اخبار مهماسلاید شو

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی مطرح کرد:

افزایش ۱۰۰ درصدی کشفیات مواد مخدر/ بهترین کنترل در مرزهای کشور در خراسان رضوی اتفاق می‌افتد

کد خبر : 54901

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: هرچه پیش می‌رویم، اقدامات سختگیرانه و ممانعت از ورود اتباع بیشتر می‌شود، در خصوص جوی که اکنون در مورد افزایش تعداد افغان‌ها در کشور ایجاد شده، نگرانی وجود ندارد؛ بهترین کنترل در مرزهای کشور در خراسان رضوی اتفاق می‌افتد.

به گزارش صبح مشهد، سردار مجید شجاع امروز ۱۲ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته انتظامی که در ستاد فرماندهی مرزبانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: هر سال از ۱۳ مهر هفته گرامیداشت فراجا برگزار می‌شود. شعار امسال فراجا “شهروند قانون‌مدار و پلیس خدمتگزار” بوده که با بومی‌سازی در مرزبانی به نام “مرزنشین قانون‌مدار و مرزبان خدمتگزار” است.

وی افزود: پنجشنبه اولین روز این هفته است که به نام «مرزبان انقلابی، سرباز فداکار، ایثار و شهادت» نامگذاری شده و مهمترین برنامه این روز غبارروبی و عطرافشانی مزار مطهر شهدا به صورت همزمان در سراسر کشور است. دیدار و تکریم خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در سطح استان، اجرای طرح مردم‌یاری که در سایر ایام سال نیز اتفاق می‌افتد، دیدار و دلجویی از خانواده سربازان متوفی و برگزاری جشن روز سرباز از دیگر برنامه‌هاست.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با بیان اینکه روز دوم این هفته با نام «مرزبان ولایی، جامعه ایمانی و حفظ ارزش‌ها» نامگذاری شده، عنوان کرد: برنامه اصلی این روز حضور کارکنان در نماز عبادی-سیاسی جمعه در مشهد و شهرستان‌ها و برگزاری مراسم دعای ندبه است. همچنین در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز حضور خواهیم داشت. شنبه به نام «مرزبان مقتدر، قانون‌مداری و انضباط اجتماعی» نامگذاری شده که مهمترین برنامه آن برگزاری مراسم صبحگاه عمومی، تجلیل از فرمانداران شاخص و بازنشسته، کارکنان نمونه و خانواده‌ها و برگزاری مسابقات ورزشی است.

شجاع ادامه داد: مهمترین برنامه‌های روز یکشنبه با نام «مرزبان هوشمند، مشارکت عمومی و توسعه امنیت» نشست با مرزنشینان است. مراسم بزرگداشت و تکریم خانواده‌های مرزبانی نیز در سراسر استان برگزار می‌شود. دوشنبه به نام «مرزبان خدمتگزار، مرزنشین قانون‌مدار و امنیت پایدار» نامگذاری شده که در این روز نشستی با بازنشستگان یا اعضای وابسته خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در روز سه‌شنبه که با نام «مرزبان دانش‌بنیان، حرفه‌ای و روزآمدی» نامگذاری شده، تقدیر از فرماندهان نمونه پاسگاه‌های مرزی، برگزاری مسابقات ورزشی و ارزیابی علمی حوزه فناوری کارکنان را داریم. در چهارشنبه که به نام «مرزبان پاسخگو، اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی» نامگذاری شده، برنامه شاخص در سطح کشور، برنامه اقتدار دریایی محمد رسول‌الله(ص) در آب‌های خلیج فارس است. ما در استان مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی، تقدیر از خیرین امنیت‌ساز و برگزاری شب خاطره با مشارکت حوزه هنری را داریم.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با بیان اینکه ماموریت‌ها در مجموعه مرزبانی اولویت‌بندی شده است، گفت: اولویت اول ما تامین امنیت مرزهای استان، دوم هوشمندسازی مرزها، سوم دیدارها و روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه از جمله افغانستان و ترکمنستان، چهارم تعامل با مرزنشینان و پنجم مبارزه با ورود مواد مخدر و جلوگیری از قاچاق کالا و سلاح است.

افزایش ۱۰۰ درصدی کشفیات مواد مخدر

شجاع با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر ما از ابتدای سال تا کنون نسبت به دوره قبل ۱۰۰ درصد افزایش داشته و حدود ۲.۵ تن بوده و شب گذشته نیز ۱۰۰ کیلو شیشه کشف شده است، افزود: تمام این کشفیات از مرزهای خودمان وارد نشده، بلکه بخش کمتری به صورت ورودی از مرزهای ما بوده است. علاوه بر این ۳۵ دستگاه خودرو از قاچاقچیان نیز توقیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در طول سال گذشته و امسال مجروح و شهید در مرزهای استان نداشتیم. درگیری مرزی نیز در استان اتفاق نیفتاده، روز به روز همکاری طالبان بهتر می‌شود و مطلع‌تر می‌شوند. در حوزه دیپلماسی مرزی نیز ۱۴ ملاقات مرزی توسط مرزبان درجه یک و بیش از ۶۲ مورد ملاقات مرزی توسط مرزبان درجه دو در مرزهای استان انجام شده که برای حل‌وفصل مسائل مرزی بوده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۳۵ هزار دستگاه خودرو وارد و ۱۵۸ هزار خودرو نیز از مرزها خارج شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد ۲۲ هزار و ۷۱۲ مورد خودروی سواری بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. در مجموع میزان ورودی ۲۱ درصد و خروجی ۹ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بیشتر شده است. همچنین در زمینه کشف گوشی‌های سرقتی رتبه اول را در کشور داریم و از ابتدای سال ۱۶۵۴ گوشی که عمدتا گران‌قیمت و مدل بالا بودند، کشف و تحویل مالباختگان شده که ۸۳ درصد افزایش داشته است.

شجاع با اشاره به آمار دستگیری متجاوزان مرزی، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۴ هزار نفر دستگیر شدند و اجازه ورود به آن‌ها ندادیم. این میزان ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که بخشی نسبت به اقدامات پیشگیرانه و بخشی به دلیل تعاملات مرزبانی طرف مقابل بوده است. افرادی که از نقاط مرزی قصد عبورغیرمجاز داشتند، پس از دستگیری، در همان روز یا روز بعد از مرز طرد می‌شوند.

طرد مرز ۳۲۷ هزار تبعه از مرزهای استان

وی افزود: از سایر نقاط کشور نیز افرادی دستگیر شده، به مرزهای استان ما می‌آیند و طرد می‌شوند. بعضی روزها ما ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ نفر داریم که باید طرد شوند. حدود ۳۲۷ هزار نفر تا امروز از مرزهای استان طرد شده‌اند. بیش از ۴۸۸ هزار نفر نیز به صورت رسمی و قانونی وارد کشور شدند که نسبت به دوره قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است. ۳۹۹ هزار نفر نیز خارج شدند که ۳۴ درصد افزایش داشته است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ادامه داد: ما در مرز مشترک با کشورهای همسایه ۳۲ پاسگاه داریم که کارهای انتظامی و قضایی را انجام می‌دهند و عمدتاً در سرخس، کلات، قوچان و درگز هستند. در زمینه تحقیقات قضایی حدود ۲۰۰۰ مورد و در حل اختلاف ۴۰۰۰ پرونده رسیدگی شده است.

شجاع با بیان اینکه در حوزه کشفیات کالای قاچاق افزایش قابل توجهی داشتیم، عنوان کرد: ارزش ریالی این کشفیات ۳۲۴ میلیارد ریال بوده که حدود ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. عمده کشفیات ما در زمینه سوخت بوده و در حوزه گوشی‌های سرقتی و دارو نیز کشفیاتی داشتیم. قاچاق شیر خشک بسیار کم بوده و از تمام موارد کمتر است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردیم که عمدتا گازوئیل بوده است. همچنین از ابتدای سال حدود ۱۲۷ میلیون لیتر گازوئیل و ۶۱ میلیون لیتر بنزین به افغانستان صادر شده است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما هوشمندسازی مرزهاست، خاطرنشان کرد: ما در تکمیل اقدامات فیزیکی همکاران و برای اشراف اطلاعاتی و تسلط بهتر، توسعه هوشمندسازی در مرز را در دستور کار داریم. اکنون بخش عمده‌ای از ماموریت‌ها را به سمت پایش صوتی و تصویری برده‌ایم. با استفاده از تجهیزات روز می‌توانیم تصاویر را انتقال دهیم. تعداد تجهیزات در این زمینه در حال افزایش است. امسال نیز این اولویت را در دستور کار داریم و تا پایان سال نیز اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

شجاع با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون جیره غذایی همکاران ما دو برابر شده است، عنوان کرد: اقلامی که تهیه می‌کنیم از بهترین برندهای تجاری با بهترین کیفیت است. در بین سربازان مرز حقوق کمتر از ۴ میلیون تومان نداریم و حتی با مدارک لیسانس و فوق‌لیسانس، تاهل و داشتن فرزند تا ۹ میلیون نیز حقوق می‌گیرند. ۳۵ پاسگاه را بهسازی و بازسازی کردیم تا روحیه همکاران ما بهتر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مرزبانی برنامه‌ای برای افزایش سختگیری‌ها نسبت به ورود اتباع افغانستانی دارد یا خیر، بیان کرد: آمار ورود اتباع افغانستانی کاهش داشته است. ما حضور افغانستانی‌ها در کشور را از سال ۵۸ داشتیم. کشور ما جذابیت‌هایی دارد که قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست.

ما در مرز با رفتار اسلامی و به عنوان انسان با اتباع رفتار می‌کنیم، اگر بخواهیم هر فردی که به کشور می‌آید را با گلوله بزنیم، دیگر کسی وارد نمی‌شود، اما رفتار و اخلاق دینی ما با سایر کشورها متفاوت است.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ادامه داد: براساس آمار سازمان جهانی مهاجرت، تنها ۱۰ درصد مهاجرین دستگیر می‌شوند، اما ما بیشتر کنترل می‌کنیم و این آمار در مورد کشور ما ۵۰ درصد است. هرچه پیش می‌رویم، اقدامات سختگیرانه و ممانعت از ورود اتباع بیشتر می‌شود. در خصوص جوی که اکنون در مورد افزایش تعداد افغان‌ها در کشور ایجاد شده، نگرانی وجود ندارد. بهترین کنترل در مرزهای کشور در خراسان رضوی اتفاق می‌افتد. باید به این سمت برویم که انسداد ‌مرزی ۱۰۰ درصد باشد، اکنون طرح انسداد کامل مرزی در مورد ۷۴ کیلومتر از مرز ما در تایباد آغاز شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن