اسلاید شوشهری

آلودگی صوتی مشهد در نوروز امسال ۱۰ درصد بیشتر شد

کد خبر : 52130

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: افزایش ورود مسافر به مشهد موجب شد تا آلودگی صوتی مشهد در نوروز امسال نسبت به نوروز پارسال ۱۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، علی نجفی روز شنبه افزود: تراز صدا در خیابان‌های مشهد در روزها حدود ۷۰ دسی‌بل است، این درحالی است که حد مجاز این رقم برای مناطق مسکونی ۵۵ دسی‌بل است.

وی اضافه کرد: در نوروز امسال این شاخص به ۷۸ دسی‌بل رسید و حال آنکه در نوروز پارسال ۷۱ دسی‌بل بود و این افزایش، ارتباط مستقیمی با افزایش تعداد زائران ورودی به مشهد و بیشتر شدن ترددهای شهری دارد.

معاون شهردار مشهد خاطرنشان کرد: هم اینک ۱۰ ایستگاه سنجش صوت در شهر مشهد فعال است که به صورت ۲۴ ساعته میزان اصوات موجود در نقاط مختلف شهر را ثبت می‌کنند.

وی در خصوص برخورد با خودروهای آلاینده در سطح شهر نیز گفت: در بازه زمانی ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۳ فرودین ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۲۱۰ خودرو آلاینده در سطح شهر شناسایی شد که ۸۳ درصد آنها فاقد معاینه فنی بودند.

نجفی خاطرنشان کرد: آلودگی صوتی و آلودگی هوا از مهم ترین معضلات کلانشهرها است و دستگاه های مرتبط و شهروندان باید برای کنترل و مدیریت این آلاینده ها همکاری لازم را داشته باشند.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت حد مجاز سر و صدا در محیط های درمانی حدود ۳۰ دسی‌بل و در مناطق مسکونی ۵۵ دسی‌بل است.

حد مجاز آلودگی صوتی که استاندارد آلودگی صوتی هم نامیده می شود، میزان و مشخصات ویژه ای است که با توجه به اصول حفاظت محیط زیست و بر مبنای واحد اندازه گیری صدا برای منابع مولد آلودگی صوتی و فضای مورد انتشار و محیط های مختلف تعیین می‌شود.

معضل آلودگی صوتی در کنار آلودگی هوا یکی از معضلات زیست محیطی در شهرهای صنعتی و در حال توسعه و نیز کلانشهرهاست که عوارض و آسیب های ناشی از آن در طولانی مدت بر سلامت شهروندان تاثیر جدی و جبران ناپذیری بر جا می‌گذارد.

در این میان، کلانشهر حدود چهار میلیون نفری مشهد با تردد روزانه بیش از یک میلیون خودرو، فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز، تردد روزانه بیش از ۱۸۰ تا ۲۰۰ فروند هواپیما، فعالیت‌های صنعتی و تولیدی از آلودگی صوتی رنج می برد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن