اسلاید شوشهری

شهردار منطقه ۱۰ مشهد: مقصران اصلی بام فروشی بنگاه‌های املاک فاقد مجوز هستند

کد خبر : 50205

شهردار منطقه ۱۰ مشهد با بیان اینکه ورودی مشهد وضعیت نابسامانی دارد که در شأن شهر نیست، گفت: وضعیت صنایع ناسازگار و عدم تزریق خدمات و فضای سبز مناسب، شایسته شهر نبوده و در عین حال این موضوع مسئولیت شهرداری هم نیست.

به گزارش صبح مشهد، سعید اکبریان امروز ۴ دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شهرک غرب یا منطقه ۱۰ در غربی‌ترین نقطه شهر واقع شده که تقاطع قائم، بزرگراه امام علی(ع)، بزرگراه میثاق و بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مهم‌ترین بزرگراه‌های این منطقه هستند. جاده قدیم قوچان نقطه اتصال از تقاطع قائم تا شهرها و استان‌های شمالی، دسترسی به ییلاقات پیرامون شهر و شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی است که ۴۳ درصد سفرهای ورودی به مشهد را تحت پوشش خود دارد.

وی افزود: منطقه ۱۰ تراکم جمعیتی بالایی دارد و حدود ۱۰ درصد جمعیت مشهد را تحت پوشش قرار می‌دهد. ما بالاترین رتبه تراکم جمعیتی را در مناطق غرب مشهد و رتبه سوم را در شهر داریم. نرخ رشد منطقه ۱۰، ۲ درصد است. روزانه ۱۸۰ تن زباله در این منطقه تولید می‌شود.

اکبریان ادامه داد: ۵ مجموعه بیمارستانی مهم شامل مهرگان، طالقانی، رضوی، ناظران و رضا و چهار دانشگاه مهم با ۴۵ هزار نفر دانشجو در منطقه ۱۰ داریم که این منطقه به نوعی شهر دانشگاهی است. موج‌های آبی، معراج شهدا، سینما سیمرغ و سه مجموعه مقبره شهدای گمنام عناصر هویتی منطقه هستند.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد با بیان اینکه سه اولویت مهم توسعه‌ای براساس راهبردهای ابلاغی شورای شهر و سیاست‌های شهردار برای منطقه ترسیم شده است، عنوان کرد: اولین اولویت ما بازآفرینی است که دو ‌محله امام هادی و خاتم در این محور قرار دارد. در محله نهضت یوسفیه با وجود تمام معضلات اجتماعی، کالبدی و خدماتی، پیگیری‌هایی در سال گذشته انجام شد و شهرداری و شورا پذیرفتند که این محله به محلات بازآفرینی اضافه شود. در مجموع ۲۷ درصد مساحت منطقه شامل محلات بازآفرینی می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین گود ورزشی باستانی استان در سال آینده

وی اضافه کرد: بازگشایی معابر، تزریق فضای خدماتی و فضای سبز و سامان‌دهی آب‌های سطحی جزو مهم‌ترین اولویت‌های ما است. ما در نهضت یوسفیه دو کار شاخص انجام دادیم که یکی از آن‌‎ها سالن میثاق بود که در اختیار معتادان متجاهر قرار داشت. ما این سالن را به اهالی بازگرداندیم. برای بازسازی آن نیز حدود ۳ میلیارد تومان هزینه شد. بوستان دانش نیز در اختیار عموم مردم نبود که با حمایت سازمان پارک‌ها در اختیار شهرداری قرار گرفت و توانستیم ارتباط بوستان دانش با اهالی را فراهم کنیم. برای سال آینده عملیات اجرایی گود ورزشی «بوستان رهایی» را نیز در دستور کار داریم که بزرگ‌ترین گود ورزشی باستانی استان خواهد بود.

اکبریان با اشاره به اینکه بزرگراه پیامبر اعظم از قائم تا سه‌راه فردوسی ۱۲ کیلومتر بوده که ۸ کیلومتر در اختیار شهرداری و ۴ کیلومتر در اختیار دولت است، تصریح کرد: ورودی مشهد وضعیت نابسامانی دارد که در شأن شهر نیست. وضعیت صنایع ناسازگار و عدم تزریق خدمات و فضای سبز مناسب، شایسته شهر نبوده و در عین حال مسئولیت شهرداری هم نیست. شهردار اعلام آمادگی کرد که اگر دولت برای واسپاری‌ محدوده در اختیار خود همکاری کند، شهرداری نیز پروژه را آغاز می‌کند. اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای این موضوع را پذیرفته اما هنوز راه و شهرسازی قبول نکرده است. اگر دولت این پیشنهاد را نپذیرد باید مسئولیت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار برای ساماندهی این محور را تقبل کند.

کال زرکش تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید

شهردار منطقه ۱۰ مشهد خاطرنشان کرد: در تجربه کال زرکش که مشارکتی بود نیز این موضوع وجود داشت که دولت نتوانست به تعهدات خود عمل کند و شهرداری زیر بار این مسئولیت رفت. کال زرکش در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت داشته که اگر تا پایان سال شرایط جوی خوب باشد، به بهره‌برداری خواهد رسید. کال چهل‌بازه نیز امسال به بهره‌برداری می‌‎رسد و مازاد آن را به پارک خطی تبدیل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شورای شهر در سال جاری ۴۳ میلیارد تومان اعتبار به ما تخصیص داده است، عنوان کرد: ما ۶ پروژه مهم فعال داریم که مهم‌ترین آن پیاده‌راه زائران است. احداث آیلندهای کناری که جداسازی کندرو از تندرو را انجام می‌دهد نیز در دستور کار قرار دارد. شورا ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبارات هزینه درآمد برای بازگشایی این محور در اختیار شهرداری قرار داده است. مطالعات تقاطع سه‌راه فردوسی در دست اقدام است.

اکبریان در خصوص مراکز اجتماع‌محور گفت باید مواظب باشیم فضاهای مجازی رقیب فضاهای شهری و عمومی ما نشوند. فضاهای عمومی باعث افزایش تعامل و گفت‌وگو می‌شوند؛ بنابراین ایده تشکیل مراکز اجتماع‌محور از سال گذشته در منطقه ۱۰ ایجاد شد. در این زمینه سه مرکز شهری اندیشه، شاهد و امامیه و ۱۰ مرکز منطقه‌ای را در دستور کار قرار دادیم.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد افزود: یکی از این موارد اتصال بین بوستان نیلوفر آبی، موج‌های آبی و پیاده‌راه حجاب ۷۷ است. نگارخانه فرهنگ و هنر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. گذر فرهنگ و هنر را نیز اجرا خواهیم کرد. پارک توانیابان هم در حال اجرا است. یکی دیگر از این فعالیت‌ها پیوند بین دانشگاه آزاد و محیط شهری به ویژه پارک شاهد و سینما سیمرغ است. پروژه دیگر این است که مسجد دانشگاه و شهدای گمنام مدفون در اختیار مجموعه شهری قرار گیرد. در امامیه و چهاراه مخابرات نیز فعالیت‌های زیادی را انجام خواهیم داد.

۲۳ هکتار از ۲۰۰۰ هکتار اراضی قاسم‌آباد ساخته شده است

وی با اشاره به اینکه ۳۵ سال از واگذاری اراضی مسکونی توسط دولت به شهروندان در منطقه قاسم‌آباد می‌گذرد و تاکنون تعداد کمی از این اراضی خدماتی به پروژه‌های خدماتی تبدیل شده است، تصریح کرد: از مجموع ۲۰۰۰ هکتار اراضی خدماتی تنها ۸۷ قطعه یعنی حدود ۲۳ هکتار ساخته شده است. بسیاری از این اراضی توسط دولت ساخته نشده که شهرداری آن‌ها را تبدیل به فضای موقت ورزشی روباز کرده اما دولت سال گذشته رای خلع ید علیه شهرداری صادر کرده است. آقای یوسف‌زاده، مدیر کل راه‌وشهرسازی استان قول دادند موضوع را رسیدگی کنند که البته هنوز حل نشده است.

اکبریان در خصوص طرح تفصیلی منطقه ۱۰ مشهد بیان کرد: با تجربه‌ای که در خصوص منطقه ۹ و ۱۱ وجود دارد و درایت شهردار، تلاش شده آسیب‌ها در طرح‌های تفصیلی جدید رفع شود و امیدواریم مورد انتظار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. روند مهاجرت از مناطق میانی و مرکزی یعنی منطقه ۱ و ۸ به غرب در سال گذشته افزایشی بود اما رونق سرمایه‌گذاری در منطق ۱۰ و ۱۲ را نیز شاهد بودیم. کسب رتبه اول درآمد منطقه ۱۰ طی ۴ ماه گذشته با ۹۳ درصد وصول نقد نسبت به کل سال و ۱۲۷ درصد وصول درآمد مصوب، نشان‌دهنده تحرک در سطح منطقه در یک سال گذشته است.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد با اشاره به پروژه ساماندهی مشاغل مزاحم تصریح کرد: پروژه مقداری تاخیر دارد و سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نکرده اما قول داده تا دهه فجر فاز اول را به بهره‌برداری برساند که با این کار ۱۲۰ واحد از مجموعه ۴۰۰ واحد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ما برای مشاغل مزاحم طبقه‌بندی کردیم؛ برخی مشاغل باید الزاما خارج شوند اما برخی نیاز مردم هستند و باید درون محدوده اما نه به صورت خطی باشند؛ بنابراین برای گاراژها و زمین‌های بزرگ حاشیه بلوار توس کارگزار تعیین کردیم تا مذاکره کرده و مجتمع‌های ساماندهی مشاغل مزاحم ایجاد کند. برای ۱۳ مکان ضایعات در حال اخذ حکم پلمب هستیم.

وی با بیان اینکه ما در بخش خصوصی زمین خالی نداریم، عنوان کرد: وارد پوست‌اندازی دوم منطقه شدیم و ساختمان‌های قدیمی تخریب و بازسازی می‌شوند. زمین‌های خالی فعلی متعلق به آستان قدس یا دولت است که با آستان قدس در حال گفت‌وگو و توافق هستیم. زمین‌های خالی متعلق به دولت ۲۰۰ هکتار و به صورت پراکنده و زمین‌‎های خالی آستان قدس نیز حدود ۱۴۳ هکتار است.

مقصران اصلی بام فروشی بنگاه‌های املاک فاقد مجوز هستند

اکبریان در خصوص معضل ساخت‌وسازهای غیر مجاز گفت: بام ‌فروشی پدیده‌ای ملی است که یک بخش به نظارت‌های شهرداری و دستگاه‌های اجرایی برمی‌‎گردد و بخشی نیز چالش‌های قانونی است. ساخت‌وسازهای غیر مجاز در محلات حاشیه شهر اپیدمی است، مربوط به یک منطقه نبوده و عوامل آن نیز منطقه‌‎ای و شهری نیست اما از سال گذشته نظارت را به شدت افزایش دادیم. اولین کار این بود که بنگاه‌های املاک فاقد مجوز برای پلمب به اتحادیه معرفی شدند. تصور ما این است که مقصران اصلی بام‌فروشی این بنگاه‌ها هستند. در این راستا حدود ۴۰ تا ۵۰ بنگاه غیر مجاز شناسایی شدند.

اجرای ۳۰۰ مورد قلع بنا در منطقه ۱۰

شهردار منطقه ۱۰ ادامه داد: تا زمانی که روی کاغذ باطله دو نفر یک بام را بخرند و بفروشند و طرفین هم قبول کنند و این در محاکم ارزش داشته باشد، نمی‌توان در خصوص پدیده بام‌فروشی قدم اجرایی برداشت. ما نمی‌توانیم به معامله ورود پیدا کنیم. اینکه یک نفر ۳۰۰ میلیون بام را روی هوا خریده یعنی نظارت‌های ما نیز ضعیف بوده است. از ابتدای سال با تشدیدها در حوزه نظارت و اقدامات نظارتی بام‌فروشی بسیار کاهش پیدا کرده است. ما در سال گذشته ۱۶۰۰ رای گرفتیم که از این تعداد ۱۰۰۰ رای جریمه و ۶۰۰ رای قلع بوده و از آرای مربوط به قلع نیز ۳۰۰ مورد اجرا شده است. اکثر ساخت‌‎وسازها در بخش‌‎های حاشیه‌ای منطقه ما غیر مجاز هستند.

وی در خصوص شهر سنگی بیان کرد: در آذر ماه سال گذشته درخواست انتخاب کارگزار و اعتبار برای بازگشایی و ساماندهی را انجام دادیم که کارگزاران معرفی شدند و امیدواریم در دو هفته آینده ساماندهی آغاز شود. این ساماندهی دو ‌رکن اصلی دارد که اول بازگشایی بلوار ۳۵ متری شهید احمدی از درون شهر سنگ و دوم صدور پایانکار برای املاکی است که فعالیت صنفی انجام می‌دهند. رکن سوم نیز خروج سنگبری‌ها است که جزو مشاغل مزاحم هستند.

اکبریان با بیان اینکه بیشتر نقاط آبگرفتگی ناشی از اشتباهات یا کم‌کاری‌های ‌ما بوده است، عنوان کرد: اشکالات فنی کوچک و قابل رفع را برطرف کردیم. بخشی از اشکالاتی که نیازمند اعتبار عمرانی بوده انجام شده و ۳ تا ۴ مورد باقی مانده که یک مورد در ابتدای خادم‌الشریعه است. در این بخش با خروج مینی‌بوس‌ها و انتقال آن‌ها به پایانه میثاق این مشکل رفع خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۰ با اشاره به پروژه بزرگراه پیامبر اعظم(ص) تصریح کرد: مهم‌ترین پروژه محرک توسعه در این بزرگراه اجرای آیلند ‌جانبی یعنی جداکننده تندرو از کندرو است. اگر این موضوع اتفاق بیفتد، اما تعریض دیرتر هم انجام شود مشکلی ندارد. مسئله اصلی این است که سرعت بزرگراه ما با ورود و خروجی‌های کندرو یکسان نیست. این جداسازی مصوب شده و کار را شروع کردیم. امسال ۴ کیلومتر و سال آینده نیز به همین میزان انجام خواهیم داد. شهرداری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار تخصیص داده است.

وی در خصوص توسعه ایستگاه استقبال از زائر بیان کرد: سرویس بهداشتی این ایستگاه در حال بهره‌برداری است. یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای توسعه آن در نظر گرفته شده است.

اکبریان با اشاره به اینکه ما فقیرترین منطقه شهری در تعداد مساجد هستیم، گفت: ۵۰ مسجد داریم که تنها ۴ درصد کل مساجد شهر است، در حالی که منطقه ما ۱۰ درصد جمعیت شهر را داراست.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد خاطرنشان کرد: فرهنگسرای علوم نجوم تا یک ماه آینده در این منطقه راه‌اندازی خواهد شد. باشگاه سلامت شهروندی نیز برای اولین بار در کشور در منطقه ما ایجاد خواهد شد که شهروندان هر سه ماه یک بار می‌توانند در این مرکز پایش شوند.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن