پایتخت فرهنگ اسلامی

جشنواره تئاتر خراسان‌رضوی روز گذشته با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد

معرفی ستاره های امسال تئاتر استان

کد خبر : 55717

سی و سومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، روز گذشته با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و در این ۳ روز، ۱۱ نمایش صحنه‌ای و ۱۲ نمایش خیابانی به اجرای عموم گذاشته شد. در سه روز برگزاری مرحله نهایی این جشنواره از ۲۰ تا ۲۳ آبان، بیش از ۴۰۰ هنرمند تئاتر کل استان، در قالب گروه های نمایشی حضور یافتند، که ۱۲۰ نفر از این تعداد از شهرستان های سبزوار، تربت حیدریه، جوین، کاشمر، قوچان، نیشابور و مشهد بودند.

هویت ایرانی خط قرمز ماست، پای خط قرمز خود بایستیم
به گزارش تسنیم، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آیین اختتامیه سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی که در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آن چه امروز در کشور به عنوان هویت ایرانی داریم خط قرمزهای ماست؛ بنابراین پای خط قرمز خود بایستیم، همان‌طور که غرب پای خط قرمز باطل خود ایستاده است. وی افزود: هنرمندان جهان در یک ماه گذشته گل کاشتند، اگر اسرائیلی‌ها روزانه بر سر مردم غزه بمب می‌ریزند، هنرمندان تئاتر در سرتاسر جهان اعتراض خود را به جنایات نشان می‌دهند البته هر انسان آزاده‌ای نمی‌تواند در مقابل این نسل‌کشی ساکت باشد و این تلنگری برای ماست. وی تصریح کرد: خط قرمز غرب، صهیونیسم و همجنس‌گرایی بوده و با کسی شوخی ندارند، بازیکن فوتبال، سلبریتی، هر فردی باشد حذف می‌شود لذا آن چه ما در کشور به عنوان هویت ایرانی داریم، خط قرمزهای ماست و ما نیز باید پای خط قرمز خود بایستیم، ما به شاهنامه، مولوی، نظامی، عطار، خانواده ایرانی اسلامی، آداب و رسوم خود، نوروز و یلدا افتخار می‌کنیم، این‌ها خط قرمزهای ماست. محمد جهان‌پا، دبیر سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تلاش کردیم تا جشنواره با بهترین کیفیت ممکن رقم بخورد و امیدوارم در سال آینده با حضور افراد بسیار نخبه در انجمن هنرهای نمایشی استان هم بودجه مستقل و هم آموزش‌های خوب برای تئاتر شهرستان داشته باشیم و بتوانیم سال پررونقی را رقم بزنیم. وی افزود: اگر امروز جایزه‌ای برای گروهی رقم نخورد، حتما و قطعا لایق این بوده که در این رویداد باشد اما متاسفانه ما محدودیت داریم.

معرفی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره
در پایان این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره معرفی و تقدیر شدند. بنابر اعلام هیئت داوران، در بخش نمایش صحنه ای، رتبه های اول تا سوم بهترین بازیگر زن به ترتیب به هما سعادت برای «عامدانه، عاشقانه و قاتلانه»، گروه بازیگران زن نمایش «برچسب» و محبوبه راد و سعیده احمدآبادی به ترتیب برای نمایش های «پانتیفرکت» و «عامدانه، عاشقانه و قاتلانه» تعلق گرفت. در بخش بازیگری مرد محسن لقمانیان برای «شب، گربه، زیر طاقی» رتبه سوم، امیر قادری برای «خرمهره» رتبه دوم و رضا رسولی‌پور به همراه امیراحسان امیرپور به ترتیب برای نمایش های «آخرین تولد» و «یه جور دیگه یعنی همین» رتبه اول را کسب کردند. در بخش کارگردانی احسان عاقل برای نمایش «برچسب» رتبه اول را به دست آورد، امیراحسان امیرپور برای «یه جور دیگه یعنی همین» رتبه دوم و محسن مسعودی‌فر برای «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» رتبه سوم را کسب کردند. در بخش نمایش نامه‌نویسی آخرین تولید به نویسندگی حسین امینی رتبه سوم، پانتیفرکت به نویسندگی مهدی شربتی رتبه دوم و یه جور دیگه یعنی همین به نویسندگی هوشنگ جاوید رتبه اول را به دست آوردند. همچنین در بخش طراحی صحنه از سید وحید حمیدزاده برای نمایش پانتیفرکت تقدیر و مهدی شریفی برای نمایش یه جور دیگه یعنی همین برگزیده شد.

در بخش طراحی لباس محبوبه سلطانی برای پانتیفرکت برگزیده شد. در بخش موسیقی مهرداد عبداللهی برای نمایش رورانس رتبه سوم، معین اعتقادی برای نمایش عامدانه، عاشقانه، قاتلانه رتبه دوم و مهدی حسنی برای نمایش یه جور دیگه یعنی همین رتبه اول را کسب کردند. در طراحی بروشور نیز از سروش حیدری برای یه جور دیگه یعنی همین و پانتیفرکت و در بخش گریم از مریم رستگار برای پانتیفرکت تقدیر شد.بر اساس تصمیم هیئت داوران، ۳ نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور، «یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و «برچسب» از کاشمر، به طور مستقیم به جشنواره منطقه‌ای راه پیدا کردند.در بخش تئاتر خیابانی، در بخش بازیگری زن مینو رضایی برای «چشم‌ها را نبندید» رتبه اول و بازیگران نمایش های «داماد حنا می‌بندد» و «خون‌بست» و «چشم‌ها را نبندید» به ترتیب رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. در بخش بازیگری مرد نیز رتبه اول به محمدصدرا حسنی برای چای یا لاته، رتبه دوم به کوهیار حسینیان برای چای یا لاته و رتبه سوم به حمید عابدی برای چشم‌ها را نبندید تعلق گرفت.

در بخش کارگردانی حامد عطایی‌فرد برای خون‌بست و مسعود رشیدی برای چشم‌ها را نبندید رتبه سوم، مصطفی عنایت‌پور برای سمپوزیوم شمر و مجنون رتبه دوم و سعید نظریان و مهناز پاکدل برای هفت‌سنگ رتبه اول را کسب کردند. سه نمایش برگزیده بخش خیابانی نیز سمپوزیوم شمر و مجنون از سبزوار، هفت‌سنگ از مشهد و خون‌بست از تربت جام معرفی شدند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن