اسلاید شواقتصادی

مروری بر سفر هیات تجاری تاجیکی به کشورمان در گفتگو با محمد حسین روشنک رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان

کد خبر : 50102

هیاتی تجاری از تاجیکستان طی هفته گذشته به ایران آمده و سفرهای خود به اصفهان و شهرکرد را آغاز کرده است و بناست در ادامه به نیشابور و مشهد نیز بیاید و از آنجا که خراسان رضوی در این بین نقشی محوری دارد چند نفر از فعالان اقتصادی این استان به طرح دیدگاههای خود در این خصوص پرداختند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا خراسان رضوی، رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: سفر هیات تجاری تاجیکی هفته جاری به ایران در راستای عمل به توافقهای روسای جمهور ۲ کشور در سفرهایشان است که مجری آن اتاق بازرگانی ایران و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان بوده است.

محمدحسین روشنک افزود: در آخرین سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران (خرداد ماه ۱۴۰۱) در حضور روسای جمهور ۲ کشور تفاهمنامه ای بین اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران با اتاق بازرگانی و صنعت تاجیکستان با عنوان “تشکیل شورای مشترک کارآفرینان ۲ کشور” امضا شد.

وی اضافه کرد: از آن زمان اتاق بازرگانی ایران و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان به دنبال اجرایی کردن این تفاهمنامه بودند که یکی از بندهای آن سفرها و رفت و آمدهای هیات تجاری ۲ کشور بوده است.

او ادامه داد: در این راستا با همکاری وزارت امور خارجه و امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران هیاتی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی تاجیکستان به همراه رییس اتاق بازرگانی خجند برای سفر به ایران دعوت شدند که روز پنجشنبه هفته گذشته وارد کشورمان شده و سفرهای خود به نقاط مختلف آغاز کرده اند.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: این هیات تجاری از طریق فرودگاه مشهد به ایران وارد و از آنجا به اصفهان رفت و در نمایشگاه بین المللی این شهر حضور یافت و سپس بازدیدهایی از واحدهای صنعتی و نشستهایی با فعالان اقتصادی آن شهر داشت.

روشنک افزود: هیات تجاری تاجیکی امروز صبح از اصفهان وارد شهرکرد شد تا در همایشی که در اتاق بازرگانی شهرکرد برگزار می شود شرکت کرده و نشستها و با فعالان اقتصادی و بنگاه داران آن شهر به صورت رو در رو گفت و گو کند.

وی اضافه کرد: هیات تجاری تاجیکی در ادامه تا رور پنجشنبه برنامه های دیگری در نیشابور و مشهد خواهند داشت و سپس به کشور خود بازخواهند گشت.

وی به نقش پررنگ رییس جمهوری در ازسرگیری روابط ایران و تاجیکستان اشاره و بیان کرد: پیش از دولت سیزدهم روابط تجاری ۲ کشور به حداقل خود رسیده بود اما با سفرهای آیت الله رئیسی به کشورهای همسایه، این روابط از سرگرفته شد و امید تازه ای در رونق این روابط برای بازرگانان به وجود آمد.

مسوول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: آخرین سفر هیات تجاری تاجیکی به ایران در سال ۱۳۹۱ انجام شد و سفر جاری هیات تجاری آن کشور به ایران بعد از چندین سال نویدبخش روزهای بهتر در تجارت ایران با کشورهای همسایه است.

هادی حقیقی افزود: پس از سفرهای روسای جمهور ۲ کشور به ایران و تاجیکستان، گشایشی در روابط تجاری خراسان رضوی و آن کشور شکل گرفته است به طوری که صادرات کالا از این استان به تاجیکستان طی هشت ماهه امسال در ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۰ درصد رشد پیدا کرد.

وی ادامه داد: پروازهای مستقیم از مشهد به دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) و از تهران به دوشنبه دوباره از سرگرفته شده است و دوشنبه تنها پایتخت از کشورهای همسایه ایران به شمار می رود که مشهد به آن پرواز مستقیم دارد.

وی با بیان این که ظرفیتهای خوبی در مراودات کالاهای ۲ کشور ایران و تاجیکستان وجود دارد افزود: سالانه نمایشگاهی از کالاهای ایرانی با محوریت خراسان رضوی در دوشنبه یا خجند تاجیکستان برپا می شود.

مسوول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: آخرین کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان سه هفته قبل در تهران برگزار و سرفصل تازه ای برای همکاریهای مشترک اقتصادی این استان با تاجیکستان آغاز شد.

حقیقی افزود: در این راستا از طرف تاجیکستانی دعوت شد تا نمایشگاه اختصاصی کالا در مشهد برپا کند و همچنین زمینه همکاریهای اقتصادی در خصوص ایجاد مناطق تجاری – اقتصادی فراهم شد.

وی یادآور شد: در ابتدای امسال و در جریان سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران، استاندار خراسان رضوی و استاندار ختلان آن کشور در حضور روسای جمهور ۲ کشور در تهران تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: هدف‌گذاری صادراتی استان به تاجیکستان در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان بوده که از این رقم تا پایان هشت ماه ابتدای سال ۸۲۱ میلیون دلار محقق شده است.

به گزارش ایرنا، تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور از جنوب با افغانستان ،از غرب با ازبکستان ، از شمال با قرقیزستان و از شرق با چین مرز مشترک دارد.

شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسیدآلومینیم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی از مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور تاجیکستان است.

.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن