زندگی

شوهر مرحومم مدام جلوی چشمم می‌آید!

کد خبر : 51083

خانمی ۴۵ ساله‌ام. تقریبا دو هفته می‌شود که شوهرم فوت کرده است. هیچ بیماری نداشت و در یک تصادف از دنیا رفت. هنوز باورم نمی‌شود که این اتفاق تلخ برای او و من رخ داده است. حالا مشکل این است که شوهرم مدام جلوی چشمم است! در اتاق، پذیرایی و آشپزخانه می‌بینمش! گاهی می‌ترسم. چه کنم؟

نویسنده : زهره حسینی| ‌ مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی

صبح مشهد- مخاطب محترم، از فوت ناگهانی همسرتان خیلی متاسف شدم و این فقدان دردناک را به شما تسلیت می‌گویم. اما درباره مشکلی که بعد از این اتفاق تلخ برای‌تان پیش آمده، باید چند نکته را به شما بگویم.

توهمات دیداری‌تان به زودی تمام می‌شود
گفته‌اید مشکل این است که شوهرم مدام جلوی چشمم است. با توجه به این که هنوز زمان زیادی از فوت همسرتان نمی‌گذرد، این علایم طبیعی است و در اصل واکنش روان شما به فوت ناگهانی همسرتان است که به صورت توهم دیداری یا شنیداری تجربه و باگذر زمان این موضوع هم تمام می‌شود. در سوگ چند مرحله وجود دارد که مرحله اول آن انکار است و فرد در پی شوک روانی دست به انکار این موضوع می‌زند و قادر به پذیرش واقعیت نیست. مرحله بعد خشم است که فرد در پی از دست دادن عزیز خود دچار خشم از خدا، خود، اطرافیان یا حتی متوفی می‌شود. سپس مرحله غم است که فرد دچار احساس غمگینی، بی‌حوصلگی، افت انرژی، کم حرف شدن و … می‌شود و مرحله آخر که اگر فرد طی این مراحل موفق باشد به مرحله پذیرش یعنی معنایابی برای مصیبت و سازگاری با این غم بزرگ می‌رسد و زندگی خود را از سر می‌گیرد. معمولا انتظار می‌رود در نهایت تا شش ماه سوگواری فرد کامل شود و به زندگی عادی برگردد. برای بهتر طی شدن این مراحل، چند توصیه به شما دارم:

از افراد امن زندگی‌تان کمک بگیرید
از افراد امن زندگی‌تان(فردی که نصیحت نمی کند و شنونده خوبی است) برای ابراز احساسات خود کمک بگیرید. سعی کنید با غم خود رو به رو شوید و به عزاداری بپردازید. جلوی گریه کردن خود را نگیرید و از داشتن احساسات ناخوشایند احساس شرم نکنید.

نه دایم در جمع باشید نه تنها
اجتناب از حرف زدن درباره‌ همسرتان یا ناراحتی که در حال گذران آن هستید سوگ را طولانی می‌کند. نه دایم در جمع باشید نه زیاد تنها بمانید، به همان نسبت که تنهایی به شما کمک می‌کند با خلوت و مرور حال‌تان عزاداری درست انجام دهید به همان میزان حضور در جمع احساس تنهایی و بی‌پناهی را از شما می‌گیرد.

پیام این اتفاق برای شما چیست؟
خیرات و انجام کارهای خیر خواهانه به نیت شادی روح همسرتان به عبور از مراحل سوگ کمک می‌کند. همچنین به دنبال معنایی برای این غم بزرگ خود باشید؛ پیام این اتفاق برای شما چیست؟ به این موضوع هم فکر کنید. با توجه به میزان وابستگی شما به همسرتان، سلامت شما از نظر جسمی و روانی، تاب‌آوری، خویشتن داری، هدفمندی(نداشتن احساس پوچی)، توانایی حل‌مسئله و … سرعت گذار از سوگ متفاوت است. در صورت ماندن بیش از حد در هر کدام از مراحل از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن