زندگی

خرده‌ خیانت‌های مرگ‌آفرین برای زندگی‌ مشترک

کد خبر : 55785

اگر به‌عنوان یک زن یا شوهر نمی‌دانید که رفتارتان مصداقی از نداشتن تعهد محسوب می‌شود یا نه، فقط کافی است ۳ سوال ساده از خودتان بپرسید

صبح مشهد- خیانت یا بی‌وفایی همان نداشتن تعهد به همسر در روابط عاطفی است. روابط عاطفی ضعیف زوجین می‌تواند روابط زناشویی را هم بی‌کیفیت کند و این خود زمینه‌ساز خیانت می‌شود. عوامل زیادی می‌تواند سبب بی‌وفایی شود و به دنبال بی‌وفایی تضعیف بیشتر روابط عاطفی زوجین و اختلافات زناشویی را داریم. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم. همچنین از راهکارهای تشخیص خرده خیانت بودن یک رفتار در زندگی‌مشترک و مصادیق رایج‌تر آن خواهیم گفت.

نویسنده : دکتر زهرا وفائی جهان| ‌ روان‌شناس

۳ عامل خیانت زوجین

۱ابتلا به اختلال کمال‌گرایی| افرادی که کمال‌گرا هستند در همه زمینه‌های زندگی از قبیل شغلی، خانوادگی، تحصیلی، دوستان و …، تمایل دارند بی‌نقص و ضعف باشند و می‌توان گفت به ندرت به رضایت می‌رسند. آن‎چه واضح است این است که هیچ فردی بی‌نقص و ضعف نیست و در زمینه روابط عاطفی، چنین افرادی مدام شاکی از همسر خود هستند و متاسفانه یکی از راه‌حل‌هایی که برخی از این افراد انتخاب می‌کنند، خیانت است که البته این هم برای‌شان راضی کننده نیست چون در رابطه جدید هم ضعف‌هایی می‌بینند.

۲ آسیب‌های روانی دوران کودکی و نوجوانی| برخی افراد به دلیل آسیب‌های دوران کودکی و نوجوانی دچار اعتیاد در روابط عاطفی و جنسی در بزرگ‎سالی می‌شوند و بهتر است از یک روان‌شناس کمک بگیرند؛ چون افراد زیادی را قربانی آسیب خودشان می‌کنند.

۳ اختلافات شدید زوجین| بسیاری از خیانت‌ها هم به دلیل نداشتن رضایت زناشویی و اختلافات شدید زوجین است که این اختلافات دلایل زیادی دارد؛ از قبیل نداشتن تفاهم به دلیل شخصیت‌های متفاوت زوجین، نداشتن مهارت‌های موثر در رابطه با همسر، برخی اختلالات روانی در هر دو نفر یا یکی از زوجین و … . البته واضح است که خیانت راهکار درمان این مشکل نیست.

۳ سوال برای تشخیص خیانت در رفتارمان
نکته مهم این است که تصور بعضی از ما درباره خیانت، دقیق نیست. بعضی رفتارها اگر توسط زن یا شوهر اتفاق بیفتد، هرچند که آن‌ها احساس کنند که خیانت نیست، مصداق نداشتن تعهد و بی‌وفایی است.

در این بین، ۳ سوال وجود دارد که اگر پاسخ شما به آن‌ها درباره رفتارتان مثبت باشد، آن رفتار یک خرده خیانت محسوب می شود. ۱- آیا من این رفتارها را از همسرم پنهان می‌کنم؟ ۲- اگر همسرم متوجه خیانت شود، آیا رابطه‌مان آسیب می‌بیند؟ ۳- اگر همسرم چنین رفتاری انجام دهد من چه احساسی خواهم داشت؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید تشخیص دهید رفتارتان خیانت است یا خیر؟

برخی از رایج‌ترین مصادیق خرده خیانت‌ها
ارسال پیام‌هایی با لحن عاطفی به شخصی غیر از شریک‌زندگی، دنبال کردن صفحه شرکای عاطفی سابق و تعامل با آن‌ها، گشتن دنبال افرادی بهتر از شریک زندگی‌مان برای درد دل، دادن شماره تلفن به فردی که می‌دانید از شما خوشش می‌آید، صحبت کردن از تمام جنبه‌های زندگی خصوصی برای دیگری، تلاش بیش از حد برای جذاب به‌نظر رسیدن در نگاه افراد دیگر یا حتی جلب توجه برای شخصی غیر از همسر، ادامه ارتباط با شخصی که به صراحت اعلام کرده از شما خوشش می‌آید، صمیمیت بیش از حد با افرادی از جنس‌مخالف، حضور در جمع‌های خاص بدون اطلاع همسر، شوخی‌های جنسی کلامی یا بحث درباره مسائل غیراخلاقی با جنس‌مخالف و …، مصادیقی از خرده‌خیانت‌های مرگ‌آفرین برای زندگی‌مشترک است.

دلیل خیانت را در خودمان جست‌و‌جو کنیم
اگر متاسفانه در دام چنین رفتارهایی افتادیم، باید به جای این که همسر و دیگران را مقصر جلوه دهیم، دلایل خیانت را در خودمان جست‎وجو کنیم و این مسئله را در خودمان به تنهایی یا با کمک روان‌شناس حل کنیم. با خیانت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و حتی عطش خیانت بیشتر می‌شود؛ پس دلیل ارتکاب به این خطا را بررسی و حل کنیم تا دیگران را قربانی خودمان نکنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن