اسلاید شوشهری

نوسانات قیمتی و پرواز سودجویان با بال‌های مرغ

کد خبر : 52289

نوسان قیمت گوشت مرغ، در شرایطی که نرخ این ماده پروتئینی متاثر از عرضه کم ناشی از کاهش جوجه‌ریزی اسفندماه گذشته بود، موجب شد تا سودجویان و متخلفان به فکر ماهیگیری از این آب گل‌آلود بیفتند و همین امر عمق مشکل را دوچندان کرده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، طی کمتر از یک ماه اخیر با افزایش بهای مرغ گرم در بازار خراسان رضوی، به عنوان یکی از استان های تولیدکننده آن، نگرانی هایی در خصوص کاهش عرضه و افزایش چشمگیر قیمت این ماده غذایی، که بیشتر از گوشت قرمز مصرف دارد، در جامعه ایجاد شد.

بر این اساس در حالی که نرخ مصوب مرغ گرم طبق مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم ۶۳ هزار تومان تعیین شده است، عرضه این کالا در بازار مشهد تا ۸۰ هزار تومان هم رسید و حال آنکه به گفته متولیان تولید و نظارت بازار، عرضه بالاتر از نرخ مصوب گران‌فروشی محض است و با متخلفان برخورد می شود.

ناگفته نماند که کاهش عرضه مرغ گرم در بازار در شرایطی رخ داد که پیش از آن متولیان تولید نسبت به این امر هشدار داده و جبران کمبود آن را با عرضه مرغ منجمد برنامه ریزی و پیش بینی کرده بودند، اما چالش همیشگی جو روانی خرید و میل به خرید و ذخیره سازی کالا در مردم، که به عنوان یک فاکتور انگیزه‌بخش برای متخلفان و گران‌فروشان بوده و هست، این بار نیز به نابسامانی در این حوزه دامن زد.

افزایش تقاضا و میل مردم برای خرید، در شرایطی که خبر از کاهش عرضه یک کالا مطرح می شود، چالش همیشگی و دائمی در نوسانات بازار بوده است و این بار نیز در چالش موقتی بازار مرغ گرم، موجب ترغیب متخلفان برای گران‌فروشی شد.

البته نباید از این حقیقت چشم پوشید که میزان تولید طی ماههای پایانی سال گذشته به قدری بالا و مازاد تولید وجود داشت که موجب عرضه فراوان مرغ گرم در بازار، با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب شد که البته انتظار تولیدکنندگان هم خرید حمایتی از سوی دولت بود که به میزان کافی محقق نشد.

عرضه بالاتر از نرخ مصوب، تخلف است

معاون امور دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه عرضه هر کیلوگرم مرغ گرم باید به قیمت ۶۳ هزار تومان باشد، ادامه داد: عرضه بالاتر از این نرخ را گران‌فروشی می‌دانیم و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.

مجید جعفری تاکید کرد: به هیچ وجه مشکلی در تامین نیاز مرغ مصرفی در استان نداریم و گرانی مرغ در کشور موجب اختلال در تولید و عرضه مرغ خراسان رضوی شده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به همین دلیل عرضه مرغ بر اساس قیمت مصوب ملاک عمل محسوب می‌شود و با هرگونه اعلام نرخ بالاتر از ۶۳ هزار تومان به ازای یک کیلوگرم مرغ گرم، برخورد جدی خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه کاهش ۳۵ درصدی جوجه‌ریزی در اسفندماه پارسال علت کاهش عرضه مرغ گرم و افزایش قیمت آن در استان بوده است، افزود: میزان جوجه ریزی در استان خراسان رضوی به تبع سراسر کشور در ماه پایانی پارسال کاهش داشته است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که افزایش چشمگیر هزینه های تولید نیز در افزایش قیمت این ماده پروتئینی بی تاثیر نبوده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این استان مشکل تامین مرغ نداریم و روزانه ۴۰۰ تن عرضه گوشت مرغ گرم در بازار ثبت می‌شود، اما مشکل اصلی بالا بودن قیمت مرغ در دیگر استانها از جمله تهران و البته ارسال و فروش مرغ تولیدی توسط مرغداران در تهران و سایر استانهاست.

وی بیان کرد: جبران کمبود مقطعی مرغ از طریق عرضه مرغ منجمد در بازار مدیریت می شود و طی یک هفته آینده مشکل تولید مرغ در استان های شمالی کشور حل خواهد شد.

جعفری افزود: بدین ترتیب بازار تهران بار دیگر به صورت کامل قادر به تامین نیاز خود از استانهای شمالی خواهد بود و در نتیجه مرغ تولیدی خراسان رضوی در بازار همین استان کشتار و عرضه می‌شود.

وی گفت: میزان جوجه ریزی اسفندماه سال گذشته در استان خراسان رضوی بیش از پنج میلیون و ۱۳۰ هزار قطعه بوده است.

جعفری تاکید کرد: عرضه مرغ گرم بالاتر از نرخ مصوب به میزان هر کیلوگرم ۶۳ هزار تومان گران فروشی محسوب شده و با متخلفان برخورد می‌شود.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن