زندگی

۷ گام برای پس‌انداز در شرایط بد اقتصادی

کد خبر : 43003

شاید از پیشنهاد ما برای مدیریت هزینه‌ها و پس‌انداز کردن با وجود گرانی تورم و… تعجب کنید اما چند توصیه ساده و عملی داریم

نویسنده : فرزانه شهریاردوست | کارشناس‌ارشد روان‌‌شناسی

صبح مشهد- پس‌انداز بخشی از درآمد است که صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود. به عبارت دیگر، پولی است که برای استفاده در آینده کنار گذاشته شده و بلافاصله خرج نمی‌شود، اما چرا باید پول پس‌انداز کنیم؟ پس‌انداز می‌تواند برای دستیابی به اهداف‌کوتاه مدت مانند خرید تلفن‌همراه یا در بلند مدت مانند خرید خودرو استفاده شود. همچنین می‌تواند به ما در تامین هزینه‌های غیرمنتظره مانند بیماری، تعمیر یا تعویض یک سری وسایل و… کمک کند. برای خیلی از ما جای تعجب است که در این شرایط اقتصادی چطور می‌توان پس انداز کرد؟ گاهی دشوارترین مسئله در خصوص پس‌انداز کردن شروع آن است. در ادامه یک راهنمای گام‌به‌گام برای شیوه پس‌انداز ارائه می‌دهیم که تا حد امکان ساده و عملی باشد.

مخارج‌تان را ثبت کنید
اولین قدم برای پس‌انداز کردن این است که دریابیم میزان خرج‌کردن ما چقدر است. همه مخارج‌تان را با جزئیات ثبت کنید، حتی خرید یک فنجان قهوه. سپس فهرست خرج‌کردتان را طبقه‌بندی کنید مانند حمل‌و‌نقل عمومی، خرید مایحتاج منزل، خرید لوازم شخصی و… . در این مرحله می‌توانید از اپلیکیشن‌های رایگانی استفاده کنید که در این زمینه وجود دارند و مخارج ماهانه شما را به صورت طبقه‌بندی شده، ارائه می‌دهند.

بودجه‌بندی کنید
پس از اطلاع درباره این که در ماه چه میزان هزینه دارید، شروع به بودجه‌بندی کنید. بودجه‌بندی شما باید بر این اساس باشد که میزان خرج‌کردتان در قیاس با درآمدتان چه وضعیتی دارد. برای خرج‌کرد ماهانه خود برنامه بریزید. هدف در این گام این است که طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد خود را پس‌انداز کنید.

هزینه‌های قابل حذف را شناسایی کنید
اگر مخارج شما خیلی بالاست و اصلا نمی‌توانید آن‌گونه که می‌خواهید پس‌انداز کنید، وقت آن فرارسیده که بعضی از هزینه‌ها را قطع کنید. مخارج غیرضروری خود را که می‌توانید از آن‌ها بکاهید، شناسایی کنید مثل بیرون غذا خوردن یا برخی از سرگرمی‌ها. همچنین درباره برخی از مخارجی که می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد، بیشتر فکر کنید؛ مثل اینترنت و تلفن.

به جایگزین‌های ارزان‌تر فکر کنید
برخی از رویدادهای عمومی یا کم هزینه را که بخشی از هزینه آن توسط حمایت های دولتی انجام می‌شود، شناسایی کنید. مثلا سالن‌های ورزشی شهرداری‌ها به جای باشگاه‌های شخصی، کلاس‌های متنوع فرهنگسراها به جای موسسات و آموزشگاه‌های خصوصی، اقامتگاه‌های بوم گردی به جای هتل‌ها و… .

اهداف پس‌انداز را تنظیم کنید
هدف‌ها می‌تواند کوتاه مدت مثل پس‌انداز برای یک سفر چند روزه یا بلندمدت مانند تامین هزینه رهن‌منزل باشد. از هدف‌های کوچک و قابل‌دسترس شروع کنید؛ ترجیحا هدف بامزه‌ای باشد، مثلا برای خرید یک ساعت مچی جدید یا هدیه تولد برای اعضای خانواده. رسیدن به هدف‌های کوچک و لذت بردن از آن‌ها سبب می‌شود که ذهن‌تان از پس انداز کردن پاداش بگیرد، از نظر روان شناختی رفتار پس‌انداز کردن تقویت و تسریع و به عادت تبدیل شود.

پس‌انداز کردن را خودکار کنید
در صورت امکان شرایطی را مهیا کنید که در هر ماه به طور اتوماتیک برخی از درآمد شما برداشته و پس‌انداز شود. همچنین می‌توانید کارت مخارج و کارت پس‌انداز را از هم مجزا کنید. در این صورت احتمال وسوسه برای مخارج غیرضروری کاهش خواهد یافت.

روند پس‌انداز خود را ارزیابی کنید
هر ماه روند پس‌اندازتان را با دقت مرور کنید، این کار نه تنها سبب انگیزه و تقویت شما برای ادامه روند خواهد بود بلکه باعث می‌شود مشکلات احتمالی‌تان در فرایند پس انداز را دریابید و آن‌ها را رفع کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن