اسلاید شوشهری

بهترین راه حل جلوگیری از زباله گردی تفکیک زباله از مبدا توسط شهروندان است

کد خبر : 49928

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خصوص معضل زباله گردی بهترین راه حل آن را تفکیک زباله از مبدا توسط شهروندان دانست.

به گزارش صبح مشهد، مهندس مسعود رضوی در ادامه تصریح کرد :یکی از معضلات و مشکلات امروزه شهرها نه تنها در کشور و بلکه در سایر کشور های دنیا معضل زباله گردی است.که این آسیب اجتماعی با توجه به مسائل اقتصادی امروزه گسترش بیشتری پیدا کرده است.

وی در خصوص بحث قانونی تصریح کرد :در ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماندمصوبه سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی آمده است ” نگهداری ،مخلوط کردن ،جمع آوری ،حمل ونقل ،خرید وفروش ،دفع ، صدور و تخلیه پسماند ها در محیط بر طبق مقررات این قانون و آیین نامه اجرایی آن خواهد بود”

وی در ادامه تصریح کرد :در مقوله زباله گردی آسیب های زیادی را به شهر ها و افراد جامعه وارد می کند از جمله زشتی و بد منظر شدن سیمای شهری بطوریکه این افراد برای پیدا کردن پسماند خشک قابل بازیافت ، کیسه های زباله رادر کوچه و خیابان پاره می کنند و باعث بد منظر شدن سیمای شهرمی شوند، همچنین از دیگر معضلات این افراد تهدید سلامت و بهداشت جامعه است.

وی افزود : از دیگر مواردیکه عموم مردم از آن اطلاع ندارند و متاسفانه با این افراد همدردی ویا به آنان نگاه ترحم آمیز دارند این نکته است که این افراد بعد از اینکه پسماند های خشک را جداسازی می کنند این موارد را به افراد بالا دستی خود می دهند و بعضادر کارگاه های زیر زمینی در داخل ویا خارج از شهر به شکل غیر اصولی و غیر بهداشتی وبا وسایل و لوازم کاملا ابتدایی این پسماند ها بازیافت می شوند واستفاده از این اقلام تولیدی بازیافتی با این شرایط کاملا نادرست و غیر بهداشتی است .

از این رو بهترین راه حل برای جلوگیری از فر آیند زباله گردی تفکیک زباله از مبدا توسط تک تک شهروندان است تا زمانیکه شهروندان اقدام به تفکیک زباله از مبدا ننمایندو جداسازی پسماند های خشک قابل بازیافت که شامل :(نان خشک – پلاستیک ها – پت – لاستیک – کاغذ وکارتن – لاک و غیره)انجام دهند و این پسماند ها با مواد آلی و زباله تر مخلوط شوند زباله گردها وجود خواهند داشت و این معضل حل نخواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون در شهر مشهد روش های مختلفی برای جمع آوری پسماند های خشک وجود دارد روش جمع آوری از درب منازل به صورت هفتگی – ایستگاه های مبادل پسماند خشک – جمع آوری پسماند خشک اصناف و در پایان روش هوشمند سازی که به آن بازیافت آنلاین می گوییم. این روش راحت ترین و جدیدترین روش جمع آوری پسماند خشک شهروندان است که آنان به سهولت می توانند با تفکیک و جداسازی زباله خشک از تر با نصب هر یک از نرم افزارهای (اکو-بهروب-بازیست) از طریق نرم افزار بازار یا سایت سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد WMO.MASHHAD.IR و یا با ارسال کلمه هوشمند به شماره ۳۰۰۰۸۲۲۸ لینک این نرم افزارها را دریافت و اقدام به نصب یکی از آنان نمایند و دقیقا همانند تاکسی های اینترنتی تقاضای خودروی جمع آوری نمایند تا خودرو طبق زمان درخواستی به آدرس آنان مراجعه و زباله خشک جمع آوری گردد. در این روش کیف پول الکترونیکی شهروندان شارژ و پول مستقیم به حساب آنان واریز می شود .

از دیگر مزایای آن پرداخت قبوض می باشد. یکی دیگر از مواردی که شهروندان در این روش می توانند استفاده کنند، کمک به موسسات خیریه و کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست است. بدین صورت که شهروندان پول حاصل از فروش پسماندهای خشک خود را به این موسسات خیریه اهدا نمایند تا ضمن انجام یک کار محیط زیستی در یک اقدام خداپسندانه نیز مشارکت کنند .

وی در خاتمه تصریح کرد : هم اکنون ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان مشهدی این نرم افزارها را نصب کرده اند و در حال حاضر ۲۴۱ تن پسماند خشک از طریق تمامی روش های جمع آوری در مشهد از مبداء جمع آوری می گردد. وی همچنین افزود : امکان ساماندهی این افراد وجود ندارد چرا که این افراد بعضاً معتاد- زنان – کودکان و یا اتباع بیگانه هستند و غالباً توسط مافیای زباله مدیریت می شوند. خرید و فروش زباله خشک از افراد زباله گرد فرآیندی غیر قانونی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن