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان از اصلی‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌های کشور هستند و طبق برنامه‌های ابلاغی و فرمایشات مقام معظم رهبری، پویش کودکان و توجه به این قشر در دستورکار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت، پلیس نیز سه مرحله پویش کودکان سایبری را به اجرا گذاشت که اثرات خوبی در آموزش و آگاه‌سازی خانواده‌ها و بهره‌گیری از این فضا به خصوص برای نسل جوان و کودکان داشته است.

قرائی‌پور خاطرنشان کرد: در روزشمار پویش روز اول به نام کودکان؛ ایمنی سایبری، روز دوم خانواده؛ والدگری سایبری، روز سوم دوستان؛ بازی‌های سایبری، روز چهارم مدرسه؛ آموزش سایبری، روز پنجم جامعه؛ فرهنگ سایبری، روز ششم سکوها؛ مسئولیت اجتماعی و روز هفتم پلیس حامی کودکان سایبری نامگذاری شده است.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان اینکه هدف اصلی پویش، ارتقای آگاهی‌های اجتماعی درخصوص شیوه صحیح استفاده کودکان از فضای مجازی است، عنوان کرد: اهداف جانبی علاوه بر افزایش آگاهی خانواده‌ها برای کاهش شکاف بین سنین مختلف والدین و فرزندان در حوزه دیجیتال، افزایش نقش مدارس، افزایش حساسیت‌های اجتماعی نسبت به کودکان در فضای مجازی، افرایش ایمنی سایبری و افزایش مسئولیت‌پذیری برخی سازمان‌های ذی‌ربط در امنیت کودکان در فضای مجازی است.

وی افزود: اعتیاد سایبری فرزندان به فضای مجازی، استفاده از ابزار‌های نظارت والدین در فضای مجازی، الگوی مصرف فضای مجازی، آموزش ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموز و تاحدودی والدین، مسئولیت‌پذیری مدارس در حوزه آموزش والدین و دانش‌آموزان و آسیب‌های فکری، روحی و روانی به علت استفاده بی‌رویه از این فضا نیز در پویش در نظر گرفته شده است.

قرائی‌پور ادامه داد: جامعه هدف سنین تا ۱۲ سال در نظر گرفته شده است. در طول مدت پویش آگاه‌سازی و آموزش‌های سایبری در قالب‌های مختلف انجام خواهد شد. کانال رسمی پویش سایبری با آی‌دی safeclick@ بوده که بستر‌های داخلی ایتا، بله و روبیکا در این آی‌دی برای پویش در نظر گرفته شده است. در پویش قبلی مشارکت و بازخورد خوبی داشتیم و استان خراسان رضوی در سومین مرحله پویش رتبه اول را در کشور به دست آورد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جرائم متعددی را دنبال کردیم، تصریح کرد: میانگین سن مجرمان سایبری بین ۱۶ تا ۲۳ است. در حوزه اقتصادی، فیشینگ رتبه اول جرائم استان را به خود اختصاص داده است. ۶۰ درصد جرائم سایبری در حوزه اقتصادی شامل کلاهبرداری، فیشینگ، کپی کارت و رمزارز بوده و ۴۰ درصد در حوزه‌های اجتماعی شامل نشر اکاذیب، توهین، تهمت و افتراست.

وی اضافه کرد: بیشترین جرائم امسال سرقت‌ها و کلاهبرداری‌های اینترنتی بوده و بیشترین کشفیات در همین حوزه با میزان ۶۶ درصد است. در حوزه فیشینگ بیشتر با دریافت لینک از سوی بزه‌دیدگان در زمینه سهام عدالت، مالیات و شارژ و اینترنت رایگان است. کلاهبرداری‌ها نیز بیشتر در خصوص سایت‌های واسطه‌گر خرید و فروش که ثبت آگهی انجام می‌دهند، اتفاق افتاده است. کلاهبرداری‌های کار در منزل نیز قربانیان زیادی دارد که با عنوان کاریابی از فرد درخواست واریز مبلغ می‌کنند.

قرائی‌پور گفت: در زمینه جرائم سایبری مجازات‌هایی برای هر نوع جرم در نظر گرفته شده است. از ابتدای سال باند‌های متعددی در حوزه کلاهبرداری‌های رمزارز، کپی کارت و فیشینگ شناسایی و دستگیر شده‌اند. دستگیری‌ها در این حوزه نیز ۱۸ درصد افزایش داشته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن