شهری

مدیر عامل آبفا مشهد: سد دوستی به گل نشست

کد خبر : 52693

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: حجم ذخیره آب سد “دوستی” مشترک بین ایران و ترکمنستان به قدری کاهش یافته است که اکنون از آب گل‌آلود برای تصفیه و بهره برداری استفاده می‌شود و می‌توان گفت که سد دوستی به گل نشسته است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، حسین اسماعیلیان روز سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان مشهد افزود: در حال حاضر وضعیت تامین آب در مشهد حساس است و برای عبور از این شرایط باید همه پای کار بیایند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی امسال که حدود هشت ماه از آن می‌گذرد، تاکنون حدود ۸۳ میلیمتر بارندگی داشته ایم، این در حالی است که در مدت مشابه پارسال در شرایط خشکسالی حدود ۱۸۶ میلیمتر بارش باران در استان خراسان رضوی به ثبت رسید و این نشان از کاهش ۶۴ درصدی نسبت به دوره قبل دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به کاهش ۱۰۰ درصدی بارش باران در حوزه شهرستان مشهد، بیان کرد: میزان بارش باران از ابتدای امسال در مشهد حدود ۱۷ میلمتر ثبت شده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۴۸ میلیمتر بود.

وی گفت: از سوی دیگر میانگین دما نیز طی این مدت ۱.۲ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است.

اسماعیلیان خاطر نشان کرد: استان خراسان رضوی در بدترین وضعیت بارش نسبت به سایر نقاط کشور قرار دارد و حال آنکه حوزه مشهد هم نسبت به استان خراسان رضوی در شرایط بدتری قرار دارد و حجم سدهای شهرستان مشهد با کاهش میزان ذخیره، شرایط نگران کننده ای دارد.

وی با اشاره به توجه مسوولان کشوری و استانی نسبت به شرایط آب مورد نیاز شهر مشهد افزود: سعی شده است تا با فعالیت شبانه روزی هر کاری را که می‌توانیم انجام دهیم زیرا جنس کار ما در حوزه آب مشهد، پیشگیری از بحران است.

او بیان کرد: با کمک متخصصان سیستم شناوری در حال ساخت است که با ظرفیت سه متر در ثانیه آب کف سدها که همراه با مواد ته‌نشین است را به سطحی برساند که آب با کیفیتی برای استفاده به دست آید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: از دیگر برنامه های در دست اقدام حفر چاه در فضاهای سبز محیط‌های اداری و برخی از مدارس است و در کنار آن خط تقویتی انتقال آب از غرب مشهد به سمت شهر مشهد با بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام است.
وی افزود: با مجموعه اقداماتی انجام شده، اکنون هدررفت آب شهر مشهد بسیار کم و به میزان ۹ درصد است که کمترین میزان در کشور را به خود اختصاص داده است.

اسماعیلیان با بیان اینکه امکان گذر از شرایط پیش رو با کاهش ۵۰ درصدی آب وجود دارد، اظهار کرد: با کاهش مدت زمان سه دقیقه از استحمام و همچنین کاهش ۳۰ درصدی حجم فلاش تانک در کنار کاهش سه ساعت استفاده از کولر می توانیم تابستان سال جاری را با کمترین چالش پشت سر بگذارنیم.

وی گفت: سرانه کل مصرف به ازای هر نفر در شهر مشهد ۱۹۱ لیتر است و حال آنکه در تهران این رقم برای هر نفر ۳۰۰ لیتر است و این نشان از رعایت الگوی مصرف آب از سوی شهروندان مشهدی است.

شهرستان مشهد با چهار میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن