دانش و فناوری

نزدیک شدن به اینترنت ۶G با اختراع دانشمند ایرانی

کد خبر : 51190

با دستیابی به فناوری ۶G قلمرو ارتباطات به خصوص در زمینه بیگ دیتا، تحلیل سلامت، سرگرمی و… دگرگون می شود.

صبح مشهد- اینترنت نسل پنجم (۵G) که در کشور ما به ندرت وجود دارد، زندگی مردم جهان را متحول‌تر از قبل کرد و دانلود و آپلود اطلاعات حجیم در مدت زمان کوتاه‌تر امکان‌پذیر شد. با این حال زندگی آینده ما با اینترنت ماهواره‌ای، واقعیت مجازی، وسیله‌های نقلیه خودکار، خانه‌های هوشمند و توسعه فناوری‌های دیگر گره خورده است. چنین پیشرفت‌هایی نیازمند سرعت انتقال بالاتر خواهد بود. مخابرات ۵G کنونی از سیگنال‌هایی با سرعت ده‌ها گیگاهرتز استفاده می‌کند. این در حالی است که نسل ششم اینترنت (۶G) به سیگنال‌هایی با سرعت یک تراهرتز نیازمند است، یعنی هزار گیگاهرتز یا هزار میلیارد نوسان در ثانیه. قطعات الکترونیکی معمولی مانند ترانزیستورها نمی‌توانند با چنین سرعتی کار کنند که مانعی اساسی در توسعه فناوری‌های آینده است. این‌جاست که اهمیت اختراع محمد سمیع‌زاده نیکو و تیمش مشخص می‌شود. تیم این دانشمند ایرانی که محقق دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان و موسسه فناوری فدرال زوریخ در سوئیس است، توانسته قطعه الکترونیکی جدیدی برای جایگزینی ترانزیستورها و دیودها بسازد که در سرعت‌های بالا کار کند. آقای سمیع‌زاده نیکو این قطعه را «فراقطعه الکترونیکی» نام‌گذاری و در مقاله‌ای که در مجله علمی معتبر «نیچر» به چاپ رسیده، اعلام کرده این قطعه قابلیت انتقال ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه را در فرکانس تراهرتز دارد که ۱۰ برابر قابلیت مخابرات ۵G کنونی است.

نیاز ما به ۶G و پاسخ به شایعاتی درباره‌اش
آقای سمیع‌زاده نیکو در گفت‌وگویی با یورونیوز این موضوع را بیشتر توضیح داده است. او می‌گوید: «مخابرات ۶G که قرار است از سال ۲۰۳۰ شروع به خدمات‌دهی کند، می‌تواند تا حدود ۱۰ برابر سریع‌تر از مخابرات ۵G باشد. این سوئیچ الکترونیکی جدید قابلیت کنترل سیگنال‌های بسیار سریع را به ما می‌دهد. برای مثال اگر سیگنالی با نوسان ۱۰۰۰ میلیارد بار در ثانیه را در نظر بگیریم، می‌توانیم این سیگنال را در مدت زمان‌های بسیار کوتاه خاموش و روشن کنیم و این مسئله منجر به تولید یک رشته کد صفر و یک می‌شود که پایه مخابرات دیجیتال است. سرعت بالای این قطعه باعث می‌شود بتوانیم حجم بسیار زیادی از اطلاعات را در مدت زمان بسیار کم انتقال دهیم و این چیزی است که در مخابرات نسل ۶ نیاز داریم.»

او درباره شایعاتی مبنی بر تاثیرات منفی اینترنت ۵G و ۶G روی طبیعت و محیط زیست می‌گوید: «تا کنون اثر منفی زیست‌محیطی جدی برای ۵G ثابت نشده است، اما نکته جالب راجع‌ به مخابرات نسل ۶ این است که امواج فوق سریعی که در این مخابرات استفاده می‌شود و به آن تراهرتز می‌گویند، قابلیت نفوذ داخل بافت‌ها را ندارند. مثلا فقط به اندازه حدود ۱/۰ میلی‌متر می‌توانند داخل پوست انسان نفوذ کنند که احتمال اثر آن‌ها بر بافت‌ها و اندام‌های داخلی را بسیار پایین می‌آورد. یک ویژگی مهم این قطعه الکترونیکی جدید که باعث کاربردی بودن آن می‌شود این است که بدون هیچ پیش‌نیاز خاصی با فرایندهای متداول صنعت نیمه‌هادی قابل ساخت است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن