اسلاید شواقتصادی

قیمت تخم مرغ دانه‌ای 3500 تا 4000 تومان

تخم مرغ بال درآورد!

کد خبر : 49967

آذر رو به پایان است و سوز سرمای زمستان خودنمایی می‌کند. هر سال با خنک شدن هوا، شاهد افزایش سرانه مصرف تخم‌مرغ برای خانواده‌ها هستیم و تقاضا برای خرید بیشتر می‌شود. این روزها تخم‌مرغ بال پرواز یافته و باقیمت‌هایی بیش از قیمت مصوب ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. بااین‌حال رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان مدعی است هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و علت افزایش قیمت، افزایش هزینه تولید و البته وجود واسطه‌هاست.

به گزارش خراسان رضوی، آذر در این روزهای پایانی زمهریر به تن کرده است و به استقبال زمستان می‌رود. هرسال با شروع خنکای پاییز و سرمای زمستان، مصرف تخم مرغ افزایش می‌یابد و تقاضا برای خرید از سوی مردم بیشتر می شود، شال و کلاه می‌کنم و به شهر می‌روم تا در بازدید از چند مغازه قیمت فروش تخم مرغ را در خرده‌فروشی‌ها ببینم.

قیمت‌های متفاوت
به چند مغازه سر می‌زنم. علاوه بر افزایش قیمت، شاهد قیمت‌هایی متفاوت نسبت به هم هستم. صاحب مغازه‌ای در پاسخ به من که قیمت تخم مرغ را سؤال می‌کنم، می‌گوید: «تخم مرغ کیلویی ۵۰ هزار تومان و هر شانه هم ۲ کیلو است»، از او می‌پرسم دانه‌ای هم می‌فروشید؟جواب می‌دهد: «بله، هر دانه ۴ هزار تومان». در سوپرمارکتی دیگر قیمت هر کیلو تخم‌مرغ ۴۴ هزار تومان است و قیمت هر دانه هم بین ۳ تا ۴ هزار تومان، در این سوپر مارکت تخم مرغ بسته‌بندی هم می‌فروشند و هر بسته ۹ تایی تخم مرغ نیز ۴۴ هزار تومان فروخته می‌شود.وارد مغازه‌ای دیگر می‌شوم، بخاری کوچکی با شعلۀ زیاد جلوی میز فروشنده است. قبل از این که سؤال کنم می‌گوید: «مواظب باش نسوزی». خودم را عقب می‌کشم و به شانۀ تخم مرغ روی میز نگاه می‌کنم و می‌پرسم: تخم مرغ کیلویی چند است؟ فروشنده می‌گوید: «کیلویی ۵۲ هزار تومان، دانه‌ای ۳۵۰۰» می‌پرسم، هر شانه چقدر تخم‌مرغ دارد؟ پاسخ می‌دهد: «۲ کیلو».

کمبودی در بازار نداریم
در تماسی با رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان از وضعیت تولید تخم مرغ در استان و علت افزایش قیمت این کالا سؤال می‌کنم. موسوی‌نژاد در پاسخ گفت: ما در خصوص تولید و عرضه تخم مرغ هیچ مشکلی در استان نداریم و تقریبا دو برابر نیاز استان تخم مرغ تولید می‌کنیم. به عبارتی روزانه بیش از ۴۰۰ تن تولید داریم در حالی که مصرف روزانه استان ۲۰۰ تن است و ۵۰ درصد مازاد تولید داریم که به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود، البته با برنامه‌ریزی مناسب که در تأمین نیاز استان خللی ایجاد نشود.

قیمت‌گذاری در اردیبهشت مناسب نبوده است
وی اظهار کرد: درباره افزایش قیمت، هزینه‌های تولید ما افزایش پیدا کرده است، قیمت‌گذاری تخم مرغ در اردیبهشت بعد از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، مناسب نبوده است و از همان زمان ما معترض بوده‌ایم ولی نه تنها این موضوع پیگیری نشد بلکه در بعضی اقلام، مجدد افزایش هزینه داشتیم.موسوی‌نژاد افزود: ذرت و سویا برای ما تقریبا ۵۴۵ درصدگران شد که می‌توان گفت این دو مورد ۷۰ درصد هزینه‌های مرغ و تخم‌مرغ را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که کل افزایش قیمتی که تخم مرغ داشته، ۱۹۶ درصد است. با توجه به این که تخم‌مرغ کالای استراتژیک است ما با مرغ‌داران صحبت کرده‌ایم تا در تابستان که اوایل طرح بود، فشار زیادی به مصرف‌کننده وارد نشود و البته مصرف تخم‌مرغ نیز در آن زمان کم بوده و اکنون افزایش یافته است.

تولید تخم مرغ توجیه ندارد؛ سوءاستفاده واسطه‌ها از آشفته بازار
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار با اشاره به افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت: با وجود این که می‌گویید تخم‌مرغ افزایش قیمت داشته است ولی باز هم برای ما تولید تخم‌مرغ توجیه ندارد. قیمت تخم‌مرغ بسته به عرضه و تقاضاست. ما آنالیز قیمت تمام شده تخم‌مرغ را تهیه کرده‌ایم و برای همه مسئولان استان و حتی مسئولان کشوری نیز فرستاده و درخواست کرده‌ایم که بررسی کنند. حداقل سود مرغ‌دار را در نظر بگیرند و به قیمتی برسند که تولیدکننده و مصرف کننده متضرر نشوند تا دلالان از این آشفته بازار سوءاستفاده نکنند.وی بیان کرد: با ایجاد راه‌هایی برای عرضه مستقیم تخم مرغ و حذف واسطه‌ها، به دنبال کاهش قیمت تخم‌مرغ هستند. از رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار پرسیدم، اکنون قیمت تمام شده تخم‌مرغ برای مرغ‌دار چقدر است؟ موسوی‌نژاد در جواب گفت: با توجه به قیمت تمام شده با لحاظ ۱۵ درصد سود برای تولیدکننده، قیمت خرید از مرغدار باید بیش از ۵۰ هزار تومان باشد ولی الان ۴۰ هزار تومان است.

مسئولان پاسخگو نیستند
برای پیگیری مشکل فروش تخم مرغ با قیمتی بسیار بیشتر از نرخ مصوب با شعربافیان، مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی استان و نصری، مدیر بازرسی جهاد کشاورزی مشهد تماس گرفتم. متأسفانه هر دو مسئول با وجود هماهنگی با روابط عمومی، گفتند که اجازه مصاحبه ندارند و گفت و گو را منوط به اجازه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن