اقتصادی

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درحاشیه نمایشگاه مشهد پلاست مطرح کرد:

محصولات چینی فضای رقابت را از تولیدکنندگان ما گرفته اند

کد خبر : 54139

به گزارش صبح مشهد به نقل از ستاد خبری نمایشگاه صنعت پلاستیک ،رنگ ورزین ،شوینده ها و محصولات بهداشتی مشهد ، امین سلیمان پور در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت:  پیگیری و تامین مواد اولیه برای تولید صنعت پلاستیک و پلیمر را در اولویت قرارخواهیم داد زیرااستان خراسان رضوی بعدازصنایع مواد غذایی درصنعت پلاستیک و پلیمر جزء صنایع بزرگ استان است .

وی افزود: ۶۵۰ واحد تولیدی زیر مجموعه پترو شیمی در زمینه صنعت پلاستیک و پلیمر مشغول بکارند که ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور محسوب می شود و از این رو تعداد زیادی ازفعالان اقتصادی کشور را در این نمایشگاه می بینیم . خوشحالم نمایشگاه بین المللی مشهد این فرصت را برای صنعتگران استان و کشور فراهم کرده است .
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه استان خراسان رضوی یکی از مراکز بزرگ مصرف کالاهای تولیدی آن ها می باشد ، بیان داشت : خراسان رضوی مرکزی برای صادرات محصولات محسوب می شود واز طرفی صنعت پتروشیمی جزء صنایع مادر است .اگرچه در این زمینه مشکلاتی در حوزه مسائل مالیاتی وصادرات وجود دارد. برای مثال مشکلات صادراتی در بازارچه دوغارون که در حوزه محصولات پترو شیمی و رنگ و رزین نیز مشکلاتی مطرح می باشد. از این رو هماهنگی هایی با فرماندار تایباد مطرح شد که در دوغارون جهت صادرات مشکلات تسهیل شود .
سلیمان پور تاکید کرد: صنعت تولید پلاستیک و پلیمر در استان ما جزء صنایع پیشرومی باشد از این جهت باید شرایط را برای بروز شدن این صنعت فراهم سازیم.متاسفانه بخش عمده صنایع ما بروز نیست و باید شرایط را تسهیل سازیم تا از لحاظ قالب ها، دستگاه هاو شرایط تولید بروز شوند .
وی با اشاره به مشکل دیگری در صنعت پتروشیمی و پلیمر بیان داشت :یکی دیگر از مشکلات برسر راه تولید این صنعت ،عرضه بورس کالا به صنایع پتروشیمی است که دارای مشکلاتی می باشد که با هماهنگی های لازم بااستاندار شرایط عرضه بورس کالا را برای محصول پتروشیمی و حداقل برای استان مان فراهم سازیم . امیدوارم شرایطی را مهیا کنیم که استان ما در این زمینه صادرات محور باشد .
وی تصریح کرد: یکی از دغدغه ها اینست که کالاهای چینی واردو سپس مونتاژ شده است .از طرفی ما در استان صنایع قالبسازی و صنایع تبدیلی با ظرفیت بالایی را داریم‌ ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که محصولات چینی فضای رقابتی را از تولیدکنندگان ماگرفته اند و بطور قطع به این سمت خواهیم رفت که صنایع استان را تقویت کنیم که بتواند پاسخگوی صنایع تبدیلی و پترو شیمی در استان خراسان رضوی باشد .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پتانسیل آن را داریم که به قطب نخست درحوزه پلاستیک تبدیل شویم، اظهار داشت: به اعتقاد من
یکی از معضلات ما تامین مواد اولیه است که تامین آن مستلزم آنست که از طریق بورس ایران تامین شود. برخی فعالان اقتصادی ما با ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت می توانند مواد اولیه را تحویل بگیرند .
سلیمان پورخاطر نشان ساخت: لازم به یادآوریست ما صنایعی را داریم که طی هفته گذشته در بازدید استاندارد از خوشه پلاستیک و پلیمر ،عمده مشکلات آن ها تامین مواد اولیه بود. وقتی ما ۳۰ درصد ظرفیت یک فعال اقتصادی را بخواهیم، تامین کنیم و او مابقی مواد اولیه اش را از بازارهای جهانی یا آزاد تامین کند قدرت رقابت در بازارهای جهانی را نخواهد داشت. اولین اقدام مان پس از بازدید استاندار، پیگیری وزارت صنعت جهت تخصیص محصولات پترو شیمی برای استان است که بتوانیم ظرفیت نیاز استان را تامین نماییم .

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی توضیح داد: ابتدا باید تولید راافزایش دهیم و بعد به حوزه صادرات و …توجه کنیم و امیدوارم ظرف دوهفته آینده با همتی که آقای استاندار دارد در وزارتخانه بتوانیم تامین مواد اولیه را برای آن ها فراهم نماییم زیرا ظرفیت ماشین آلات در استان فراهم می باشد و از تولید کنندگان نیز می خواهیم به سمت بروز شدن ماشین آلات بروند.
وی درادامه گفت : درحال حاضر در بحث قالب ها و قطعات، دستگاه هایی را داریم که با ۵ الی ۶ قالب کار می کنددرحالی که دستگاه هایی در کشورهستند که با ۴۰ قالب کار می کنندواگر مسیر را اصلاح نکنیم بطورقطع قدرت رقابت را می گیرد و باید صنایع به روز بشود و ما نیز به جدیت بحث تامین مواد اولیه را پیگیری می نماییم تا این مشکل مرتفع شودوبعد آن می توان به سمت قطب اول پلاست کشور شدن حرکت کرد که استان ما این پتانسیل را دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن