اجتماعی

بخش عمده‌ای از آسیب‌های نخاعی و معلولیت‌های جسمی-حرکتی، ناشی از سوانح ترافیکی است

کد خبر : 52307

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هفتم اردیبهشت‌ماه، روز ایمنی حمل‌و نقل نامگذاری شده است، گفت: بخش عمده‌ای از آسیب‌های نخاعی و معلولیت‌های جسمی-حرکتی، ناشی از سوانح ترافیکی است. فقط در سال گذشته بیش از ۲۶۰ نفر که علت معلولیت آنها سوانح رانندگی بوده، تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی قرار گرفتند.

به گزارش صبح مشهد، دکتر مسعود فیروزی افزود: تصادف و مرگ ناشی از آن، یکی از خبرهای روزمره‌ای است که افراد زیادی از آن صدمه مالی، جانی و روانی دیده‌اند. به‌طور مثال از بین ۲۶۴ نفری که در سال گذشته بر اثر سوانح رانندگی دچار معلولیت شده‌ و تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی قرار گرفته‌اند، ۲۲۴ نفر از آنها دچار معلولیت جسمی-حرکتی،۱۲ نفر دچار معلولیت بینایی، ۹ نفر دچار معلولیت ذهنی، ۱۴ نفر دچار معلولیت شنوایی و صوت‌وگفتار و ۵ نفر نیز دچار آسیب‌های عمیق اعصاب و روان و تروماهای شدید شده‌اند.

وی با بیان اینکه چهار عامل اصلی در پدید آمدن تصادفات رانندگی موثر هستند که شامل عامل انسانی، جاده‌ای، وسیله نقلیه و محیط می‌شود، گفت: سوانح رانندگی یک پدیده اجتماعی است که نیاز به شناسایی ابعاد زیربنایی‌تر آن از قبیل مسایل فرهنگی، روانی، جامعه‌شناختی، تبلیغاتی، قضایی، پزشکی و نقش و جایگاه پلیس و… وجود دارد. به طور قطع آمار معلولان و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی و جاده ای ۱۰ تا ۱۵ برابرِ میزان تلفات ناشی از آن است که عواقب جبران‌ناپذیر آن همچون بی‌سرپرستی، مسایل و مشکلات روحی و روانی، هزینه‌های هنگفت درمانی و نیز مسایل جزایی و قضایی را به‌دنبال خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: حادثه حزن‌انگیز و سخت معلولیت ناشی از تصادف، فرد و خانواده را در مسیر جدیدی قرار می‌دهد که دشواری‌های ناشی از آن در مواردی تحمل‌ناپذیر است. همانطور که گفته شد، یکی از شایع‌ترین نوع معلولیت‌ها بر اثر سوانح رانندگی، قطع نخاع و نشستن مادام العمر بر ویلچر است.
آسیب نخاعی به‌عنوان یک اختلال ناتوان کننده پیامدهای جسمی، روان شناختی و اجتماعی بسیاری دارد و روی تمامی شاخص‌های کیفیت زندگی فرد و خانواده تاثیرگذار است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن