یادداشت روز

حجاب و جذب حداکثری

کد خبر : 50360

نویسنده : دکتر سید علی علوی

صبح مشهد- روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با بانوان فرهیخته و فعال فرهنگی، اجتماعی و علمی به تبیین جایگاه زن از نگاه اسلام و جایگاه آن در دنیای امروز پرداختند ایشان با اشاره به این که « کسانی که حجاب شان ضعیف است هم دختران ما هستند» تاکید کردند: «کسانی را که حجاب کامل ندارند نباید به بی دینی و ضد انقلابی بودن متهم کرد». این مواضع و رویکرد رهبر انقلاب را بگذارید کنار برخی اظهار نظرها و عملکردهای مسئولان و متولیانی که طی یک سال اخیر چنان رفتار و عمل کردند که اتفاقی همچون حادثه تلخ مهسا امینی به وقوع پیوست و در پی بی تدبیری های داخلی و توطئه خارجی کار به آن جا رسید که بیش از سه ماه کشور را درگیر خود کرد.

این دیدار نکات متعددی دارد اما توجه به چند نکته متناسب با آن چه این روزها کشور درگیر آن است کاربردی به نظر می رسد:

۱٫مسئله حجاب بیش از آن که یک امر سلبی و قهری باشد یک مسئله ایجابی و اقناعی است بنابراین بیشتر از آن که با بگیر و ببند بشود آن را گسترش داد با تبیین و مدارا می شود فراگیرش کرد. گزاره ای که براساس آن بیش از آن که به گشت ارشاد و گشت های محسوس و نامحسوس و پیامک نیاز داشته باشد به صبر و طراحی فرهنگی و فرهنگ سازی و کارامدی نیاز دارد.

۲٫اکثریت کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی کنند، نمی توان به راحتی طرد کرد در واقع سستی یا ضعف در احکام شرعی همچون حجاب این مجوز را به کسی نمی دهد که برچسب بی دینی به افراد بزند مسئله ای که متاسفانه در سال های اخیر متعدد با آن مواجه بوده ایم به گونه ای که احساس بی دینی را به بخش قابل توجهی از جامعه القا کرده است که چون حجاب را براساس موازین رعایت نمی کنی پس دیندار نیستی…

۳٫این که آحاد جامعه را به انقلابی و ضد انقلاب یا به خودی و غیر خودی تقسیم کنیم راه به خطاست در واقع باید پیش فرض براین باشد که انقلاب متعلق به همه آحاد جامعه است و نمی شود چون بخشی از جامعه را به دلیل این که شبیه انقلابی تراز نیست از قطار انقلاب پیاده کرد. اتفاق تلخی که در سال های اخیر عامل پیاده کردن جماعتی از قطار انقلاب شده است.

۴٫ تفکیک رفتارهای عرفی با هنجارشکنی هم از دیگر موضوعاتی است که به نظر می رسد باید درباره مسئله حجاب در جامعه به آن توجه کرد. در واقع به هر دلیل اعم از رهاشدگی فرهنگی؛کم کاری متولیان،لجبازی، ناکارامدی یا… بخشی از جامعه در یک تغییر سبک زندگی اجتماعی به ضعف در رعایت حجاب رسیده اند مسئله ای که در بخشی از جامعه به عرف تبدیل شده و به طور طبیعی باید حساب این بخش از جامعه را از اقلیتی هنجارشکن جدا کرد و نمی توان و نباید با اکثریت ،همان رفتاری را کرد که با اقلیت هنجارشکن می شود. مصداق این موضوع را می توان در برخی برخوردهای انتظامی سخت با اکثریت سست حجاب دانست.

۵٫و نکته آخر این که آن چه از صحبت های دیروز رهبر انقلاب برمی آید می‌توان فصل الخطابی درباره مواجهه با مسئله سست حجابی دانست. موضوعی که به نظر می رسد باید مورد توجه صاحبان تریبون، قانون گذاران و نمایندگان مجلس در اصلاح قانون حجاب، ۲۱ دستگاه و سازمان متولی امر فرهنگ سازی حجاب ، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نیروی انتظامی و دستگاه قضا در حدود جرم انگاری حجاب و متولیان امر در دولت قرار گیرد.

چهارچوب بیانات دیروز با هدف سیاست مستمر رهبر انقلاب بر جذب حداکثری و دفع حداقلی قرار می گیرد.

مواضع دیروز آبی بر آتش دشمنانی بود که برای نیمی از جامعه ایران خواب آشفته دیده اند و در یک سال گذشته به انحای مختلف بر این شکاف اجتماعی و جدا کردن جامعه زنان دمیده اند.

شاید به جرئت بتوان دال مرکزی صحبت های روز گذشته رهبر انقلاب را در این محور دانست که تشدید هر شکاف اجتماعی به ویژه تشدید شکاف در جامعه امروز بانوان ایران بازی در زمین دشمن است . در هر حال رهبرانقلاب فصل الخطاب شان درباره مسئله پر دامنه سست حجاب ها را تبیین کردند حال باید دید متولیان اجرایی در دولت و قانون گذاران در مجلس و تریبون داران در التزام به این فصل الخطاب چه می کنند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن