اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

ذاکر اهل البیت (ع) حاج سید جعفر ماهرخسار دعوت حق را لبیک گفت

۵۰ سال مرثیه‌خوانی در حرم رضوی

کد خبر : 55157

خادمی از تبار پیرغلامان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدا… الحسین (ع) چهره در نقاب خاک کشید.️

به گزارش صبح مشهد، کبوتر بارگاه رضوی، حاج سیدجعفر ماهرخسار نامی آشنا برای ایران به‌ویژه مردم شریف مشهد بود؛ پیرغلامی که سالیان دراز، نشان خادمی اهل بیت و آستان مقدس امام رضا (ع) را خالصانه بر سینه داشت و صدای غرا و سوزناک او همراه با محتوای غنی اشعارش، گوش‌نواز عاشقان شهید کربلا در هیئت‌های حسینی بود.

او که در همه محافل قدیمی مداحی و مرثیه‌خوانی شناخته‌شده است، سال ۹۸ به‌عنوان خادم فرهنگ رضوی، نشان افتخار دریافت کرده بود. وی که طی چند روز گذشته به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بیمارستان رضوی مشهد بستری شده بود، عصردیروز دار فانی را وداع گفت. حاج سیدجعفر ماهرخسار متولد سال ۱۳۲۵ در روستای ابرده از توابع مشهد بود.

او بعد از اتمام مقطع ابتدایی، تحصیل در حوزه علمیه را آغاز کرده بود. سیداحمد ماهرخسار فرزند حاج سیدجعفر ماهرخسار نیز با اشاره به این‌که پدرم ۵۰ سال سابقه مرثیه‌خوانی در حرم علی بن موسی الرضا(ع) و بیش از ۳۵ سال مداحی در مکه و مدینه را دارد، ۲ روز پیش به فارس گفته بود: پدرم سال گذشته به دلیل بیماری سرطان معده مورد عمل جراحی قرار گرفت و الحمدلله در یک سال قبل وضعیت جسمانی خوبی داشت و حتی سفر کربلا هم مشرف شد.

متأسفانه در روزهای اخیر به دلیل وخامت وضعیت جسمانی در بیمارستان بستری شد. پیکر مرحوم ماهرخسار امروز صبح، از مقابل مهدیه مشهد تا حرم مطهر رضوی تشییع خواهد شد. سیدجعفر ماهرخسار پیشتر در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که بیشتر از شعرهای کدام شعرا استفاده می‌کنید؟ گفته بود: شعرهایم از مرحوم کرمانی، مرحوم صغیر اصفهانی و بیشتر از شاعران مشهدی مثل قاسم ثابت، خسرو احتشام‌فر، سیدرضا مؤید و محمدجواد غفورزاده(شفق) است.

او همچنین درپاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای به مداحان جوان دارید؟ گفته بود: همیشه به مداحان جوان توصیه کرده‌ام که شعرهای پندآمیز حفظ کنند و بخوانند. در واقع شعرهایی که مبانی اخلاقی، مطالبات درست و امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد. خیلی وقت‌ها به مداح‌ها گفتم تا زمانی که جوان هستید برخی شعرها را حفظ کنید چراکه وقتی پیر شوند نمی‌توانند اشعار را حفظ کنند. این اشعار در آینده به کارشان می‌آید و خود آدم نیز لذت می‌برد، وقتی مداح شعر را حفظ باشد، دیگر دغدغه نگاه کردن از روی کاغذ یا خاموش کردن چراغ‌ها نیست. بهتر است که مداح غزل، مدح و پند را حفظ کند اکنون مد شده و بیشتر مداح‌ها از روی کاغذ و گوشی می‌خوانند و زحمت هم نمی‌کشند، این وابستگی به کاغذ و تبلت خوب نیست، از حافظه‌تان استفاده کنید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن