زندگی

۱۰+۱ نکته طلایی درباره آداب چت‌کردن

کد خبر : 55101

مروری بر قواعدی که اگر برای پیام‌دادن در فضای‌مجازی رعایت نکنیم باعث حس بد یا ناراحتی در طرف‌مقابل خواهد شد.

نویسنده : سیدسورنا ساداتی| ‌ روزنامه نگار موفقیت

صبح مشهد- شاید فکر کنید چت کردن با دوست، همکار، فامیل و همسایه کار خیلی سختی نیست که بخواهیم قواعدی درباره‌‌اش مطالعه کنیم و نکاتی را رعایت کنیم؛ اما وقتی به‌‌یاد بیاوریم که برای همه ما پیش آمده که از پیام‌‌های دیگران به‌‌نوعی ناراحت یا خسته شده‌‌ایم، می‌‌فهمیم ممکن است دیگران هم همین حس را درباره پیام‌‌های ما داشته باشند؛ برای همین بد نیست چند نکته را درباره پیام دادن در فضای‌مجازی و چت کردن مرور کنیم.

۱- وقت داری؟
بهتر است بعد از سلام و احوال‌‌پرسی، قبل از هرچیز از طرف مقابل بپرسیم حوصله چت درباره موضوع مد نظر ما را دارد یا نه؟ شاید آن ‌‌فرد امکان جواب دادن به ما را نداشته باشد. یا ترجیح بدهد در فرصت بهتری راجع به آن موضوع صحبت کند.

۲- وقتی حسش نیست
خودمان هم اگر وقت یا حوصله نداریم و با پیام کسی مواجه شدیم بهتر است همان اول بگوییم و ادامه صحبت را به زمان بهتری موکول کنیم تا این‌‌که بین هر پیامی که پاسخ می‌‌دهیم چند دقیقه‌‌ای فاصله بیفتد.

۳- ۵ دقیقه دیگه میام
اگر اولش فرصت داشتید و بین صحبت کاری پیش آمد محترمانه بگویید و بدون توضیح چت را ترک نکنید یا لااقل بگویید برای چند دقیقه نمی‌‌توانید جواب بدهید.

۴- هر حرفی نزنیم
مواظب حرف‌‌هایی که در فضای مجازی می‌‌زنید، باشید چون ممکن است از آن سوءاستفاده شود. اگر هم به‌‌هر دلیلی بعد از یک چت خواستید محتوای آن را به‌‌صورت دوطرفه پاک کنید به طرف مقابل اطلاع دهید. شاید خواست فایلی را ذخیره کند. یا لااقل حقش است بداند که این اطلاعات دیگر به‌‌چه دلیلی در دسترسش نخواهد بود.

۵- مدرک‌‌سازی نکنیم
بدون اجازه از طرف مقابل از چت‌‌مان اسکرین‌‌شات نگیریم و پیام‌‌هایش را هم برای دیگران ارسال نکنیم. آن فرد با تصور این‌‌که تنها مخاطب حرف‌‌هایش ما هستیم نکاتی را مطرح کرده است.

۶- چت جای حرف مهم نیست
اصولاً بهتر است حرف‌‌های مهم را در چت نگوییم. چون لحن‌‌مان لحاظ نمی‌‌شود. بسیاری از حرف‌‌ها را باید رودر رو گفت. گاهی هم تماس تلفنی بهتر است. به‌‌شرط این‌‌که قبلش با پیامک به طرف مقابل خبر بدهیم.

۷- می‌‌تونی ویس گوش بدی؟
اگر در راه هستیم و نمی‌‌توانیم تایپ کنیم و ناچار هستیم وُیس بدهیم بهتر است دلیلش را هم بگوییم. هرچند اگر قبلش از طرف مقابل بپرسیم که امکان گوش دادن دارد یا نه هم کار بهتری کرده‌‌ایم. اصولاً خیلی‌‌ها علاقه‌‌ای به گوش دادن وُیس ندارند؛ یا ُویس را روی دور تند می‌‌گذارند و لحن و شاید بخشی از محتوای صحبت ما خراب می‌‌شود.

۸- موضوع چیه اصلا؟
بد نیست قبل یا بعد از ویس، در پیامی متنی به طرف مقابل بگوییم که ویس‌‌مان درباره چیست و آیا ضرورت دارد در اولین فرصت آن را گوش بدهد یا نه. این‌‌طوری اگر حرف ضروری در کار نبود آن فرد می‌‌تواند کمی صبر کند.

۹- دینگ دینگ
برای هر کلمه یک‌‌بار پیام ارسال نکنیم تا روی مخ طرف مقابل نرود. استیکر و ایموجی اضافه را هم حذف کنیم یا لااقل روحیه طرف مقابل را حین استفاده از این موارد لحاظ کنیم.

۱۰-فارسی را پاس بداریم
زبان ما فارسی است و بهتر است حتی وقتی محاوره‌‌ای می‌‌نویسیم اصولی را رعایت کنیم؛ از کلمات بیگانه استفاده نکنیم، کلمات شکسته و زبان مخفی را که باعث لطمه خوردن به زبان مادری‌‌مان می‌‌شود به‌‌کار نگیریم و سعی در پاکیزه‌نویسی و درست‌‌نویسی داشته باشیم تا منظورمان را بهتر منتقل کرده باشیم.

۱۰+۱- رگباری پیام ندهیم
در ضمن هر چیزی که ممکن است در فضای مجازی، شبکه‌‌های اجتماعی و… برای ما جالب باشد، قرار نیست برای همه جذاب باشد؛ از ارسال زیاد کلیپ، خبر و … برای افرادی که شاید تمایلی به دریافت‌‌شان نداشته باشند، خودداری کنیم. وقتی کاری داریم پیامی بدهیم و تصور نکنیم آدم‌‌ها در همه شرایط آماده پاسخ سریع به ما هستند. خودمان هم یا پیامی را باز نکنیم، یا اگر باز کردیم سعی کنیم پاسخ بدهیم یا بابت پاسخ با تاخیر عذرخواهی کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن