اسلاید شوشهری

معاون فنی انتقال خون استان خبر داد

کاهش ۲۵ درصدی ذخایر خونی در خراسان رضوی

کد خبر : 50574

معاون فنی انتقال خون خراسان رضوی گفت: برودت هوا و محدودیت ترددها، ذخایر فرآورده‌های خونی در استان را ۲۵ درصد کاهش داده است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر علی حسنی اظهار کرد: به طور متوسط اگر چیزی حدود ۷۵۰ نفر در روز برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان مراجعه کنند می‌توانیم در مجموع چیزی حدود ۶۰۰ واحد خون بگیریم این آمار نه تنها نیاز روزانه مراکز درمانی را پاسخ می‌دهد بلکه ذخایر خونی هم با ثبات باقی می‌ماند.

وی بااشاره به کاهش ۲۵ درصدی ذخایر خونی در استان، افزود: اما درحال حاضر با توجه به برودت هوا و کاهش ترددها و مراجعه افراد به پایگاه‌های انتقال خون، چیزی حدود ۲۵ درصد از آمار طبیعی که گفته شده کمتر ذخیره خون داریم. این کاهش ذخایر خونی اصلاً به صلاح نیست و ۲۵ درصد افت فرآورده‌های خونی باید هر چه زودتر با همت مردم ترمیم شود.

حسنی بیان کرد: کاهش ۲۵ درصدی فرآورده‌های خونی ما را مجبور کرده هر روز برای پاسخگویی کامل به نیاز درمانی مراکز و بیمارستان‌های استان مقداری از ذخایر خون را برداشت کنیم که اگر این روند تا چند روز آینده به همین شکل ادامه پیدا کند ذخایر خونی به سمت کمبود خواهد رفت.

وی در ادامه توضیح داد: هرچند این کمبود به سمت هشدار نمی‌رسد اما سبب آغاز کاهش ذخایر خونی در استان خواهد شد و جبران این کاهش در زمان اضطرار درمانی بسیار سخت است؛ به این دلیل که دسترسی مردم کاهش پیدا می‌کند و در لحظه بحران، هر دقیقه برای بیمارانی که نیازمند فرآورده‌های خونی هستند حیاتی و پر مخاطره است.

معاون فنی انتقال خون خراسان رضوی ضمن تاکید بر مراجعه شهروندان به پایگاه‌های انتقال خون، خاطرنشان کرد: اگر چه ذخایر خونی هنوز به مرز هشدار نرسیده و با توجه به اینکه طبق اعلام هواشناسی از روز گذشته طی روزهای آینده هوا گرم‌تر می‌شود و محدودیت‌های تردد کمتر خواهد شد از همه مردم تقاضا داریم در اولین فرصت همه گروه‌های خونی مثبت و منفی به پایگاه‌های سطح استان مراجعه کنند و به ما کمک کنند تا همانطور که تاکنون ذخایر خونی را مدیریت کرده‌ایم باز هم بتوانیم این اقدام را انجام دهیم و در پاسخگویی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با مشکل مواجه نشویم.

وی با اعلام استقرار یک واحد پایگاه سیار انتقال خون در مشهد، مطرح کرد: در حال حاضر ۶ پایگاه خون ثابت در مشهد شامل پایگاه امام رضا(ع) در دو نوبت صبح و بعدازظهر، پایگاه‌های مهر، امید، سناباد، شهید کریمی، شهید سلیمانی در نوبت صبح و پایگاه‌های قوچان، نیشابور، سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و کاشمر هر روز صبح و مرکز اهدای خون تربت‌جام روزهای زوج در شیفت صبح فعال هستند.

حسنی ادامه داد: در راستای تامین ذخایر خون و جبران کاهش این مایع حیاتی از مراکزی مانند ادارات، کارخانه‌ها، بخش‌های دولتی و خصوصی، تشکل‌ها، مساجد و….که افرادی در آنها تجمع دارند و از فضای کافی بهره‌مند هستند تقاضا می‌کنیم در صورت امکان همکاری با سازمان انتقال خون از طریق تماس با شماره ۳۸۵۱۸۵۵۱ اعلام آمادگی کنند تا اکیپ سیار برای انتقال خون در محل موردنظر مستقر شود.

معاون فنی انتقال خون خراسان رضوی افزود: جبران کمبود ذخایر خونی جز با همت مردم و اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح امکان نخواهد داشت. لذا از شهروندان تقاضا داریم در چند روز آینده مراجعه کنند تا ذخایر خونی حفظ شود و دچار کمبود نشویم.

وی با اشاره به این موضوع که نکات بهداشتی درخصوص فرآورده‌های خونی کاملا رعایت می‌شود، گفت: خون دریافت شده در مراکز فنی انتقال خون فرآورده‌ و آزمایش شده سپس آماده مصرف است و به تمام مراکز درمانی استان توزیع می‌شود.

حسنی با اعلام اینکه بیشتر مراجعه کنندگان نگران شیوع بیماری‌های ویروسی و عفونی مانند کرونا و آنفلوآنزا در زمان انتقال خون هستند، تصریح کرد: شهروندان مطمئن باشند کلیه مراکز انتقال خون در استان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از زمان کرونا داشته و اکنون نیز ترک نکرده‌اند. مطمئن‌ترین راه پیشگیری از سرایت میکروب و ویروس‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شستشو و ضدعفونی دائم دست‌ها، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی به ویژه در مکان‌های سرپوشیده و هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.

وی ادامه داد: در پایگاه‌های انتقال خون تمامی پروتکل‌ها رعایت می‌شود، تمام سطوح ضدعفونی شده و همکاران چهار نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند اما واکسیناسیون دلیل بر عدم رعایت نکات بهداشتی نیست؛ زیرا چهار دوز واکسن که ماه‌ها از آن گذشته ممکن است اثر ۱۰۰ درصدی خود را از دست داده باشد. شهروندان هنگام مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون حتماً از ماسک استفاده کنند و ضمن رعایت کامل نکات بهداشتی دغدغه مراجعه به مراکز را نداشته باشند.

معاون فنی انتقال خون خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین شهروندان اطلاع داشته باشند ویروس‌های آنفلوانزا و کرونا از طریق خون و فرآورده‌های خونی برای انتقال دهنده و مصرف کننده منتقل نمی‌شود. موضوع مهم دیگر در این خصوص این است که پایگاه‌های انتقال خون محل مراجعه افراد سالم جامعه است و افراد بیمار به مراکز مراجعه نمی‌کنند و اگر مواردی شناسایی شود بلافاصله از طریق همکاران پیگیری خواهد شد.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن