زندگی

حمله به روان و حقوق کودک با دابسمش‌سازی مبتذل!

کد خبر : 56175

ماندگارشدن فیلم کودک با محتوای نامناسب در فضای‌مجازی، ابتلا به بلوغ زودرس و اختلال شخصیت نمایشی و … بخشی از آسیب‌های ساخت دابسمش با محتواهای مبتذل است.

نجمه عابدی شرق | دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی بالینی

صبح مشهد- ساخت دابسمش و مشاهده محتوای مبتذل برای کودکان می‌تواند عواقب روان‌شناختی جدی داشته باشد. این محتواها ممکن است به کودکان افکار منفی، اضطراب، استرس و افزایش علاقه به واقعیت‌های غیرسالم مرتبط با جنسیت، عنف یا مسائل دیگر بیاموزند. همچنین، محتوای مبتذل ممکن است افزایش هیجانات منفی، کاهش تمرکز و توجه، کاهش علاقه به فعالیت‌های سازنده و بهبوددهنده، مواجه شدن زودهنگام با مسائل جنسی، تأثیر منفی بر پیشرفت تحصیلی و اجتماعی کودکان داشته باشد. به علاوه، محتوای مبتذل ممکن است ارتباط نامناسب را میان فرزندان و والدین ایجاد کند زیرا ارزش‌ها و انتظارهایی که والدین به کودکان خود رسانده‌اند، با محتواهای مبتذل تضاد داشته باشد.

استفاده ابزاری و ناجوانمردانه از کودکان
استفاده از کودک برای جلوه‌گری یا به عبارتی استفاده از کودک به عنوان وسیله برای جلب توجه و حاکم شدن بر اطرافیان خلاف اخلاق و ضدحقوق کودک و نیازمند بررسی و رسیدگی است. اگر والدین با دلایل شخصی یا شرایط احساسی خود از دیده شدن و توجه جامعه به سراغ کودکان خود می‌روند، می‌تواند نشانه‌ای از اختلال شخصیتی والد باشد. این مسئله نه تنها می‌تواند به کودک آسیب برساند، بلکه نقض حقوق کودکان و ایجاد محیط نامناسبی برای رشد و توسعه اوست. برای حفظ حقوق و سلامت کودک، نیاز است که این مسئله به جد بررسی و رسیدگی شود.

ماندگاری فیلم کودک با محتوای نامناسب در فضای‌مجازی
اکتساب اعتمادبه‌نفس در کودکان، به شناخت خود و قبول وجودشان توسط دیگران وابسته است. اگر کودکان فقط برای دیده شدن در فضای مجازی و ساخت دابسمش استفاده شوند، احتمالاً اعتمادبه‌نفس‌شان وابسته به دیده شدن به پیروزی در دنیای مجازی خواهد بود. این امر می‌تواند به اختلال شخصیت نمایشی در کودکان منجر شود و باعث ناتوانی در ارتباطات و روابط واقعی زندگی شود. این شرایط وقتی بدتر و فاجعه‌بارتر می شود که یک ویدئو کوتاه از کودک که هیچ اختیاری از خودش ندارد یا هنوز در تشخیص خوب از بد به تکامل نرسیده، با محتوایی نامناسب منتشر و حتی ماندگار شود. به طور کلی، بهتر است برای رشد سالم کودکان، به جای تمرکز بر دیده شدن در فضای مجازی، بر ارزش‌های اصیل و روابط واقعی تأکید کنیم.

حقوق کودک را ضایع نکنید
ساخت دابسمش با چنین آهنگ مبتذلی و دیده شدن کودکان در فضای‌مجازی با آن محتوای نامناسب که حقوق کودکان را نادیده گرفته و به‌خطر می‌اندازد، به هیچ وجه هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد. حقوق کودکان شامل حق به زندگی، حق به سلامتی، حق به تحصیل، حق به بازی و سرگرمی مناسب، حق به حفظ حیثیت و حرمت شخصی و … می‌شود که ساخت و انتشار چنین دابسمش‌هایی آن‌ها را ضایع می‌کند. از دیدگاه حقوق کودکان، باید از زمان تولد کودک تا بزرگ‌سالی، حقوق و منافع‌شان را به‌طور کامل محافظت کرد. به این ترتیب، ساخت دابسمش نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به حقوق کودکان ضربه بزند و باید توجه به مسائلی مانند حفظ حیثیت، ارزش‌های شخصی و تأثیر منفی روانی و جسمی را به هنگام استفاده از فضای مجازی در نظر گرفت.

دابسمش‌هایی مایه خجالت در بزرگ‌سالی
خاطرات کودکانی که به وسیله ویدئوها و عکس‌هایی که در فضای‌ مجازی به طور دایمی از آن‌ها ثبت می‌شوند در ذهن اطرافیان و آشنایان می‌ماند، ممکن است باعث بشود که در بزرگ‌سالی خجالت کشیده و ناراحت شوند. ممکن است کودکان در آینده بخواهند از بعضی از محتواهایی که در هنگام کودکی تهیه شده‌اند، دوری کنند و احساس ناراحتی کنند به‌خصوص اگر این محتواها خجالت‌‌آور یا ناخوشایند باشند. بنابراین، بهتر است به عناوینی که در فضای‌مجازی درباره کودکان نشر می‌شوند، مورد توجه قرار دهیم و از انتشار محتواهایی که ممکن است در آینده برای کودکان خجالت‌آور باشند، پرهیز کنیم. از این رو، مهم است توجه کنید محتواهایی که به کودکان عرضه می‌شود، مناسب و منطبق با سن و توسعه روانی و روان‌شناختی آن‌ها باشد. البته، همیشه بهتر است که با توجه به نظارت و راهنمایی والدین، اطمینان حاصل شود که محتواهایی که کودکان در تماس با آن قرار می‌گیرند، مناسب و مناسب سن آن‌هاست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن