استانیاسلاید شو

تمام گونه‌های شناخته شده گربه‌سانان حیات وحش کشور در خراسان رضوی زیست می کنند

کد خبر : 49380

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ۱۰ گربه‌سان ایرانی شناخته شده در کشور که تا کنون ۲ گونه آن یعنی شیر ایرانی و ببر مازندران منقرض شده‌اند تعداد هشت گونه دیگر در خراسان رضوی زیست می کنند.

به گزارش صبح مشهد، محمد عرفانی افزود:بدین ترتیب می توان ادعا کرد که این مجموعه در حفظ تنوع زیستی و مطلوبیت زیستگاههای حیات وحش از جمله انواع گونه‌های شناخته شده گربه‌سان جزء استانهای موفق کشور است.

وی ادامه داد:هشت گربه‌سان شناخته شده دیگر کشور شامل پلنگ، یوزپلنگ، گربه پالاس، گربه شنی، سیاه گوش،گربه وحشی، گربه جنگلی و کاراکل می‌شود که حضورشان در خراسان رضوی از وجود جمعیت خوب علفخواران طعمه و نیز زیستگاههای مطلوب در این استان نشان دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خوشبختانه این استان از نظر تنوع زیستی و گونه‌های جانوری دارای سرمایه فراوانی است امروزه حیات وحش از نظر ارزشهای دارویی، حفاظتی، تفرجی و تحقیقاتی در کنار مزیتهای اقتصادی که دارد از درجه و اهمیت بالایی برخوردار است و از موضوعات مهم امروز بهره مندی از ظرفیت جوامع محلی برای تقویت حفاظت از زیستگاهها و مناطق تحت حفاظت است.

عرفانی افزود: عواملی هم این زیستگاهها و حیات وحش آنها را تهدید می کند که از آن جمله می‌توان به خشکسالی، از بین رفتن پوشش گیاهی، کم شدن منابع آبی در مناطق، چرای مفرط دام های اهلی در مناطق تحت حفاظت، شکار غیرمجاز و بیماریهای مشترک دام اهلی و حیات وحش اشاره کرد.

کشور ایران جزء ۲۰ کشور برتر جهان از نظر تنوع زیستی است و هزار و ۱۶۳ گونه جانور مهره‌دار دارد. در این میان استان خراسان رضوی با دارا بودن ۴۳۵ گونه مهره دار از کل گونه‌های یاد شده حدود ۳۸ درصد این تنوع را به خود اختصاص داده است و به طور تفکیکی این استان دارای حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی است.

۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حراستی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان است و مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکارممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکارممنوع است.

گونه‌های شاخص حیات وحش خراسان رضوی را بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک تشکیل می دهد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن