اسلاید شواقتصادی

هشدار یک صادر کننده موفق زعفران:

زعفران ایران بیش از آنکه متاثر شرایط اقلیمی باشد تحت تاثیر اقلیم تفکرات مدیران آن است!

کد خبر : 49540

یک صادرکننده نمونه زعفران کشور گفت، یک زمانی انحصار پسته، فیروزه، ابریشم، خاویارو زیره به سرزمین ایران تعلق داشت اما اکنون هر یک از آنها در دست کشوری است، افزود: پسته در دست آمریکا، خاوریار و ابریشم در دست چین و حتی زعفران نیز کم و بیش به دست افغانستان افتاده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، سیداحسان مصطفوی با بیان اینکه وضعیت زعفران بیش از آنکه متاثر شرایط اقلیمی باشد، تحت تاثیر اقلیم تفکرات مدیران این حوزه قرار دارد، ادامه داد: حدود ۲۰ سال است که سکان کشتی زعفران در دست جماعتی است که نمی خواهند این محصول و جایگاه آن به حد اعلا برسد.

این صادرکننده نمونه زعفران اظهار کرد: هرگونه تشنج در حوزه زعفران باعث تنش در بازار فروش این محصول می شود، لذا برخی افراد سودجو به محض افزایش قیمت آن، با انجام مصاحبه‌های شیطنت آمیز و بستن مغازه‌های خود زعفران ۴۴ میلیون تومانی را به ۳۰ میلیون تومان رسانده و آسیب جدی به کشاورزان زحمتکش وارد می کنند.

وی با قدردانی از تلاش برخی رسانه های حامی زعفران ایران برای نقش آفرینی در حمایت از کشاورزان اظهار کرد: مهمترین موانع گفته شده و تکراری در حوزه صادرات زعفران، تعهد ارزی، تحریم و قاچاق است اما معتقدم برای حل مساله باید نگاه جدیدی به معضل داشت.

این فعال حوزه زعفران ادامه داد: مشاهده اینکه عده ای تنها سود و منفعت خود را دیده و بهایی به کشاورز و شرایط سختش ندهند، بسیار دردآور است و می توان گفت بیش از آنکه ما مشکل تحریم های خارجی را داشته باشیم، اسیر نوعی خودتحریمی و تفکرات خاص برخی افراد هستیم.

مصطفوی تاکیدکرد: راهکار جدی برای برون رفت زعفران از وضعیت فعلی، نوآوری در حوزه کشت، تولید و صادرات زعفران است که نیازمند همکاری همه‌جانبه است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مهمترین مشکلات در حوزه زعفران، به شدت سنتی بودن صنایع و بازیگران اصلی زعفران کشور است و همین امر موجب شده تا به جوانان اجازه ورود نداده و با هر ایده سازنده‌ای مقابله کنند.

خیز زعفران ایران به سوی بازارهای جهانی

این فعال حوزه زعفران اظهار کرد: طبق قراردادی که یک شرکت خصوصی با کشور قطر بسته، قرار است ۲۰۰ تن زعفران ایران به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به این کشور صادر شود.

وی با بیان اینکه برند مزبور نام ایرانی- قطری خواهد داشت که این امر در شناخته شدن اصالت محصول ایران بسیار موثر است، گفت: محصول صادراتی به کشورهای دیگر قطعا محصول مازاد بر نیاز داخل است و باید به این نکته توجه داشت که ارزش افزوده حاصل از صادرات زعفران موجب افزایش تولید زعفران و ایجاد انگیزه در کشاورزان و خریداران می‌شود.

این فعال حوزه زعفران با بیان اینکه زعفران ایران پس از فراوری به بازارهای جدید ارسال خواهد شد، در پاسخ به اینکه چرا در داخل کشور اقدام به فرآوری محصول نمی شود، گفت: به دلیل محدودیت هایی که در کشور در حوزه صادرات، تعهد ارزی، برگشت پول و نقل و انتقالات مالی میان کشورها و غیره وجود دارد؛ نیاز به کشوری واسط داریم که ارتباطات خوب و پایداری نیز با ایران داشته باشد، بنابراین برای این منظور کشور قطر شناسایی و انتخاب شد.

مصطفوی تاکید کرد: با توجه به ظرفیتهای جام جهانی در این کشور، می توان از این فرصت برای شناساندن زعفران ایران بهره وافری برد.

وی با بیان اینکه دومین محموله زعفران طی روزهای آینده به قطر صادر می‌شود، ادامه داد: این اقدام خدمتی ارزنده به کشور و محصول زعفران است، اما عده ای از صادرکننده‌نماها و شماری از مدعیان دوستی با کشاورزان، علیه آن موضع گرفته و در حال منفی نشان دادن این قرارداد هستند.

اظهارنظرهای تخریب‌گرانه در فصل زعفران

وی با اشاره به اینکه حوزه زعفران متعلق به سازمان جهاد کشاورزی است، اما این جای سوال است که چرا شورای ملی زعفران باید زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد و شاهد آن باشیم که فردی خاص دهها سال رییس این شورا باشد؟

مصطفوی با اشاره به ایجاد سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران و رونمایی آن در ۲۰ بهمن سال ۹۹ با حضور رییس جمهور وقت گفت: متاسفانه در کمال ناباوری شاهد برخی اظهارنظرهای تخریبگر نسبت به این سازمان از سوی برخی افراد دارای مقام در شورای ملی زعفران بوده و هستیم.

دبیر اتحادیه زعفران فروشان مشهد ادامه داد: کذب خواندن ساخت و فعال شدن دستگاه قیمت گذاری و هوش مصنوعی زعفران، تخریب فعالیتها و تلاشهای انجام شده در جهت ترویج و توسعه زعفران خراسان رضوی و اعلام قیمت تمام شده زعفران پایین تر از واقعیت روز، همه و همه از دیگر اقدامات تخریبی انجام شده از سوی برخی افراد است.

این صادرکننده زعفران بیان کرد: در حالی که قیمت تمام شده هرکیلوگرم زعفران برای کشاورز نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد می شود، هم اکنون برخی بازی گردان های اصلی زعفران در استان این محصول را ۳۰ میلیون تومان از کشاورز می خرند حال آنکه این وضعیت ظلم مضاعف به کشاورز است.

وی بیان کرد: امروز باید به داد کشاورز برسیم زیرا با تداوم این روند، کشاورزی ما در آستانه نابودی است و در صورت عدم حمایت، شاهد هجوم کشاورزان به شهرها خواهیم بود.

مصطفوی با بیان اینکه سال گذشته ۴۶ تن زعفران روی دست دولت مانده بود، افزود: این کالا پس از بارها عرضه در بورس خریداری نداشت که با درخواست دولت اقدام به خرید این حجم از محصول نمودیم و در آن زمان همه فعالان حوزه زعفران ما را به سخره گرفتند اما اندک زمانی بعد ادعا شد که چرا زعفران را فقط به یک فرد فروختید، حال آنکه از عرضه این حجم به بازار در جهت حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت بهای زعفران خودداری کردیم.

وی با اشاره به وجود مقالات و پژوهشهای متعدد در حوزه زعفران، گفت: مرجع واسطی نیاز است تا دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و صنعت را به یکدیگر نزدیک کند که برای تحقق این مهم دفتر تعامل صنعت و دانشگاه را در دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد کردیم که تا قبل از تغییر مدیریت این دانشگاه، این دفتر تجاری سازی، اعطای وام به دانشجو و انجام اقدامات موثر در حوزه پژوهش های حوزه زعفران را انجام می داد اما اکنون مورد قهر مدیریت جدید قرار گرفته است.

این فعال بازار زعفران ایران و جهان گفت: ما در کشورمان دانشمند کم نداریم، صنعتگر عاشق کم نداریم و کارآفرین نمونه هم فراوان داریم اما گره ما واسطه گرانی هستند که باید آنها را تربیت کرد و آموزش داد اما متاسفانه نگاهها در استان بسته است.

وی افزود: اگر سکان زعفران به دست علم، دانشگاه و متخصصان بیفتد، یک عده از بازیگران کنونی این میدان از عرصه خارج شده و دیگر قادر به تخریب بازار زعفران نخواهند بود.

دبیر اتحادیه زعفران فروشان مشهد با بیان اینکه برخی متولیان مجموعه های خصوصی در حوزه زعفران، درخواست اعمال فشار برای آزادسازی زعفران تقلبی کشف شده در بازار مشهد را دارند، افزود: این در حالی است که هرگونه تقلب در بازار زعفران به تخریب جایگاه این محصول و خسارت جدی به وجهه ایران و انحصار این کالا می انجامد.

وی در خصوص اثرگذاری خرید حمایتی زعفران گفت: اگر دست اندازی و سوء استفاده از بازار زعفران از سوی برخی افراد وجود نداشته باشد دیگر نیازی به خرید حمایتی هم نیست؛ زیرا از سال ۹۶ تا کنون هر زمان دولت اقدام به خرید حمایتی این محصول کرده، دردسری برای خود ایجاد کرده است.

جوانان ایرانی موفق در ایده‌ها و اقدامات زعفرانی

رییس کل باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره برداری زعفران کمیسیون ملی یونسکو ایران (OSEC) گفت: این باشگاه با همین عنوان در یونسکو ثبت شده و تلاش دارد تا اجازه ندهد این محصول ارزشمند از دست ایران خارج شود و کشور ایران را به نام سرزمین طلای سرخ در جهان، به درستی معرفی کند.

مصطفوی گفت: این باشگاه شامل بخش‌های مختلفی چون دانشجویان، دانشگاهیان، بخش‌های آموزشی و تحقیقاتی، بخش صادر کنندگان و البته بخش کشاورزان است که پیش بینی عضویت ۱۲ هزار کشاورز را در آن کرده ایم.

وی ادامه داد: این باشگاه در حقیقت تلاش دارد تا بتواند زنجیره زعفران؛ فعالان و موثران در بخش های مختلف این محصول راهبردی و نه یه عده و گروه خاص را در ارتباط با این محصول، به یکدیگر متصل کند.

مصطفوی با بیان اینکه در حوزه پژوهش زعفران دارای آثار و تولیدات خوبی هستیم و دانشجویان، دانشگاهیان و پژوهشگران فراوانی داریم اما مشکل کنونی ماندن و محدود شدن کتابها و محصولات پژوهشی به فضای قفسه هاست، گفت: این پژوهشها به عرصه صنعت راه پیدا نکرده است و همین امر نشان از ارتباط نزدیک به صفر پژوهشها با صنعت در این زمینه دارد.

طراح ایده تشکیل “اوسک” ادامه داد: صنعت برای رشد و توسعه، نیاز به علم و فناوری دارد و لازم است یک مجموعه واسط این ارتباط را تشکیل داده و تقویت کند و امیدواریم “اوسک” بتواند این نقش را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: ایجاد نخستین بانک ژن زعفران کشور، ایجاد مزرعه الگویی زعفران در کشور، ایجاد اولین بانک زعفران در ایران و راه اندازی اولین صندوق امانات کشور تنها بخشی از تلاشهای انجام شده ما و همکارانمان در راستای حمایت از زعفران ایران بوده است.

مصطفوی گفت: تا کنون چهار هزار کشاورز استان را آموزش داده ایم تا موفق شوند که زعفران را به خوبی و با عملکرد بالا کشت کنند زیرا معتقدیم آنها سرمایه های ما هستند و البته باید توجه داشت که ۹۰ درصد کشاورزان ما تمایل به آموزش ندارند و لازم است در این زمینه بیشتر فرهنگ سازی کنیم.

دبیر اتحادیه زعفران فروشان مشهد اظهار کرد: برخی سودجویان حوزه زعفران ۲۰ روز قبل از آنکه اقدام به خرید زعفران کنند، مبادرت به پخش اخباری مبنی بر کاهش صادرات و قیمت این محصول می نمایند و بعد از خرید و پر کردن انبارهای خود، با نشر اخباری دیگر برای افزایش قیمت این محصول می کنند و این تنها ظلم در حق کشاورز و جفا در حق زعفران است و بس.

این فعال بازار صادرات زعفران با اشاره به فعالیت بیش از ۸۰ آزمایشگاه زعفران در مشهد و عدم توافق و زبان مشترک این شمار بر استانداردهای زعفران، افزود: برای حل این معضل باید آزمایشگاه مرجعی ایجاد شود تا صرفا استانداردهای جهانی و بین المللی را در کار خود لحاظ کند.

مصطفوی با بیان اینکه در دنیا محصولات فراوانی با پایه زعفران در حال تولید است، گفت: هم اکنون در حال انجام مهندسی معکوس بر روی ۴۰ محصول تولیدی زعفران‌پایه از ۱۸ کشور دنیا هستیم تا امکان تولید این محصولات را در کشور فراهم کنیم.

برندسازی ضرورت امروز زعفران ایران

این صادر کننده با بیان اینکه باید به شکل قوی در حوزه برندسازی زعفران وارد شویم، گفت: ما باید قبل از اینکه فروشنده خوبی باشیم، روانشناس خوبی باشیم و به سلیقه و خواست مشتری در بازار هدف توجه ویژه داشته باشیم.

مصطفوی با ابراز تاسف از اینکه در حوزه بسته بندی و به تبع آن برندسازی زعفران به روز نبوده و کاملا سنتی عمل می کنیم، ادامه داد: به عنوان نمونه باید بدانیم زعفران در بسته های قرمز و طلایی در عمارات و همان زعفران در بسته‌بندی بنفش رنگ در چین فروش و جلب علاقه بیشتری برای مشتری دارد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن