اسلاید شواقتصادی

تردد تجاری از مرز باجگیران ایران با ترکمنستان پس از سه سال از سرگرفته شد

کد خبر : 51739

رییس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه گفت: تردد کامیونهای تجاری از مرز باجگیران شهرستان قوچان خراسان رضوی با کشور ترکمنستان پس از توقفی سه ساله از سرگرفته شد.

به گزارش صبح مشهد، محمد بهشتی منفرد روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: براساس اعلام وزارت امورخارجه ترکمنستان به منظور فعال سازی بیش از پیش تجارت بین دو کشور همانند دوره قبل از شیوع کرونا، روزانه ۱۰ کامیون با راننده می توانند از مرز زمینی باجگیران (هودان) وارد ترکمنستان شوند.

وی گفت: بر این اساس وزن کامیون نباید بیش از ۲۰ تن باشد و مقصد تحویل نهایی آن نیز در قلمرو ترکمنستان و شهر عشق آباد باشد.

رییس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه اظهارداشت: طبق اعلام وزارت خارجه ترکمنستان به استناد تصمیمات اتخاذ شده در نشست کمیسیون فوق العاده ترکمنستان در امـــور مبارزه با شیوع بیماری ها در تاریخ چهار مارس ۲۰۲۳، اعلام شده است با توجه به عادی سازی وضعیت شیوع کرونا در جهان، کمیسیون یادشده ورود مردم عادی به خاک ترکمنستان از طریق مـــرزهای زمینی هـــودان (باجگیران) و آرتیـــق (لطف آباد درگز) از تاریخ شش مارس ۲۰۲۳ (۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱) مجاز اعلام شده است.

بهشتی منفرد ادامه داد: با عادی شدن گمرک مرزی باجگیران، تمامی گمرکات مرزی کشورمان با ترکمنستان، فعال می باشد و تبادل کالا و مسافر در بخش جاده ای، ریلی و دریایی در حال انجام است.

جواد هدایتی، مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز دیروز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: با وجود موافقت ترکمنستان، در حال حاضر همه زیرساختهای لازم برای تردد ناوگان تجاری از گذرگاه مرزی باجگیران فراهم است و منتظر ارسال کالا توسط تجار هستیم.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد واقع است.

بین ایران و ترکمنستان چهار گذرگاه مرزی شامل سرخس، لطف آباد، باجگیران (در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) وجود دارد که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای بین ۲ کشور به ترتیب از طریق گذرگاههای سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

پایانه مرزی باجگیران در ۳۵ کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان واقع شده است.

همچنین این پایانه مرزی در ۸۰ کیلومتری مرکز شهرستان قوچان و ۲۲۵ کیلومتری مشهد قرار دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن