پایتخت فرهنگ اسلامی

جابه جایی بیش از شش میلیون دانشجو در سطح جهان/ تبادل دانشجو و استاد باعث افزایش همگرایی بین کشور ها می شود

کد خبر : 54964

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر شش میلیون دانشجو در سطح جهان جاذبه جایی داشتیم.

به گزارش صبح مشهد، هاشم داداش پور امروز در دومین روز از رویداد بزرگ علمی بین المللی بین دو کشور ایران و عراق که در هتل پردیسان برگزار شد ضمن قدردانی از وحید حدادی اصل برای ابتکار برگزاری این رویداد اظهار کرد: قبل از هر سخنی لازم میدانم خوشحالی خودم را از اتفاق مبارکی که در فلسطین در مقابل اسرائیل افتاد بیان نکنم.
وی ادامه داد: پیروزی محور مقاومت پیروز همه کشورهای اسلامی است همچنان تا دیروز در عراق و سوریه باهم برعلیه تروریست جنگیدیم هم اکنون آغاز حرکتی است که به پیروزی نهایی مسلمان بر علیه کفر خواهد انجامیدهیچ قطعه از کشورهای اسلامی نباید در دست دشمن باقی بماند.
معاون وزیر علوم افزود: ما در نقطه عطف تاریخی در تحولات جهان قرار داریم تا سال ۲۰۰۰ اگر گفته می شد قدرت مطلق آمریکا شکست پذیری است کسی باور نمی‌کرد اما واقعیت امروز نشان می دهد جهان به سمت چند قطبی شدن بیشتر در حال حرکت است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: ما شاهد تغییر در جغرافیای قدرت هستیم و این قدرت صرفا در بحث سیاسی امنیتی نیست بلکه تغییر در جغرافیای علم و فناوری را هم شاهد هستیم.

داداش پور گفت:امروز دیگر تسلط فناورانه در دست آمریکا نیست و کشورهای بیشتر در تلاش هستند تا در جایگاه در این سطح تثبیت کنند.که این موضوع باعث شده به مرور زمان سهم کشور آمریکا در علم در حال کاهش و سهم کشورهای دیگر در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: به همین خاطر گفته می شود که شاهد تغییر در جغرافیای قدرت از غرب به شرق هستیم و قاعدتاً در این تغییر، سهم آسیا بسیار زیاد است.
وی با طرح این سوال که آیا کشور اسلامی توانسته اند خودشان را در این جغرافیایی علم تغییر بدهند و جای بیشتر برای خود کسب کنند یاخیر؟ عنوان کرد: ۲۵ درصد از کشورهای اسلامی مسلمان و تقریبا ۲۵ درصد از اقلیتهای جهانی مسلمان هستند اما باید با تاسف عنوان کرد سهم تولید علم کشورهای اسلامی در صدر جهان نا چیز و غیر قابل قبول است.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: وقتی به تعداد مقاله علمی مراجعه میکنیم ۶ درصد از کل مقالات تولید شده مال کشورهای اسلامی است و متاسفانه باید عنوان کنم در حوزه فناوری این سهم کمتر هم می شود.

وی عنوان کرد: طبیعی است وقتی این وضع وجود دارد ما نتوانیم نقش خودمان به خوبی را ایفا کنیم حدیث امام علی است که می فرماید« علم قدرت است» اگر علم را به دست بیاوری می توانید به دنیا مسلط بشوید و اگر از دست بدهی دنیا به ما مسلط می شود.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یکی از بحثهای امروز احیای تمدن اسلامی است، گفت: حداقل یکی از وظایف کشورهای اسلامی تلاش برای احیای تمدن نوین اسلامی است در کشورها باشند.

داداش پور بیان کرد: براساس حدیث امام علی عنوان شد و واقعیت جهانی امروز، تمدن اسلامی بدون مرجعیت علمی امکان پذیر نیست، این دو پیوند نا گستنی دارند و وقتی صحبت از مرجعیت علمی میکنیم به کشورهای اسلامی و مشخصا به کشورهای که در حوزه اسلام کار بیشتری انجام میدهند رجوع شود.

وی افزود: ازآنجایی که در یک دوره شاهد شکوه تمدن اسلامی بودیم اندیشمندان اسلامی شرایط به وجود آورند برای رسیدن به آن مراجعه می‌کردند و طبعا تمدن امروز ی غرب ریشه هایش را از تمدن اسلامی دارد.

وی عنوان کرد: یکی از بحث های به دو کشوری مبانی فکر اسلامی برای احیا تمدن اسلامی است و این علم بنیادی است و مباحث معرفی و اصیل است تمرکز بر حوزه ای است فکر اسلامی را تقویت می‌کنند و به احیا تمدن اسلامی منجرب شود بدون آن مبانی آن قادر تمدن اسلامی نخواهیم بود.

وی بیان کرد: هر چقدر امروز تبادل استاد و دانشجو امروز صورت بگیرد روابط بین دو کشور. بیشتر و همگرایی افزایش می یابد.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: تا سال ۲۰۰۱ -۲۰۰۳ ما دومیلیون و ۳۰۰ دانشجو تبادل جا به جای داشتیم و در حال حاضر هم ۶ میلیون ۸۰۰ جابه جای دانشجوی داشتیم، در سال ۲۰۰۰ بخش عمده به کشورهای غربی برای تحصیل می رفتند اما که آمریکا و انگلیس جز کشورهای دانشجو پذیر بودند که کانادا و استرالیا به این کشورهای افزوده شدند‌.

وی ادامه داد: در این چند سال اخیر سهم کشورهای غیر انگلیسی و کشورهای غیر غربی هم قابل توجه است حداقل در کشور اسلامی کشورهای مانند ترکیه مالزی و ایران مقصد تحصیل دانشجویان دنیا شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن