شهری

رییس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران با اشاره به برپایی چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان ،تاکیدکرد:

برگزاری دو رویداد مهم اقتصادی بین المللی از ۲۶ بهمن درعشق آباد

کد خبر : 50740

رییس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران گفت:از ۲۶بهمن ۱۴۰۱دورویدادمهم اقتصادی به میزبانی کشور ترکمنستان ودر عشق آباد پایتخت این کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد، سعید صیفی خاطر نشان کرد: چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران همزمان با هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور از ۲۶تا۲۸بهمن در عشق آباد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تهران و عشق آباد به عنوان دوکشور دوست و همسایه با تاریخ، فرهنگ و تمدن قدیمی و کهن فرصت های بسیاری برای افزایش همکاری های مشترک درحوزه های اقتصادی دارند،افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر تقویت تعاملات در حوزه های اقتصادی، گسترش روابط تجاری دو کشور در بخش نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، افزایش سرمایه گذاری های خارجی و هم افزایی اقتصادی در حوزه های مختلف موجب ایجاد روابط راهبردی می گردد.

رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران با بیان اینکه عضویت دو کشور در سازمان همکاری های اقتصادی «اکو» نیز عامل دیگری است که می تواند در روابط دوکشور تاثیر گذار باشد، تصریح کرد: ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۹۱ هزار کیلومتر مربع وبا جمعیتی بیش از شش میلیون نفر، ۹۹۲ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارد که ازاین لحاظ دارای اهمیت ویژه ای درخصوص ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

صیفی بابیان اینکه ،ریشه های تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن بیشتر جمعیت این کشور را می توان یکی از دلایل اهمیت این کشور در سیاست خارجی کشورمان برشمرد،اظهارداشت: ایران در بین کشورهای حوزه اوراسیا بعد از روسیه بیشترین حجم مبادلات تجاری را با ترکمنستان دارد. خط راه آهن تجن- مشهد- سرخس، لوله گاز ۱۳۹ میلیون دلاری کورپیه-کردکوی در غرب ترکمنستان و سد دوستی ۱۶۷ میلیون دلاری در جنوب این کشور در یک همکاری اقتصادی ساخته شد.
وی ادامه داد: خط انتقال برق بلخان آباد- علی‌آباد و چندین پروژه دیگر مانند گسترش برنامه ارتباطی فیبرنوری، ساخت انبارهای بزرگ و سایر پروژه‌ها در مرو و پالایشگاه ترکمنباشی، ساخت ترمینال گاز مایع وساخت اتوبان مثالهایی از گسترش روابط دوجانبه با کشور ترکمنستان است .

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: در سالهای گذشته نیز دهها پروژه صنعتی در ترکمنستان ساخته شده ویا با کمک جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است. در حوزه همکاریهای بازرگانی و اقتصادی ایران و ترکمنستان، باوجود مشکلاتی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰, شاهد ۸۴ درصد رشد در حجم مبادلات تجاری بودیم.

وی همچنین در خصوص مزیت های تعامل با ترکمنستان با اشاره به اینکه کارشناسان سطح تعاملات و تبادلات هیات های سیاسی و اقتصادی دو کشور را قابل توجه می دانند، بیان کرد: یکی دیگر از مزیت های تعامل مثبت با ترکمنستان آن است که این همسایه شمالی دروازه ورودی ایران به آسیای میانه به شمار می رود، به همین دلیل از مزیت خوب ترانزیتی برخورداراست که ایران بتواند از طریق چهار معبر مرزی مشترک لطف آباد، اینچه برون، باجگیران و سرخس کالا به سمت قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان صادر کند.

رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران همچنین در خصوص بخش های مختلف نمایشگاه گفت: بخش های نمایشگاهی شامل نفت و گاز و مشتقات نفتی، پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی، شوینده و بهداشتی، صنعت بیمه، بانکداری و بورس، تولید ابزار و ماشین آلات، نوشیدنی و غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی و سلامت، کشاورزی و کود اوره، رنگ و روغن، شیمیایی، کاشی و سرامیک و سرویس های بهداشتی، آلومینیوم و صنایع فلزی، مصالح ساختمانی، ذوب آهن، فولاد، چوب، لوله سازی، نساجی و بافندگی، صنایع سلولوزی، غذایی، دام و طیور، بسته بندی و چاپ، کاغذ و پالپ، ماشین های معدنی، سیمان، خودروسازی و قطعات، شرکت های حمل ونقل بین المللی، واگن سازی، لاستیک سازی، رایانه، آرایشی و بهداشتی و… است.

صیفی اظهارداشت: تیرماه سال جاری رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر به ترکمنستان سفر کرده و دراین سفر روسای دو کشور نیز بر افزایش سطح روابط دو کشور تاکید داشتند.

وی یادآور شد: رئیس جمهور کشورمان در این سفر، گسترش و توسعه روابط با ترکمنستان را از اولویت های جمهوری اسلامی ایران برشمرده و تحکیم و تعمیق روابط با همسایگان بویژه ترکمنستان را از سیاست های راهبردی ایران دانست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن