اسلاید شوشهری

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان مطرح کرد:

اتباع خارجی دارای کارت آمایش مشمول خدمات بیمه سلامت خواهند بود/ خراسان رضوی پایلوت اقدامات خود مراقبتی

کد خبر : 55186

 سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی گفت: به اتباع تبعه خارجی که کارت آمایش داشته و مجاز به تردد هستند خدمات بیمه ارائه می‌شود. هزینه بیمه افراد آسیب‌پذیر و افراد دارای بیماری خاص در قالب قرارداد کمیساریای سازمان بیمه پرداخت می‌شود که لیست این افراد به استان‌ها اعلام شده است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر محمد وجدانی در نشست خبری که امروز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه در محل سالن اجتماعات اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی برگزار شد، در رابطه با طرح ارائه خدمات ناباروری و پوشش مادران فاقد بیمه و فرزندان زیر۵ سال گفت: این طرح از نیمه دوم سال۱۴۰۰ شروع ودر سال ۱۴۰۱ به صورت جدی‌تری تداوم یافت و سازمان بیمه سلامت ایران متولی پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری به تمامی بیمه شدگان تحت پوشش وایجاد پوشش بیمه‌ای برای افراد فاقد بیمه شده است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی افزود: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت نیز پوشش بیمه‌ای تمامی مادران فاقد پوشش بیمه تا سن ۴۹ سال و فرزندان زیر ۵ سال نیز آغاز شده است. تاکنون در سطح استان با ۱۱ مرکز ناباروری قرارداد همکاری منعقد شده و ۹۰ درصد هزینه‌های درمان و هزینه دارو را بیمه پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه در رابطه با اجرای این طرح، استان خراسان رضوی رتبه یک را در میان سایر ادارات کل بیمه سلامت کشور به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: تاکنون تعداد بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۰۰ زوج بیمار نشان‌دار(نابارور) شناسایی شده و مبلغی بالغ بر ۶۱۱ هزار و ۹۸ میلیون ریال در بخش سرپایی و بستری برای درمان این بیماران هزینه پرداخت شده است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت در استان خراسان رضوی ۳ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۴۷۶ نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۴۶۶ نفر در ۵ دهک اول هستند و بیمه سلامت برای این افراد که حدود ۷۰ درصد افراد تحت پوشش بیمه در استان خراسان رضوی را شامل می‌شوند، کاملا رایگان است و سایر دهک‌ها به ترتیب درصدهایی از حق بیمه را پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که دو دهک دیگر نیز به این پنج دهک اضافه کنیم که این امر در حال پیگیری است مخصوصا برای دهک ۶ که تا دهک پنج فاصله چندانی ندارد.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی در رابطه با طرح دارویار گفت: یکی از بحث‌های مهم در کشور ما بحث قاچاق دارو در کشورهای اطراف است که گاهی دارو را با پنج برابر قیمت قاچاق می‌کنند.

وی افزود: یکی از طرح‌های موفقی که در زمینه دارو اجرا شد طرح دارویار و سهم ارز دارو است که از ۲۳ تیر ماه سال۱۴۰۱ و براساس ابلاغ قانون انتقال سهم ارز دارو به سازمان‌های بیمه گر، سازمان بیمه سلامت متولی پرداخت این سهم به داروخانه‌ها و موسسات دولتی و خصوصی طرف قرارداد خود شد. این طرح نیز با نظارت حضوری و غیر حضوری کارشناسان این اداره کل همچنان در حال اجرا است.

وجدانی اظهار کرد: ازابتدای مهرماه سال جاری و پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان بیمه سلامت ایران با سازمان بهزیستی کشور ارائه خدمات توانبخشی برای بیماران اوتیسم و همچنین افراد دارای برخی معلولیت‌ها همچون اختلالات جسمی حرکتی، بینایی، صوت و گفتار، شنوایی، روانی و کم توان ذهنی نیز تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از تاریخ انعقاد تفاهم نامه مذکور تا کنون ۷۵۰ بیمار اوتیسم در استان خراسان رضوی شناسایی شده است، که اینها همه نشان دار شده و هزینه‌های درمانی آنها را تا ۷۰ درصد پرداخت می‌کنیم که در این زمینه در کشور مقام اول را داریم. همچنین از زمان انعقاد تفاهم نامه (مهرماه ۱۴۰۱ تا ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۲) در مجموع ۵۹ هزار و ۹۳۲ نفر بیمار نیازمند به دریافت خدمات توانبخشی در استان خراسان رضوی شناسایی شده‌اند که برای این جمعیت ۷۱ هزار و ۵۰۴ بیماری در سامانه‌های ارائه دهنده خدمات سازمان بیمه سلامت ایران نشاندار شده است .

وجدانی در مورد اختلاف عدد افراد شناسایی شده و تعداد پرونده‌ها توضیح داد: این اختلاف به دلیل این است که ممکن است یک نفر دارای چند معلولیت باشد و برای هر معلولیت یک کد اختصاص می‌یابد.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از طرح‌های دیگر، طرح تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج است که در راستای جبران بخشی از هزینه‌های درمانی این افراد این طرح در حال اجرا است و بر اساس آن در کل کشور ۱۰۷ بیماری نشان‌دار شده که این تعداد در سال‌های گذشته تعداد کمی و در حدود ۱۴ الی ۱۵ بیماری بود اما در حال حاضر به ۱۰۷ بیماری افزایش یافته است.

وی گفت: در استان خراسان رضوی ۷۹۰۳ پرونده به دست ما رسیده است که تاکنون مبلغ ۳۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در کل استان به بیماران در شهرستان‌های مختلف استان پرداخت شده است، همچنین ۸۳ هزار و ۲۸۹ بیمار خاص شناسایی و نشان‌دار شده که از این تعداد ۶۶ هزار و ۵۷۴ نفر بیمه فعال دارند و مبلغ ۲۷ میلیارد تومان در بخش سرپایی و مبلغ۳۷ میلیارد و ۹۰۰ هزار تومان در بخش بستری پرداخت شده است.

وجدانی در مورد طرح بیمه درمان سوء مصرف مواد مخدر نیز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون با ۸۷ مرکز عقد قرارداد داریم و تعداد ۴۴۳۸ نفر بیمار فعال در این زمینه در استان پرونده دارند و ۵۴۷ میلیون تومان نیز برای هزینه‌های درمانی این بیماران پرداخت شده است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی در رابطه با نحوه بیمه اتباع خارجی نیز توضیح داد: در مورد اتباع خارجی دو گروه از افراد را داریم، یک گروه افرادی هستند که دارای کارت آمایش هستند که خود این افراد نیز شامل سه دسته هستند آسیب‌پذیر، غیرآسیب‌پذیر و بیماران خاص و گروه دیگر افرادی هستند که کارت آمایش ندارند و به صورت مجاز و یا غیر مجاز تردد می‌کنند.

وی اظهار کرد: به افرادی که کارت آمایش داشته و مجاز به تردد هستند خدمات بیمه ارائه می‌شود. هزینه بیمه افراد آسیب‌پذیر و افراد دارای بیماری خاص در قالب قرارداد کمیساریای سازمان بیمه پرداخت می‌شود که لیست این افراد به استان‌ها اعلام شده است.

وجدانی ادامه داد: برای گروه غیر آسیب‌پذیر که کارت آمایش دارند، هزینه بیمه را خودشان باید پرداخت کنند که لیست این افراد نیز از اداره کل اتباع به ما اعلام می‌شود. سرانه بیمه اتباع نزدیک به دو برابر سرانه ایرانی‌ها است که سرانه ایرانی‌ها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که اتباع مجاز به تردد و دارای کارت آمایش که در گروه افراد غیر آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای یک سال باید پرداخت کنند و برای افراد غیر مجاز نیز هیچ خدمات بیمه‌ای ارائه نمی‌شود.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی بر پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت بیماری از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش‌های خودمراقبتی تأکید کرد و افزود: سه سطح دسترسی به خدمات داریم. بیشتر هزینه‌ها در سطح دو و سه است و باید به سمتی برویم که در سطح یک از بیماری پیشگیری شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم که در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کنیم و اگر فردی هم بیمار شد باید کاری کنیم که با اقدامات خودمراقبتی از پیشروی بیماری جلوگیری شود که در زمینه اقدامات خودمراقبتی نیز استان خراسان رضوی به عنوان پایلوت مشخص شده است.

وی یادآور شد: با شناسایی به موقع خیلی از بیماری‌ها جلوی بسیاری از هزینه‌های تحمیلی گرفته خواهد شد و با فرهنگ‌سازی در زمینه غربالگری و خودمراقبتی هزینه‌های کشور در حوزه اقتصاد سلامت بسیار پایین خواهد آمد.

گفتنی است هفته بیمه سلامت از ۲۹ مهرماه آغاز و تا ۵ آبان ادامه خواهد داشت و شعار سال جاری نیز بیمه سلامت همگانی گامی به سوی تحقق عدالت اجتماعی انتخاب شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن