اسلاید شواقتصادی

نرخ مصوب مرغ ۶ هزار تومان افزایش یافت!

کد خبر : 56178

بعد از چند روز کش‌وقوس کاهش عرضه در عین مازاد تولید، سرانجام کمیسیون تنظیم بازار استان مجاب به افزایش ۶ هزارتومانی قیمت مرغ در خراسان رضوی شد تا قیمت هر کیلو مرغ گرم در بازار مشهد به ۸۵ هزار تومان برسد.

روزنامه خراسان نوشت: شاید این سیگنال غلطی باشد که هر زمان شهروندان متوجه شدند عرضه مرغ در بازار کاهش‌یافته یعنی افزایش قیمتی در راه است. قصه بازار مرغ چندین سال تحت تأثیر نوسانات ارزی و تحریم‌ها بود زیرا دولت بخش عمده نهاده دامی را با ارز ترجیحی وارد می‌کرد و در این فرایند چه فساد و رانت‌ها و دلال‌بازی‌هایی که انجام نمی شد و چه تجار و بازاریانی که برای خود از این وضع کیسه ندوخته بودند، یعنی بعد از سال ۹۷ و به هم خوردن ثبات نرخ ارز و چند نرخی شدن آن بازار مرغ که به شدت وابسته به تأمین نهاده دامی وارداتی آن‌هم با ارز دولتی بود دچار التهاب می‌شد و در برخی سال‌ها و فصول گذشته صف‌های چند ده متری برای خرید یک عدد مرغ تشکیل می‌شد که البته قیمت مرغ هم با توجه به این که با ارز دولتی تغذیه می‌شد، ارزان‌تر بود.

بعدازاین که دولت در بهار ۱۴۰۰ ارز ترجیحی نهاده‌های دامی را حذف کرد و این اقدام منجر به جهش قیمتی در سفره مردم شد که البته باگذشت دو سال مردم به این قیمت‌ها خو گرفته‌اند، وقتی قیمت مرغ یک‌باره از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت رسمی پیدا می کند گران‌فروشی‌های بعد از آن چندان به چشم نمی‌آید شاید به همین دلیل است که طی دو سال گذشته واکنش‌های کمتری از سوی مردم به گران‌فروشی‌ها یا افزایش قیمت‌ها دیده‌ایم هرچند مردم هنوز به نرخ محصولاتی که وابسته به یارانه‌های دولتی است مانند قیمت نان حساس هستند.

چند ماه گذشته بازار مرغ به دلیل ثبات نرخ ارز تا حد زیادی بدون نوسان بود که البته کاهش توان خرید مردم و بالاتر بودن میزان عرضه نسبت به تقاضا هم بر این ثبات بی‌تأثیر نبود و البته نظارت‌ها طی یکی دو هفته گذشته اما وضعیت کمی تغییر کرد و مرغ در بازار مشهد کم‌پیدا شد یا به لحاظ روانی این فضا ایجاد شد که مرغ پیدا نمی‌شود. از سویی مسئولین مدعی‌اند که مازاد تولید داریم اما مرغ به‌درستی در بازار عرضه نمی‌شود در چنین شرایطی بازار قطعه‌بندی مرغ هم داغ و احتکار مرغ هم روال می شود. در نهایت روز شنبه کمیسیون تنظیم بازار استان مجاب شد که قیمت مرغ را حداقل ۶ هزار تومان گران‌تر کند تا جلوی برخی بلبشوها را بگیرد که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: قیمت مصوب گوشت مرغ کشتار روز با مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان برای مصرف‌کننده به هر کیلوگرم ۸۵۰ هزار ریال افزایش‌یافته است.

رضا رمضانی روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی روز شنبه هفته جاری برگزار و در آن نشست آنالیز قیمت گوشت مرغ انجام شد.وی بیان کرد: بر این اساس قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۶۳۰ هزار ریال برآورد شد که پس از در نظر گرفتن هزینه‌های مرتبط با تولید تا عرضه یعنی کف خیابان و بستر صنف که گوشت مرغ به دست مصرف‌کننده می‌رسد، قیمت نهایی هر کیلو گوشت مرغ برای مصرف‌کننده به ۸۵۰ هزار ریال رسید.رمضانی گفت: قیمت مزبور برای مصرف‌کننده مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان بوده و به ۸۵۰ هزار ریال افزایش‌یافته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن