یادداشت روز

حوادث اخیر کشور مصداق کامل جنگ شناختی است

کد خبر : 49702

نویسنده کتاب جنگ شناختی در نشست نقد و بررسی این کتاب که صبح امروز(پنجشنبه۲۶آبان) از سوی دبیرخانه سی امین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی با مشارکت سازمان بسیج رسانه استان خراسان در مشهد برگزار شد گفت: دشمن در جنگ رسانه‌ای از تکنیک‌های جنگ شناختی بسیار استفاده می‌کند و حوادث اخیر در کشور مصداق کامل این جنگ بود.

به گزارش صبح مشهد، حمیدرضا مقدم فر تصریح کرد: در آمریکا و سه کشور اروپایی رشته علوم شناختی در سطح تحصیلات تکمیلی تدریس می شود، اما این مفهوم درعرصه رسانه و فرهنگ ایران بسیار ناشناخته مانده است. حوادث اخیر مصداق اتم و اکمل جنگ شناختی در ایران است.۷۰درصد جنگ در حوادث اخیر، در رسانه بود و ۳۰درصد آن کف خیابان. باید تکنیک ها را در جنگ شناختی شناخت و مسلط بود. ترور، تعطیلی و به خیابان کشاندن، از جمله شگردهای جنگ شناختی بود.
نویسنده کتاب جنگ شناختی با بیان اینکه در گذشته دقت، سرعت و صحت از توانمندی‌های رسانه بود، گفت: دشمن جدای از این که در روایت سازی جلوتر است در سرعت نشر روایت‌های ساختگی نیز بسیار فعالتر عمل می کند و خودش سناریو را می چیند و آن را به صورت گسترده رسانه ای می کند و ذهن ها را به سمت آن حادثه می کشاند. مردم بر مبنای حقیقت داوری نمی‌کنند، بلکه مبنای داوری آن‌ها آن تصویری است که آن‌ها در ذهن خود دارند.

مقدمی فر با اشاره به استفاده دشمن از تکنیک جنگ شناختی در حوادث اخیر، متذکر شد: با هوش مصنوعی در فضای شبکه‌های اجتماعی، ۵ میلیون نفر را ساماندهی و با استفاده از ربات‌ها به ۸۰ میلیون هشتگ تبدیل می‌کند و وایرال سازی می کند. مدیریت ادراک، حرف اول در جنگ شناختی است و جنگ شناختی محقق نخواهد شد جز اینکه ادراک فرد را متحول سازد و بخش عمده این مدیریت با هوش مصنوعی اتفاق می افتد و بر اساس آن علایق، سلایق، توانمندی ها و اهداف فرد را رصد می کنند و بر اساس آن برنامه ریزی رسانه ای می کنند.

نویسنده کتاب جنگ شناختی گفت: یکی از این پدیده‌ها که دشمن برای آن کار کرد هویت سوزی جوانان بود. در این شگرد در ذهن مخاطب نسبت به پیشرفت و صداقت نظام تردید ایجاد می کند، او را نسبت به دین بیگانه می سازد، تربیت خشن و آموزش سبک زندگی رویایی توسط بازی ها، ایجاد دو قطبی های مختلف در موضوعاتی مثل حجاب و جریان های سیاسی، هویت سازی کاذب در شبکه های اجتماعی و تا می تواند سیاه نمایی از وضعیت موجود می کند؛ در حالیکه در تحلیل درست باید هم ضعف ها را بیان کرد و هم موفقیت ها را دید. دشمن فکر فرزندان ما را اسیر جنگ شناختی کرده است؛ باید بچه ها را برگردانیم و ادبیات تخاطب با جوان امروز را بیاموزیم و با آنها به گفتگو بنشینیم و پیشرفت ها را نشانش بدهیم؛ اما باید دانست همانطور که جنگ شناختی زمان بر است و یک دفعه شکل نمی گیرد، این کار نیز یک شبه اتفاق نمی افتد و باید در همه عرصه ها تلاش کنیم تا بر این جنگ فائق آییم.

گفتنی است این نشست همچنین با مشارکت نهاد کتابخانه¬های عمومی استان خراسان رضوی، موسسه فرهنگی و انتشاراتی به نشر و موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن