شهری

شستشوی خودرو در کارواش باصرفه تر از خانه است

کد خبر : 53337

رییس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور، فیلترجات، تعویض روغن، شستشو و توقفگاه خودرو مشهد گفت: با وجود کم آبی شدید در مشهد و لزوم صرفه جویی مصرف آب، باز هم شستشوی خودرو در کارواش باصرفه تر از خانه است زیرا آب کمتری مصرف می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، حامد یزدی زاده روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر آب کارواش ها به هر دلیلی قطع شود و بخواهد این شستشوی ماشین در خانه‌ها انجام گیرد، در هر شسشتشوی خودرو نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب و برای شستن و پاکسازی محیط اطراف خودرو نیز حدود ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

وی اظهار کرد: این در حالیست که در صورت تنظیم سیستم شستشو در کاروان، برای شستشوی هر خودرو ۲۰ لیتر آب مصرف می‌شود و در صورت غیرتنظیم بودن سیستم، مصرف آب به حداکثر ۲۵ لیتر می رسد.

یزدی زاده ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های تامین آب در مشهد، شرکت آب و فاضلاب مشهد «حجم فروشی» می‌کند به این معنا که بابت مصرف آب زیاد کارواش ها، به ازای هر لیتر مصرف آب از آنها مبلغ بیشتری نسبت به سایر مشترکین دریافت می‌کند.

ربیس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور، فیلترجات، تعویض روغن، شستشو و توقفگاه خودرو مشهد گفت: پارسال در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از مدیران شرکت آب و فاضلاب مشهد درخواست کردیم که از همان آب مورد مصرف شهرداری برای آبیاری فضای سبز برای کارواش داران نیز در نظر بگیرند تا آنها مجبور به استفاده از آب شرب برای شستشو نباشند.

یزدی زاده تاکید کرد: این درخواست برای کارواش هایی بود که نزدیک مسیر خط لوله چاه آب ویژه فضای سبز مشهد قرار داشتند تا تصفیه آنها راحتر انجام و دیگر آب سنگین نشود اما این درخواست مغفول ماند.

وی ادامه داد: ایده دیگر برای تامین آب مورد نیاز کارواش ها آن بود که از بنیاد نخبگان در تهران درخواست شد، شرکت‌های دانش بنیان فناوری را به اتاق اصناف مشهد معرفی کنند تا از این طریق آب سبک مصرف شده توسط کارواش ها را دوباره بتوان بازچرخانی و استفاده کرد.

یزدی زاده اضافه کرد: شرکت دانش بنیان مورد نظر فناوری تصفیه آب را داشت اما قیمت سیستم آنها بسیار بالا بود و با توجه به ظرفیت آبی که کارواش ها از شرکت آب و فاضلاب خریداری می‌کردند، توجیه اقتصادی نداشت.

ربیس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور، فیلترجات، تعویض روغن، شستشو و توقفگاه خودرو مشهد یادآور شد: با این حال تاکنون با شرکت آب و فاضلاب مشهد در این زمینه مذاکره ای نشده است.

وی ادامه داد: کارواش ها دارای چند حوضچه آرامش هستند که فاضلاب سنگین و خاک حاصل از شستشوی خودرو در آنجا ذخیره می‌شود، هزینه تصفیه این آب بسیار بالا است و زمانی که هم تصفیه می‌شود، زمختی و سنگینی دارد که ممکن است به رنگ‌ خودروها آسیب بزند.

یزدی زاده استفاده از پساب شهری برای استفاده در کارواش ها را ممکن اما آن را مستلزم داشتن فناوری دانست که بتواند سختی و زمختی آب را از بین ببرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن