دانش و فناوری

ماشین فضایی تسلا به بازار آمد

کد خبر : 56182

«سایبرتراک»خودروی نوآورانه تسلا قدرت یک پیکاپ، هوش یک خودروی برقی و سرعت یک خودروی اسپرت را با هم دارد.

صبح مشهد- پس از مدت‌ها انتظار سرانجام اتفاقی که ماشین‌بازها منتظرش بودند رخ داد و وانت «سایبرتراک» محصول کارخانه تسلا روانه بازار شد. شاید تاکنون عرضه هیچ خودروی جدیدی تا این اندازه با حاشیه و موافق و مخالف همراه نبوده است، اما هرچه باشد سایبرتراک برجسته‌ترین محصول تسلاست.

وانت برقی سریع‌تر از پورشه
سایبرتراک یک خودروی برقی است که از زمان رونمایی اولیه تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است. هنگامی که تسلا در سال ۲۰۱۹ طرح مفهومی سایبرتراک را رونمایی کرد قرار بود قیمت پایه ماشین ۴۰ هزار دلار باشد. اما در مراسمی که به تازگی در تگزاس برگزار شد، کمپانی تسلا قیمت نهایی آن را اعلام کرد. تیپ پایه با یک موتور برقی و چرخ‌های محرک عقب که سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود، در حدود ۴۹۸۹۰ دلار قیمت خواهد داشت. این تیپ با یک بار شارژ تقریباً ۴۰۲ کیلومتر را پیموده و شتاب صفر تا صدی برابر با ۶٫۵ ثانیه خواهد داشت. تیپ بالاتر چهار چرخ محرک بوده که از دو موتور برقی بهره می‌برد. این دو در کنار هم ۶۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. این تیپ ۵۴۷ کیلومتر برد دارد و شتاب صفر تا صد آن ۴٫۱ ثانیه اعلام شده است. مدل مذکور در سال ۲۰۲۴ در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. بالاترین تیپ از سایبرتراک که آن هم در سال ۲۰۲۴ روانه بازار می‌شود، ۹۶۳۹۰ دلار قیمت‌گذاری شده و چهار چرخ محرک است. این تیپ ۸۴۵ اسب بخار قدرت داشته و با یک بار شارژ می‌تواند مسافتی برابر با ۵۱۴ کیلومتر را بپیماید. کمپانی تسلا شتاب صفر تا صد این تیپ را ۲٫۵ ثانیه اعلام کرده است.

غول ضدزنگ و ضدگلوله
ایلان ماسک، مدیر تسلا در مراسمی که در کارخانه این شرکت در تگزاس برگزار شد گفت با آمدن این وانت چهره خیابان‌ها برای همیشه تغییر خواهد کرد. برای اولین بار در صنعت خودرو بدنه ماشین با آلیاژی ویژه از فولاد ضدزنگ ساخته شده که باعث محکم‌شدن خودرو شده است. تسلا با پخش ویدئویی در مراسم رونمایی این خودرو نشان داد که بدنه سایبرتراک ضد گلوله است. فولاد ضدزنگ آن‌قدر محکم است که فرم دادن به آن آسان نیست و این یکی از دلایلی است که باعث نامتعارف بودن طرح ماشین شده است. البته انتخاب این فلز باعث شده تا برخی از تحلیلگران درباره ممکن بودن تولید انبوه سایبرتراک تردید داشته باشند. سایبرتراک همچنین از اولین ماشین‌هایی است که فرمانش به طور مستقیم به چرخ‌ها وصل نیست. با گرداندن فرمان سایبرتراک، موتورهایی الکتریکی چرخ‌ها را به اندازه‌ای که لازم است حرکت می‌دهند. برای تغییر بهتر مسیر ماشین در سرعت‌های پایین، چرخ‌ها با زاویه‌ بیشتری تغییر جهت می‌دهند. در سرعت‌های بالا هم با چرخاندن فرمان، زاویه تغییر جهت چرخ‌ها کمتر می‌شود. فرمان ماشین، زاویه چرخ‌های عقب را هم تغییر می‌دهد که باعث می‌شود دور زدن با سایبرتراک راحت‌تر باشد.

وسیله حمل و نقل یا وسیله پز دادن؟
ظاهر سایبرتراک با وانت‌های موجود در بازار کاملا فرق دارد. تسلا می‌گوید طراحی و مهندسی وانت‌ها در ۷۰ سال گذشته تقریبا تغییری نکرده و این شرکت می‌خواسته وانتش را با نگاهی تازه طراحی کند. اتاق سایبرتراک مانند مدل‌های دیگر تسلا ساده است. راننده همه اطلاعات را در نمایشگری ۱۸ اینچی می‌بیند و بخش‌های مختلف ماشین را با همین نمایشگر لمسی کنترل می‌کند. از جمله به جای آینه عقب، تصویری از پشت ماشین در همین نمایشگر نشان داده می‌شود. ایلان ماسک در مراسم رونمایی از این خودرو گفت هدف تسلا از ساخت سایبرتراک، ماشینی بوده که مثل یک وانت محکم بوده و سرعتش مثل یک ماشین اسپرت باشد. او گفت که سایبرتراک با وجود ظاهر متفاوتش کاملا برای کار ساخته شده است. پیش‌بینی بیشتر تحلیلگران این است که سایبرتراک بیشتر از یک ماشین کاربردی به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده و دست کم در سال‌های اول مشتریانش طرفداران تسلا هستند که حاضرند برای کارخانه محبوب خود پول زیادی خرج کنند.

گور تسلا کنده شد؟
در طول ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از دردسرهای تسلا برای ساخت سایبرتراک منتشر شده است. عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از این خودرو منتشر شده که اشکالاتی را در بدنه استیل براق ماشین نشان می‌دهد. فاصله بین پنل‌های ماشین هم در عکس‌هایی که منتشر شده زیاد است که اشکالات در خط تولید سایبرتراک را نشان می‌دهد. ایلان ماسک چندی پیش در نشستی با سرمایه‌گذاران کارخانه گفت این دردسرها در ساخت هر محصول جدید عادی است، اما سایبرتراک بسیار متفاوت و پیشرفته‌تر از ماشین‌های امروزی است و تسلا با تصمیم بلندپروازانه برای ساخت آن «گور خود را کنده است.»
اطلاعات این مطلب از بی‌بی‌سی، ایران جیب و گجت‌نیوز برگرفته شده است

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن