اسلاید شوشهری

در نشست خبری رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی مطرح شد:

دارویار» بدون پشتوانه!

کد خبر : 52454

رئیس انجمن داروسازان استان با انتقاد از طرح دارویار، اعلام کرد که بیمه ها پشتوانه مالی برای ادامه این طرح را ندارند

صبح مشهد- دارویار بدون پشتوانه مالی است و آن طور که رئیس انجمن داروسازان استان با اشاره به مشکل طرح دارویار اعلام کرده، «سازمان های بیمه گر پشتوانه مالی برای ادامه این طرح را ندارند.»

به گزارش «خراسان رضوی»، دکتر علی جعفری روز گذشته در نشستی خبری تاکید کرد: سازمان های بیمه گر پشتوانه مالی را برای ادامه طرح دارویار ندارند.

وی درباره مشکلات طرح دارویار اظهارکرد: برای این طرح منابع درستی تعریف نشده است، هم اکنون بعد از گذشت چندماه از شروع  این طرح هنوز با مشکلات سازمان های بیمه گر مواجه ایم، یعنی سازمان های بیمه گر پشتوانه مالی برای ادامه طرح دارویار را ندارند، این سازمان ها با وجود مشکلات مالی و پشتوانه دقیقی هم که برای آن ها تعریف نشده است، با مشکلات بیشتری نیز مواجه خواهند شد.

حسین بهشتیان، دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز درباره مشکلات طرح دارویار در این نشست گفت: ما یک متولی نداریم که بگوید متولی مشخص و مسئول طرح دارویار است، همین چند روز پیش وزیر بهداشت اعلام کرد که دارویار به ما ربطی ندارد، این که ما توپ را به زمین این و آن بیندازیم کاری پیش نمی رود، قبل از هر چیز وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و اجرا باید مسئولیت قبول کند.

کمبود داروی حساس، خاص و حتی عمومی!

در بخش دیگری از این نشست، رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی به مشکلات کمبود دارو اشاره کرد و گفت: مهم ترین مشکلات کنونی کمبود داروست، طوری که علاوه بر داروهای حساس و خاص، این مشکل به حوزه داروهای عمومی نیز تسری پیدا کرده است. وی افزود: این مشکل از سال گذشته وجود داشت و امسال ممکن است با شرایط وخیم تری در زمینه کمبود دارو مواجه شویم. وی در ادامه با اشاره به مشکلات نقدینگی برای تهیه مواد اولیه تولید دارو اظهارکرد: شرکت های پخش مطالبات فراوانی از دانشگاه ها و بخش دولتی دارند، به خصوص در استان خراسان این میزان شاید از سایر دانشگاه های کشور بیشتر هم باشد، بیشتر شرکت های پخش از ابتدای سال ۱۴۰۰ از دانشگاه مطالباتی دارند که هنوز آن را دریافت نکرده اند، البته قول هایی داده شده است.

وی تصریح کرد: در استان خراسان رضوی ۶ دانشگاه علوم پزشکی داریم که از شرکت های پخش، دارو دریافت می کنند. بیشترین حجم مطالبات شرکت ها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت های پخش دارو بدهی دارد. قرار است طی این چند روز ۱۰۰ میلیارد از این میزان را به شرکت های پخش پرداخت کنند اما باز هم حدود ۸۰ درصد مطالبات آن ها باقی می ماند.

سبدفروشی به داروخانه ها برای فروش مکمل های وارداتی

جعفری با اشاره به تخلف سبد فروشی به داروخانه ها اظهار کرد: بیشتر سبد فروشی شرکت ها برمی گردد به مکمل هایی که بی رویه تولید یا وارد شده  و نیاز ضروری کشور هم نبوده است. تقریبا در دو هفته اخیر جلسه ای با مدیران شرکت های پخش داشتیم و تذکرات لازم به آن ها داده شد. وی افزود: این واقعیت موجود بازار دارو را نمی توان منکر شد و علت این است که برای دارو یک سری محدودیت هایی در قیمت گذاری وجود دارد اما در مکمل ها این مقاومت ها وجود ندارد.

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز با تاکید بر اهمیت نظارت دولت اظهارکرد: ۵۴ درصد گردش مالی داروخانه ها مربوط به ۷ درصد داروخانه های دولتی است که چیزی برای داروخانه های خصوصی باقی نمی گذارد. چیزی دست ما نمی رسد که به دست مردم بدهیم. بهشتیان با اشاره به مشکل کمبود شیرخشک نیز گفت: مردم گیر افتاده اند، سیاست کلان مملکت بر بحث جمعیت و زاد ولد تاکید دارد اما فرد برای یک شیرخشک در داروخانه باید دنبال بگردد، حاضر هستیم صد فاکتور برای شما بیاوریم که اصلا فاکتور شیرخشک را ما نمی بینیم، هم اکنون فقط یک نوع شیرخشک را توزیع می کنند که رفع تکلیف حساب می شود.

وی افزود: قرص سرماخوردگی یا برخی دیگر از اقلام دارویی را بیمه برای بالای ۱۲ سال قبول نمی کند، در زمان کرونا یکی از دفاع های ما داروهای تقویتی بود اما هیچ کدام از داروهای تقویتی به غیر از یک نوعی از ویتامین، جزو بیمه نبود.

منبع: خراسان

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن