اخبار مهماسلاید شو

گزارش بهزیستی در مورد خودکشی دختر نوجوان در یکی از خانه‌های سلامت مشهد

کد خبر : 35617

درپی خودکشی دختر نوجوان در یکی از مراکز تابعه سازمان بهزیستی در شهر مشهد، روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور اطلاعیه‌ای را جهت تنویر افکار عمومی صادر کرد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از رکنا « ضمن اظهار تألم و تأسف فراوان از رخداد پیش آمده، جهت تنویر افکار عمومی مواردی را به طور خلاصه به استحضار می‏‌رساند:

۱- این دختر بی‏گناه که به دلیل مشکلات عدیده خانوادگی از جمله زندانی بودن پدر، اعتیاد شدید مادر و احساس ناامنی در خانه ۶ ماه قبل اقدام به فرار از منزل نمود، به دلیل نداشتن سرپناهی برای اقامت و ماندن در پارک توسط نیروی انتظامی شناسایی و به مرجع قضائی معرفی شده و مرجع یاد شده دستور نگهداری او در بهزیستی را صادر می ‏نماید.

۲- بهزیستی پس از دریافت دستور قضایی وی را در خانه سلامت که مرکزی تخصصی جهت نگهداری و ساماندهی دختران در معرض آسیب اجتماعی می‌باشد، پذیرش نموده و همزمان با انجام اقدامات مددکاری برای خانواده متوجه می ‏شود که او خواهر و برادر کوچکتری دارد که همچنان در همان خانه و در معرض آسیب قرار دارند. بر این اساس برای پیشگیری از آسیب به کودکان، پس از دریافت حکم قضایی آنها را نیز به مراکز نگهداری کودکان بی‏‌سرپرست تحت نظارت سازمان منتقل می‏‌کند.

۳- نامبرده متأسفانه به دلیل وارد شدن آسیب‏‌های روحی و روانی شدید در خانه، دچار افسردگی و اختلالات مختلف روانی شده بود و لذا در طول مدت اقامت در مرکز بهزیستی همواره تحت نظارت روانشناس و روانپزشک بود و تلاش شد تا با انجام درمان‌های داروئی و ارائه خدمات تخصصی روانشناختی به شرایط طبیعی باز گردد.

۴- در خانه ‌های سلامت بهزیستی جهت جلوگیری از آسیب مددجویان به خود یا به دیگری، همواره مربیان و مددکاران سازمان در کنار آنان حضور داشته و علاوه‌بر آن دوربین‏‌های مدار بسته‌‏ای نیز جهت مراقبت بیشتر نصب شده است و تنها جایی که به دلیل لزوم حفظ حریم خصوصی افراد در آن دوربین نصب نشده است حمام و سرویس بهداشتی است.

۵- متأسفانه ایشان با آگاهی از موضوع فوق در روز حادثه با رفتاری کاملاً طبیعی به سرویس بهداشتی رفته و در همان جا اقدام به حلق آویز کردن خود نموده و از آن‌جایی که جهت حفاظت از جان مددجویان این مراکز هیچ‌گونه طناب یا اشیاء برنده در دسترس آنان نمی‌باشد، او برای این کار از شال سرخود استفاده نموده است.

۶- با طولانی‌شدن غیبت (س.د)، حاضرین در مرکز به موضوع مشکوک شده و با مراجعه به سرویس بهداشتی با صحنه هولناک حلق آویز شدن دختر نوجوان روبه‌رو می‌‏شوند که بلافاصله او را پایین آورده و سعی در احیای او می‏‌کنند و همزمان با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته که اورژانس هم بلافاصله در مرکز حاضر شده و تکنیسین‌های متخصص آن اقدام به انجام عملیات احیای قلبی – ریوی می‌کنند که متأسفانه موفقیت‌آمیز نبوده است.

۷- به محض گزارش این موضوع از سوی بهزیستی استان به سازمان بهزیستی کشور همزمان یک تیم تخصصی کارشناسی و یک تیم خبره مدیریتی به استان اعزام شده و به بررسی علل و عوامل این اتفاق ناگوار پرداخته و همچنان در استان حضور دارند.

۸- اکنون سازمان در انتظار اتمام بررسی‌های تخصصی و دریافت گزارش تیم‏‌های اعزامی است تا براساس آن و به قید فوریت تصمیمات لازم را اتخاذ نماید. بدون شک در صورتی که مشخص شود که قصور یا تقصیری در این خصوص صورت گرفته، برخوردی قاطع و بدون هیچ اغماضی با مقصرین احتمالی صورت خواهد گرفت».

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ نظرها

  1. خداوند رحمتش کنه جواب خون این جوانان بیگناه رو چه کسی باید بدهد وای بر شما مسئولین بهزیستی که بفکر مردم و طبقه کارگر نیستید….

  2. آخه من در تعجبم اون حلقه که خودش راآویزان کرده در داخل دستشویی برای چی بوده
    به فرض از سر در توالت برای خودکشی استفاده کرده باشه که تقریبا غیر محاله اولا سردر چون ارتفاع نداره طرف نمیتونه خودکشی کنه ثانیآ اگه این کار را کرده باید در را باز میکرد چون چند تا توالت داشته خوب عده ای امکان داشته برای سرویس برن پس اون هم زیاد نمیشه احتمال داد

    1. من باور نکردم. چطور توی اون خونه وحتی توی پارک اقدام به خودکشی نکرد. حالا که به یک جای امن رسیده خودکشی کرد…

  3. مشکلات این گونه خانواده ها باید ریشه یابی شود وحل شود. ایا قبل از زندان رفتن پدر و اعتیاد شدید مادر پدر به دری فرزندان. نمیشد دولت یا ارگان مخصوصی کمکهای مالی وحمایتی از اینگونه خانواده های در معرض خطر داشته باشد. که اینگونه کانون خانواده بهم نریزد. مقصر کیست. بازم خود بهزیستی باید از قبل حمایت کنند از این دست خانواده ها

  4. صد هزاران حیف از این گنجینه ها و سرمایه های این سرزمین بلازده که گروه گروه به نیستی رهسپار می وکسی را باک نیست
    آه از بی پناهی از یاد رفته اشان

    شرم بر انسانیت بر باد رفته امان

  5. نباید جایی برای بستن شال یا کمربند و طناب در دستشویی باشه تا فکر خودکشی به سر کسی بزنه
    لوله آب یا کابل برق باید توی کار باشه نه روی کار بیگناهی قربانی حماقت پدر و مادرو بعد سهل اگاری مرکز نگهداری شد
    روحش شاد

  6. جالبه برام .چقد توضیح دادن ما تیممون اونجا بود در کنار اینها بهشون رسیده اما اون اختلال روانی داشت .چقد قشنگ قصر در می رن .من خودم روانشناسم و این جور محیط ها رو هم دیدم فاجعه اس .طرف سالم بده مشکل اعصاب پیدا می کنه چه برسه به ادمی که مشکل داشته تو خانوادش .فقط خدا می دونه با اون طفل معصوم چه طور رفتار کردن اونجا .که دیگه جون به لب شده .متاسفم واقعا متاسفم .

  7. قانون حمایت از کودکان که مدت هاست در کشورهای پیشرفته تصویب شده و اجرا می شود ؛ به تازگی در ایران تصویب شده ولی متاسفانه همچنان شاهد اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان بدسرپرست هستیم و گاهی این کودکان قربانی خشونت خانوادگی میشوند ؛ امید که سطح اگاهی مردم در این زمینه بالاتر رفته و در صورت مشاهده این دست موارد ؛ مراتب رو به سرعت به شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی گزارش دهند تا کمتر شاهد قربانی شدن کودکان و نوجوان معصوم باشیم.
    از طرفی با توجه بیشتر مسئولین ذیربط و عنایت مردم خیر و فهیم ،امکانات رفاهی مناسب در مراکز بهزیستی و خانه های سلامت فراهم باشد تا بلکه دردی از آلام روحی این کودکان و نوجوانان کاسته شود نیز تا حدی جبران مافات شده و از یک زندگی شاد و سالم که از حقوق اولیه و مسلم هر کودکی هست برخوردار باشند.

  8. واقعا متاسفم برای این کوتاهی… تا کی باید در حق این دختران و زنان آسیب دیده اهمال بشه

  9. شرایط اوراژانسی اجتماعی و نگه داری در مراکز ۱۲۳
    خودش اسیب جدی وارد میکنه ب روحیه مراجعین این مراکز
    مث زندان میمونه البته زندانی ک جرمی صورت نگرفته
    من خودم دو هفته بهزیستی زندگی کردم نزدیک بود دیونه بشم چ برسه ی دختر نوجوان

  10. بنظر من این اتفاق تاسف برانگیز بهر دلیلی که باشد فقط نشانه موفق نبودن بهزستی در نگهداری درست از کودکان بی سرپرست ویا بد سرپرست میباشد و باید در کاراشون ورفتاراشون با بچه ها تجدید نطر کنند و در غیر اینصورت همون پارک بهتر از بهزستی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن