اسلاید شودانش و فناوری

دانشگاه فردوسی مشهد با ۳هزار دانشجوی خارجی بشترین تعداد تحصیل کنندگان غیر ایرانی را دارد

کد خبر : 54958

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در جذب دانشجویان خارجی به دنبال افزیش کفیت آموزش برای دانشجویان خارجی هستیم به همین دلیل سخت گیرانه تر از قبل دانشجو خارجی می پذیریم.

به گزارش صبح مشهد، دکتراحد ضابط در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص رویداد بزرگ علمی بین المللی هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اظهار کرد: دیپلماسی علمی یکی از ماموریتهای وزارت علوم است و این همایش در راستای وظایف وزرات علوم است.

وی ادامه داد: در برنامه ها دانشگاه یکی از مباحث همین دیپلماسی علمی است که در واقع تعاملات علمی با مجموعه های علمی خارج کشور شامل می شود که عمدتا در بحث تبادل دانشجو پژوهشگر و همکاری علمی پروژه های مشترک دوره های آموزشی مشترک است

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ما بیشترین دانشجو خارجی در بین دانشگا ها دولتی داریم و نزدیک به سه هزار دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل بودند در حال حاضر به دلایل مختلف این آمار کاهش یافته از جمله کرونا و همچنین سخت گیری بیشتری برای جذب دانشجو خارجی داشتیم چون به دنبال افزایش کیفیت بودیم .

ضابط گفت: اینکه جذب دانشجوی خارجی به عنوان یک وظیفه به موضوع نگاه کنیم به این عنوان که فارغ‌التحصیل دانشجویان خارجی بعداً در زمینه تبادلات علمی بین دو کشوربه دلیل عرق و علاقه ای که به کشور ما پیدا می کنند این موضوع جز برنامه ها است.

وی افزود: ولی باید کیفیت این دوره ها طوری برگزار شود که هم دانشجویان که فارق التحصیل می شوند کاملا مناسب و ارجمند باشد و هم بتوانیم وظیفه خودمان را در این موضوع انجام بدهیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: ما قبل از برگزاری این رویداد با دانشگاه مختلف عراق همکاری و تبادل دانشجو داشتیم که از همه بیشتر با دانشگاه بصره ارتباط خوبی داشتیم، از جمله به بحث های فرهنگی تعاملات علمی تبادل دانشجو اشاره کرد که یکی از برنامه های ما توسعه این تعاملات است.

ضابط اضافه کرد: وقتی این دانشجویان در دانشگاه های ما درس میخواند به معنای تعامل بین دانشگاه نیست دانشجو می آید اینجا که درس بخواند ولی اگر ارتباط بین دانشگاه ایران و عراق توسعه پیدا کنند.

وی بیان کرد: توسعه ارتباط علمی برای دانشگاه های عراق خوب است چون نسبت به دانشگاه های ما عقب هستند به خصوص در بحث تحصیلات تکمیلی، مباحث پژوهشی، فناوری حوزه های پژوهشی کمتر است و همچنین در فناوری و کسب کار از ما فاصله دارند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ما می توانیم در انتقال تجربیات به عراق بسیار موثر باشیم و این جز اهداف دانشگاه ما است کمک تجربیات منتقل می شود در همین راستا در بخش تحصیل تکمیل، برگزاری دوره های مشترک و مدارک دوگانه توافقاتی داشتیم برنامه داریم که شروع کنیم.

ضابط با بیان اینکه ما قبل از برگزاری این رویداد هفته فرهنگی در دانشگاه بصره و در دانشگاه فردوسی داشتم گفت: این رویداد که وزرات علوم تدارک دیده باعث توسعه همکاری های ما با دانشگاه های عراق شده است و این رویداد باعث عمق دادن به تعاملات بین دانشگاه های دو کشور است.

وی تصریح کرد: تلاش کردیم در این چند روز که دانشگاه های عراق میهمان ما هستند ظرفیت های فرهنگی آستان قدس معرفی شود و برنامه ای با خود تولیت داشته باشند همچنین از ظرفیت شهرداری مشهد به عنوان یک کلانشهر بزرگ، و بازدید از پارک فناوری تدارک دیه شده است تا ظرفیت این بخش ها برای میهمان عراقی معرفی شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه فضای کسب و کار علمی(شرکتهای دانش بنیان) در عراق هنوز راه نیافته است بیان کرد: در حال حاضر برنامه برای ایجاد شعبه دیگر در عراق نداریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن