اسلاید شوشهری

۱۹ پروژه خراسان رضوی در هفته گردشگری افتتاح می‌شود

کد خبر : 54793

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از افتتاح ۱۹ پروژه این استان هم‌زمان با هفته گردشگری خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، احمد دیناری در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته گردشگری استان که در هتل سی نور مشهد برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: شعار امسال هفته گردشگری با عنوان «گردشگری و سرمایه گذاریهای سبز » انتخاب شده که نشان از اهمیت رویکرد مصرف انرژی در حوزه گردشگری است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این امر یک مسئولیت اجتماعی برای تمامی فعالان تاسیسات گردشگری است که باید برای افزایش پروژه‌های با ماهیت سرمایه‌گذاری سبز گام بردارند.

دیناری با بیان این‌که در هفته گردشگری تعداد ۱۹ پروژه شامل واحدهای اقامتی و دفتر خدمات مسافرتی در استان خراسان رضوی افتتاح می‌شود، اظهار کرد:حجم سرمایه گذاری این پروژه‌ها ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که برای ۲۹۵ نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

خراسان رضوی دارای رتبه نخست کشور در حوزه سرمایه‌گذاری

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: از نظر حجم و تعداد پروژه های افتتاحی در حوزه گردشگری، خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

او به افتتاح ۱۹ پروژه در هفته گردشگری اشاره کرد و گفت: در ساعت ۱۵ روز پنج مهرماه با حضور مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به صورت آنلاین، این پروژه‌ها در استان هم‌زمان با سراسر کشور افتتاح خواهد شد. این پروژه‌ها شامل ۵ هتل، یک هتل آپارتمان، یک مرکز تفریحی سرگرمی، سه اقامتگاه بومگردی و ۹ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی است که در مشهد، تربت جام، تایباد و کاشمر افتتاح خواهند شد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی آماری از تعداد مجوزهای صادر شده در شش ماهه نخست سال جاری ارائه کرد و گفت: تعداد مجوزهای تاسیس صادر شده حوزه گردشگری و صنایع دستی در این مدت ۷۵۰ مورد با ارزش ریالی ۶۰هزار میلیارد ریال بوده است.

تهیه طرح تحول گردشگری استان با رویکرد اقتصادی

او ادامه داد: تعداد پروانه‌های بهره برداری صادر شده از ابتدای سال تا امروز ۴۵ مورد و ارزش ریالی آن‌ها ۲۴هزار میلیارد ریال است. اشتغال ناشی از صدور مجوزهای گردشگری در این مدت نیز ۱۳۰۰ نفر بوده است.

دیناری به فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری اشاره و تصریح کرد: ۱۶۰ فرصت سرمایه گذاری تهیه و به وزارت خانه ارسال شده است هم‌چنین ۲۰ بسته سرمایه گذاری نیز تهیه کردیم که درانتهای کار قرار دارد، ضمن این که طرح تحول گردشگری استان با رویکرد اقتصادی در ۵ محور در دست تهیه است.

برنامه‌های هفته گردشگری خراسان رضوی

هم‌چنین در این نشست خبری یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به معرفی ظرفیت‌های گردشگری مشهد در این هفته اظهار کرد: با همکاری شهرداری در هفته گردشگری تورهای تخفیف‌دار مشهد گردی ارائه خواهد شد که در سایت شهرداری اطلاع رسانی می‌شود.

او ادامه داد: برخی برنامه‌های این هفته نیز با محتوای آموزشی ارائه می‌شود، اولین نشست تحقیقی گردشگری با عنوان زیارت و سلامت معنوی با همکاری پژوهشگاه گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد، در راستای برنامه‌های آشناسازی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری، ششم مهرماه جشنواره ملی پسته در مه‌ولات برگزار خواهد شد.

تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی اقامتگاه‌های رسمی

بیدخوری با اشاره به روز سالمندان در ۹ مهرماه گفت: یک تور گردشگری ویژه سالمندان برای آشنایی با تربت حیدریه و در روز ۸ مهرماه نیز تور مشهدگردی ویژه ناشنوایان و معلولان نیز برگزار خواهد شد، همچنین در روز سالمند قرار است با حضور ۸۰۰ سالمند تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، در آرامگاه فردوسی برنامه‌ای فرهنگی اجرا شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: سمیناری با عنوان مدیریت هتل‌داری و رستوران با همت تشکل و جامعه حرفه‌ای مراکر آموزش گردشگری استان در هتل نوین پلاس، روز هشتم مهرماه برگزار می‌شود، هم‌چنین در موزه بزرگ خراسان نیز کارگاه‌های آموزشی ویژه اقامتگاه‌های بومگردی و همچنین تقدیر از فعالان این حوزه اجرا می‌شود.

بیدخوری به برگزاری جشنواره سیب در شهربار شهرستان نیشابور در روز ۱۱ مهر ماه اشاره کرد و افزود: در روز ۵ مهرماه بازدید از کلیه موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی استان رایگان خواهد بود. همچنین واحدهای اقامتی در هفته گردشگری با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف همراه خواهند بود و با توجه به همزمانی هفته دفاع مقدس، از ایثارگران حوزه گردشگری و خادمان این حوزه نیز تقدیر خواهد شد.

او به تعطیلی بسیاری از واحدهای اقامتی در آغاز دولت سیزدهم به دلیل کرونا اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر تقریبا تمام واحدهای راه‌اندازی شده و به چرخه بازگشته‌اند.

سیمکارت بدون فیلتر برای گردشگران هنوز در مشهد اجرایی نشده است

بیدخوری افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۷هزار و ۲۰۱ مورد بازدید از واحدهای گردشگری استان، ۱۱۳۳ مورد تذکر و ۳۴۳ مورد اخطار انجام شده است، هم‌چنین از فعالیت ۲۸۲ واحد غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده و ۷۳ مورد رسیدگی به شکایت داشتیم. همچنین ۲۲۵ واحد به خاطر عدم مجوز پلمب شدند.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته درصد اشغال واحدهای اقامتی در کل سال ۶۰درصد بوده است که در ۶ ماهه اخیر این درصد اشغال به ۶۶درصد رسیده است.

بیدخوری تعداد اقامت‌های دهه آخر صفر را پنج میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: درصد اشغال واحدهای اقامتی در این ایام ۶۸ درصد بوده است، در مشهد نیز میزان اقامت چهار میلیون و ۹۶۲ هزار و ۱۴۰ نفر شب بوده است، میزان اشتغال واحدهای اقامتی نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

او هم‌چنین در خصوص سیمکارت ویژه گردشگران گفت: در ۶ ماهه اخیر بیش از ۲میلیون زائر خارجی به مشهد آمدند که بیشتر آن‌ها از کشور عراق بودند، طرح سیمکارت بدون فیلتر نیز هنوز در مشهد اجرایی نشده است و با توجه به صحبت‌های وزیر محترم و معاون گردشگری وزارتخانه، این احتمال وجود دارد که پس از تهران، در مشهد هم اجرایی شود.

گردشگری خراسان رضوی بیشترین ضرر را در کرونا متحمل شده است

هم چنین سید محمود مادرشاهیان رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی در هفته گردشگری اعمال می‌شود، البته در سال ۱۴۰۲ هتل‌های استان افزایش قیمت نداشتند و برای افزایش و ماندگاری زائر تلاش زیادی صورت گرفت.

او افزود: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد سطح اشغال هتل‌ها بابت هزینه‌های واحد است و مازاد آن به عنوان درآمد و سود محل اقامتی محاسبه خواهد شد.

مادرشاهیان با اشاره به اینکه واحدهای گردشگری خراسان رضوی بیشتری ضرر را در دوران کرونا متحمل شدند، تصریح کرد: در دوران کرونا میزان خسارت این حوزه در کشور ۲۳هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه گردشگری و واحدهای اقامتی استان وارد شده است.

فعالیت ۶۰۰ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی در استان

هم‎چنین سعید ولی‌زاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی در این نشست گفت: ۶۰۰ شرکت و دفتر خدمات مسافرتی فعال در استان داریم و در هفته گردشگری نیز ۹ آژانس جدید افتتاح می‌شود که برای هر آژانس بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده و در هر دفتر به طور متوسط ۱۰ نیرو مشغول به کار هستند.

فعالیت ۴۵۰ راهنمای گردشگری در خراسان رضوی

توحید فروزانفر، رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه هنوز خیلی‌ها از تورهای غیرمجاز آگاهی ندارند، گفت: در استان ۴۵۰ راهنمای گردشگری که حداقل دارای تحصیلات کارشناسی هستند زیر نظر آموزشگاه‌ها تربیت شده و امتحان جامع داده‌اند و با مدارک بالای تحصیلی فعالیت می‌کنند. گردشگران باید توجه کنند که راهنمای گردشگری مجاز باید کارت رسمی داشته باشد.

۱۶۴ اقامتگاه بوم‌گردی استان آماده پذیرایی از گردشگران

هم‌چنین محمد حسن حسین پور رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان با اشاره به شعار هفته گردشگری امسال گفت: فعالیت واحدهای اقامتی بوم گردی در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است.

او تصریح کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان‌ها و روستاهای استان محور توسعه اقتصادی و ترویج و تبلیغ فرهنگ آیینی استان هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن