اسلاید شواقتصادی

گام بلند صنایع پیشرفته رضوی در مدیریت منابع آبی و توسعه شهر هوشمند

کد خبر : 54952

طی نشستی بین شرکت صنایع پیشرفته رضوی و شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تفاهمات لازم جهت مدیریت منابع آبی از طریق نصب کنتورهای آب هوشمند خانگی صورت پذیرفت.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، مدیر عامل این شرکت به جزئیات این تفاهمات و ضرورت آن اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های بسیار مهم در شهر مشهد و در کل کشور، بحث مدیریت منابع آب و مصرف آب خانگی است؛ در همین راستا، دهم مهرماه جلسه‌ای با حضور حسین امامی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی برگزار و منجر به مذاکرات عملیاتی لازم و انجام تفاهمات اجرایی مورد نیاز شد.

مجتبی بهنام تقدسی تصریح کرد: کنتورهای موجود در سطح کشور موجود، کنتورهای مکانیکی هستند که این کنتورها به واسطه ذات مکانیکی که خود، پس از مدت زمانی که از مصرف آن‌ها می‌گذرد، دچار خطای عملکردی شده و بعضا به کنتورهای کم‌انداز تبدیل می‌شوند. در واقع این نوع کنتورها مصرف واقعی آب را کمتر ثبت می‌کنند که در نتیجه هم به سفره‌های آب زیرزمینی و هم به منابع دریافتی وزارت نیرو ضرر وارد می‌کنند. از همین رو، اتفاق مبارکی که باید در شهر رخ دهد این است که این کنتورها از نوع مکانیکی تبدیل به منتورهای هوشمند از نوع آلتراسونیک شوند؛ کنتورهای آلتراسونیک کنتورهایی هستند که میزان دبی مصرف آب را بدون دخالت هیچگونه المان مکانیکی و صرفا با استفاده از حرکت صوت در آب عبوری از کنتور اندازه گیری می‌کنند.

بهنام تقدسی ابراز کرد: به همین منظور شرکت صنایع پیشرفته رضوی با سرمایه‌گذاری در شرکت سنجش ابزار پویای آینده (پویاک)، به صورت آزمایشی هفت هزار کنتور هوشمند آلتراسونیک را در منطقه شاندیز مشهد نصب می‌کند و در مراحل بعدی به سمت تجهیز کل شهر مشهد اقدام خواهد کرد.

اعلام میزان مصرف آب به طور هوشمند

به گفته مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی، یکی دیگر از نقاط قوت این کنتورها این است که دارای سیم کارت مخصوص بوده و می‌تواند میزان مصرف آب اندازه گیری شده توسط کنتور را به صورت اتوماتیک و برخط، برای شرکت آب و فاضلاب استان ارسال کنند؛ بارها شنیده‌ایم که برخی از افراد بزهکار، به بهانه قرائت کنتور وارد منازل شده و منجر به سرقت و یا سایر حوادث ناگوار می‌‌شود. با نصب کنتورهای هوشمند آب، دیگر نیازی به حضور قاری کنتور در منازل نبوده و دیتای کنتور به صورت اتوماتیک برای شرکت آب و فاضلاب ارسال می‌شود که این مساله، علاوه بر ایجاد امنیت مضاعف در جامعه، صرفه جویی بالایی نیز در هزینه نیروی انسانی بدنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در واقع با نصب کنتورهای هوشمند خانگی آب، علاوه بر افزایش دقت خوانش کنتورها، پایش به‌صورت لحظه‌ای انجام شده و قرائت کننده‌ها حذف می‌شوند.

بهنام تقدسی گفت: با توافقاتی که امروز صورت گرفت و قرار است تا سه ماه آینده عملیاتی شود، امیدواریم اتفاق خوبی در مدیریت آب و توسعه هوشمند در شهر مشهد رخ دهد و این نکته حائز اهمیت است که برای اولین بار در کشور، با همکاری آستان قدس رضوی و مدیریت شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی نصب کنتورهای هوشمند در منطقه شاندیز به عنوان پایلوت انجام خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد: آستان قدس رضوی نیز همواره به عنوان یکی از بازیگران منطقه خراسان و دغدغه‌مندان کشور، حمایت بسیار خوبی را از این حوزه خواهد داشت و هر گونه سرمایه‌گذاری را برای تولید این کارخانه به عمل خواهد آورد تا بتوانیم ظرفیت را افزایش داده و انشاالله در آینده ای نزدیک، کل کشور را تحت پوشش این تکنولوژی سودرسان در حوزه حکم‌رانی آب قرار دهیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن