استانی

مدیریت چرا در سطح مراتع سبزوار در حال اجرا است

کد خبر : 52608

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سبزوار از انجام مدیریت چرا در سطح مراتع شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام باهدف پیشگیری از تخریب مراتع و ارتقا اکوسیستم طبیعت در حال اجرا می باشد.

به گزارش صبح مشهد، عباسعلی کیانی افزود: هم‌زمان با آغاز فصل چرای بهاره و کوچ عشایر، با اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام از ابتدای سال جاری، تعداد ۱۴ مورد دام غیرمجاز به تعداد ۲ هزار واحد دامی شناسایی و از مرتع خارج شد.

وی با اشاره پروژه به مدیریت چرا یکی از از اقدامات مهم حفاظتی در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه‌های مرتعی به شمار می‌رود، افزود: این پروژه با توجه به وضع موجود مراتع و به منظور حفظ، احیاء، اصلاح و توسعه پوشش گیاهی توأم با تولید حداکثر فرآورده‌های دامی، جلوگیری از تخریب مراتع و ارتقا اکوسیستم عرصه‌های طبیعی اجرا می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار بابیان اینکه مراتع میانبند بهاره سبزوار هر ساله میزبان بیش از ۷۰ هزار واحد دامی است، ابراز داشت: در مدیریت چرا اکیپ کنترل دام متشکل از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، نیروی انتظامی و مرتعداران علاوه بر کنترل پروانه چرای بهره‌برداران، از ورود زود هنگام دام به این مراتع جلوگیری و نکات فنی همچون ظرفیت چرا، نحوه بهره‌برداری یکنواخت از سطح مرتع و جلوگیری از چرای لکه‌ای را به مرتع‌داران گوشزد می‌کنند.

کیانی از آماده‌باش شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در امر پیشگیری و مقابله با هرگونه سو استفاده‌های احتمالی از عرصه‌های ملی خبر داد و تصریح کرد: اکیپ‌های گشت و مراقبت یگان حفاظت منابع طبیعی به طور مستمر ۶۲۰ هزار هکتار اراضی مرتعی را مورد نظارت قرار داده و با دامداران متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی افزود: شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی درباره هرگونه تخلف و تصرف به عرصه‌های منابع طبیعی است لذا چنانچه مردم با مشکلی در این خصوص مواجه شدند می‌توانند آن را با منابع طبیعی درمیان بگذارند تا برخوردهای لازم صورت گیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن