شهری

اهداکنندگان جدید خون در خراسان رضوی ۱۳ درصد افزایش یافت

کد خبر : 53374

مسوول واحد برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان خراسان رضوی گفت: میزان اهداکنندگان جدید یا «بار اولی» در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر محمد شریف الحسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اهدا کنندگان خون به سه دسته «مستمر، با سابقه و بار اولی» تقسیم می شوند که اهدا کنندگان مستمر بین سه تا چهار بار در سال خون اهدا می کنند و اهداکنندگان با سابقه، به طور غیر مستمر تاکنون تجربه اهدای خون را داشته اند.

وی بیان کرد: میزان اهداکنندگان بار اولی یا جدید در بهار امسال ۶ هزار و ۶۱۸ نفر گزارش شده است که نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

مسوول روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی گفت: میزان مراجعه داوطلبان به پایگاه‌های انتقال خون استان در سه ماهه نخست امسال ۵۲ هزار و ۹۲۸ نفر بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین میزان داوطلبانی که طی این مدت موفق به اهدای خون شده اند، رشد ۱۲ درصدی داشته است و از ۳۵ هزار و ۸۱۲ نفر داوطلب به ۴۰ هزار و ۴۱ داوطلب افزایش یافته است.

شریف الحسینی بیان داشت: ۵۳ درصد از اهداکنندگان خون در خراسان رضوی طی بهار امسال مستمر، ۳۰ درصد اهداکنندگان با سابقه و ۱۷ درصد اهداکنندگان بار اولی بودند.

ذخایر خونی خراسان رضوی در وضعیت سبز قرار دارد

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون وضعیت ذخایر خونی استان در کف وضعیت سبز رنگ و مطلوب ( ذخیره خونی بین هشت تا ۱۲روز) قرار گرفته است.

شریف الحسینی با اشاره به کاهش ذخایر خونی پس از پایان ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش اعمال جراحی و همچنین کاهش مراجعه داوطلبان به دلیل گرمای هوا بیان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده مانند اعزام تیم‌های سیاری برون شهری به شهرستان‌های فاقد پایگاه انتقال خون از جمله فریمان و سرخس، وضعیت ذخایر خونی استان از وضعیت آبی رنگ به وضعیت سبز رنگ و مطلوب رسیده است.

وی ادامه داد: داوطلبان اهدای خون در خراسان رضوی برای سهولت در این امر، می توانند از طریق اخذ نوبت اینترنتی و ثبت نام از لینک اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۳ بیمارستان این استان را بر عهده دارد.

هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کرمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن