شهری

مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان تابستان ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود

کد خبر : 54976

میزان مرغ مصرفی در خراسان رضوی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن به طور روزانه استمدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان قرار بود تا پایان سال افتتاح شود اما بهره‌برداری از آن به تابستان ۱۴۰۳ موکول شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از شهرآرا، جواد اعلمی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی دامپزشکی امروز ۱۶مهرماه در مؤسسه سرم‌سازی رازی مشهد برگزار شد، تصریح کرد: حوزه فعالیت در دامپزشکی متنوع است و پیشرفت روزافزون در این حوزه باعث شده درجهت توسعه قرار بگیرد. بسیاری از کشتارگاه‌های سنتی ما به سمت صنعتی شدن پیش رفته است به‌طوری‌که سالانه ۱۶۰هزار تن گوشت سفید و ۸۰هزار تن گوشت قرمز در استان با نظارت بهداشتی دامپزشکی وارد بازار می‌شود.

به گفته مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، حجم وسیعی از نهاده‌های خوراک دام از مرز‌های استان وارد می‌شود که نیازمند استاندار‌دهای غذایی است و توسط دامپزشکی کنترل می‌شود. اکنون در استان حدود صدکارخانه خوراک دام با پروانه فعالیت می‌کند که در گذشته این تعداد بسیار کمتر بوده است.

وی در خصوص صادرات محصولات گفت: ۵۸هزار تن صادرات تخم مرغ داریم و حدود ۵میلیون پولت مرغ تخم‌گذار عمدتا به کشور‌های عراق و افغانستان از استان صادر می‌شود و حدود ۱۳هزار قطعه ماهی تزیینی در شش ماهه ابتدایی سال صادرات داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: میزان مرغ مصرفی در استان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن به طور روزانه است که این رقم در تخم مرغ مصرفی حدودی ۲۰۰تن است. به طور معمول نیمی از تولیدات گوشت قرمز استان در خود استان مصرف می‌شود.

مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان تابستان ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره زمان بهره‌برداری از مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان یادآورشد: این مرکز با حساسیت بیشتری در حال تجهیز است. قرار بود تا پایان سال افتتاح این مرکز صورت بگیرد اما بهره‌برداری از آن به تابستان۱۴۰۳ موکول شده است.
اعلمی همچنین درباره موضوع جوجه‌ریزی گفت: در هر ماه به طور متوسط حدود ۹میلیون جوجه‌ریزی انجام می‌شود که برای هر جوجه در دوران پرورش حدود پنج نوع واکسن استفاده می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی شعبه شمال شرق کشور در این نشست در خصوص اقدامات این مؤسسه گفت: بیش از ۸۰محصول در مؤسسه سرم‌سازی کشور تولید می‌شود و در مشهد هم حدود سه فراورده دام و طیور تولید می‌شود که با راه‌اندازی سایت گلمکان مسلما تولید این محصولات گسترش می‌یابد.

حمیدرضا فرزین درخصوص میزان تولید واکسن در مؤسسه شمال شرق کشور گفت: تولیدات فعلی شعبه شمال شرق کشور حدود ۲۰۰میلیون دز واکسن گامبورو، ۱۰۰میلیون دز واکسن گامبورو ۵ هزار دزی است. همچنین ۱۵ میلیون دز واکسن آفروتوکسمی و تولید ۱۶ میلیون واکسن قانقاریا به طورسالانه است.
وی در ادامه درباره برنامه‌ها برای تولیدات آتی این مؤسسه تصریح کرد: واکسن پنجگانه آنتروتوکسمی، قانقاریا و باکترین، واکسن آنتروتوکسمی شترمرغ، واکسن شش گانه آنتروتوکسمی توکسوئیدی و واکسن نوترکیب آنفولانزای فوق حاد به‌زودی به تولیداتمان اضافه خواهد شد.

نایب رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان در ادامه این نشست گفت: در خراسان رضوی بیش از ۳۳۰۰عضو داریم که از این تعداد حدود ۸۵نفر آن فوق تخصص دامپزشکی دارند، ۱۴۱۸نفر دکترای عمومی، ۱۸نفر کارشناس ارشد، ۴۱۸نفر کارشناس و حدود هزار نفر کاردان و تکنسین هستند.

به گفته وی رویکرد نظام دامپزشکی به سمت بخش خصوصی است. دربحث پروانه‌های بهداشتی مراکز دامی در سال۱۴۰۱ حدود ۶۲۳۰پروانه صادر شده که در شش ماه ابتدایی سال جاری این عدد حدود ۲۴۲۳پروانه است. در خصوص ماده۲ صدور و تمدید پروانه‌های مراکز دامپزشکی مثل داروخانه‌ها، کلینیک و … در سال جاری امور مربوط به حدود ۲۰ پروانه داروخانه، ۵ درمانگاه و ۱۶مورد مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی انجام شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن