استانی

نخستین بانک ژن پیاز زعفران ایران در تربت حیدریه افتتاح شد

کد خبر : 49803

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه از افتتاح نخستین بانک ژن پیاز زعفران ایران توسط بخش خصوصی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، حسین محمدی افزود: در این بانک ژن پیاز زعفران‌ تمامی استان‌های مختلف کشور جمع‌آوری و در قطعات کوچک کشت شده است.

وی گفت: با انجام کارهای تحقیقاتی پیاز زعفران استان‌های مختلف از نظر کیفیت، گل دهی و رشد مورد بررسی قرار گرفته و سپس معرفی می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه بانک ژن زعفران برای اولین بار توسط بخش خصوصی در کشور راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: زعفران تربت‌حیدریه به عنوان یکی از شاخص‌ترین محصولات شهرستان در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌ است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران خراسان رضوی، ۸۹۶۱ هکتار آن معادل ۱۲ درصد زعفران استان به اراضی شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد، افزود: تولید زعفران امسال در تربت‌حیدریه نسبت به پارسال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ تن زعفران خشک و مرغوب در شهرستان تربت‌حیدریه تولید شود، گردش سالیانه مالی زعفران در شهرستان بالغ‌بر ۶۰ میلیارد ریال است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه میانگین تولید سالانه زعفران این شهرستان در سال‌های پربارش را ۳۵ تن با ظرفیت چهار کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و گفت: شهرستان تربت‌حیدریه از حیث سطح زیر کشت در دنیا و کشور رتبه نخست را داراست.

محمدی با بیان اینکه هر سال به طور میانگین ۵ تا ۶ تن زعفران از شهرستان تربت‌حیدریه، به امارات و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود، اظهار کرد: اکنون ۱۰ شرکت در زمینه فراوری و بسته‌بندی زعفران مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: هم‌اکنون ۶۰۰۰ خانوار در شهرستان تربت‌حیدریه از محل کشت زعفران ارتزاق می‌کنند.

بانک ژن زعفران تربت‌حیدریه با صرف ۲ میلیارد تومان اعتبار در زمینی به مساحت ۳ هکتار دایر شده است و به‌زودی در ۲ هکتار دیگر فعالیت‌های پژوهشی گسترش خواهد یافت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن