پایتخت فرهنگ اسلامی

کتاب “عقیله” از انتشارات “به نشر” آستان قدس رضوی در جایزه جلال شایسته تقدیر شد

کد خبر : 50654

کتاب “عقیله” از انتشارات “به نشر” آستان قدس رضوی و به قلم الهام امین نویسنده اهل مشهد در بخش مستندنگاری پانزدهمین جایزه جلال به عنوان مهم ترین جایزه ادبی ایران شایسته تقدیر شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی نویسنده این اثر در خصوص این کتاب گفت: دانسته‌های ما در مورد حضرت زینب(س) محدود به وقایع عاشورا و بعد از آن است در حالی که حضرت زینب(س) در واقعه کربلا ۵۶ سال سن داشتند و در واقع تمام سال‌های قبل از واقعه عاشورا از نگاه مردم مغفول مانده است و این حس که این چهره تابناک مغفول واقع شده و علاقه من به حضرت سبب شد که کتاب را بنویسم.

الهام امین افزود:حضرت زینب(س)وجود هفت معصوم از جمله پیامبر گرامی اسلام(ص)، پدر و مادر بزرگوارشان و برادرانشان را درک کردند، لذا فصل بندی کتاب بر این اساس تنظیم شده است، غیر از بحث صبر و صلابت حضرت زینب(س) در حادثه کربلا و سرپرستی یتیمان، بخش‌هایی از زندگی این بانوی بزرگوار مغفول مانده است که سعی شده در این کتاب به آن توجه شود. این کتاب تمام بخش‌های زندگی حضرت زینب را دربردارد و یک روایت داستانی مبتنی بر پژوهش تاریخی است.

وی ادامه داد:نگارش اثر حدود ۶ سال به طول انجامید البته من در کنار نوشتن این اثر به کارهایی دیگر نیز مشغول بودم که سبب شد زمان نگارش کتاب طولانی شود. بعد از گذشت حدود ۲ سال مطالعه و یادداشت‌برداری از منابع تاریخی مختلف شروع به نوشتن کردم که نبود و کمبود منابع مطالعاتی در مورد حضرت زینب(س) و پراکندگی منابع در کتاب‌های مختلف نگارش کتاب را برای من سخت می‌کرد.

این نویسنده گفت:جناب استاد دکتر محمد حسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام به عنوان راهنما در نگارش این اثر به من بسیار کمک کردند و تمام کتاب را ورق به ورق خواندند و مواردی که باید تصحیح می شد را گوشزد و منابع مختلف تاریخی را معرفی کردند.

امین افزود: یکی دیگر از مشکلات چاپ آثار دینی در کشور، عدم تمایل ناشران به چاپ این آثار است و این که برخی ناشران باور دارند که آثار دینی مخاطب کمی دارند از این رو چاپ کتاب ۲ سال به طول انجامید و من به ناشران مختلفی مراجعه کردم اما حتی ناشران فعال در حوزه چاپ آثار دینی از انتشار این اثر سر باز زدند که بالاخره از میان ناشران “به‌نشر” با استقبال خوبی این کتاب را چاپ کرد.

وی اضافه کرد:خوشبختانه تاکنون بعد از ۹ ماه از انتشار کتاب، این اثر به چاپ پنجم رسیده است و در ۲ جشنواره کتاب سال خراسان رضوی و جایزه ادبی جلال آل احمد برگزیده شده که خود گواه این است که اگر آثار دینی در قالب رمان به شکل جذاب و خواندنی منتشر شود به طور قطع جای خود را در میان مردم باز می‌کنند و به نظر می‌رسد که باید روند چاپ آثار دینی در کشور آسان‌تر شود و ناشران نیز در این زمینه بیشتر فعالیت کنند.

کتاب “عقیله” از انتشارات “به نشر” آستان قدس رضوی در جایزه جلال شایسته تقدیر شد

این نویسنده در خصوص شیوه روایت در کتاب عقیله گفت:تمام متن کتاب به نوعی نوشته شده که گویی نویسنده در گفت وگو با حضرت زینب (س)است و خواننده نیز وقتی کتاب را می‌خواند گویی خود را در محضر آن بانوی عظیم الشان می‌بیند و می‌یابد و با سرور خویش سخن می‌گوید.

امین افزود: از آن جایی که حضرت زینب(س) یکی از نمادهای سخنوری و بلاغت هستند و به جهت مقام والایی که دارند و شایسته احترام و تجلیل هستند، برای من دشوار بود که کتاب را با زبانی محاوره ای یا داستانی ساده بنویسم پس ترجیح دادم متن کتاب «عقیله» یک متن فاخر باشد که البته آشنایی من با شعر هم در این زمینه بی تاثیر نبود و ناخودآگاه زبان کتاب را به این سمت و سو سوق می‌داد.

به گزارش آستان نیوز،کتاب عقیله به تازگی در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که اختتامیه آن سه روز قبل در تهران برگزار شد در بخش مستندنگاری و با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدّاد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اثری شایسته تقدیر شناخته و از نویسنده آن تجلیل شد.

الهام امین، دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی از شاعران معاصر کشور است و کتاب «شالی از شکوفه» مجموعه‌ شعر منتشر شده اوست که این اثر نیز در همان سال انتشار (۱۳۸۸ )، جایزه قلم زرین انجمن قلم ایران را به خود اختصاص داد.

کتاب «عقیله» نیز نخستین اثر منثور الهام امین در حوزه رمان است که به بیان زندگی و شخصیت حضرت زینب(س) می‌پردازد. این اثر که کمتر از یک سال از انتشار آن در به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) می‌گذرد تاکنون پنج چاپ را پشت سرگذرانده و موفق به کسب رتبه برتر در جشنواره کتاب سال خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن