شهری

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد خبر داد

تعطیلی ۳۰ درصد واحدهای صنفی پوشاک مشهد طی سال جاری

کد خبر : 49375

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد گفت: طی سال جاری ۳۰ درصد از واحدهای صنفی پوشاک در مشهد تعطیل شده‌اند و بخش دیگری از واحدهای صنفی نیز به دلیل دریافت و افزایش قیمت مالیات توسط سازمان دستگاه امور مالیاتی دیگر تمایلی به ادامه تولید ندارند.

به گزارش صبح مشهد، سید مهدی لسان طوسی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت بازار پوشاک به ویژه پوشاک زمستانه اظهار کرد: طی سال جاری با وجود افزایش حقوق کارمندان توازنی در بازار پوشاک ایجاد نشده است و هیچ تناسبی بین میزان تورم با میزان افزایش حقوق کارمندان وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش هزینه های تولید بازار پوشاک افزود: در سال جاری قیمت مواداولیه ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است و با افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکننده مجبور به افزایش قیمت پوشاک شده است. همچنین به دلیل عدم فروش جنس‌های فصل گذشته بازار پوشاک روال طبیعی خود را از دست داده و توازن بین عرضه و تقاضا از بین رفته است.

لسان طوسی بیان کرد: طی چند سال اخیر با ممنوعیت واردات پوشاک ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان با پرداخت تسهیلات در راستای ارتقای تولید داخل احساس می‌شود،چراکه عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان پوشاک باعث واردات و قاچاق پوشاک دسته دوم می‌شود.

کاهش قدرت خرید سبب تمایل مردم به خرید پوشاک دسته دوم شده است

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد ادامه داد: فروش کالای دسته دوم ضمن سود فراوان برای واردکنندگان با کاهش قدرت خرید مردم برای پوشاک جدید، سبب تمایل مردم به خرید پوشاک دسته دوم شده است و دولت باید تمهیداتی برای جلوگیری از آسیب شدید به تولیدکنندگان پوشاک به دلیل خروج روال طبیعی بازار پوشاک در نظر گیرد. با توجه به افزایش قیمت پوشاک، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و مردم به سمت خرید پوشاک دسته دوم روی آورده‌اند. این موضوع علاوه بر اینکه تاثیر زیادی بر سلامت جامعه می‌گذارد، مانعی برای تولید است.

وی اظهارکرد: ۵۰ درصد مواد اولیه وارداتی و مابقی تولید داخل است و تنها راه برون رفت از این وضعیت ارتقای جایگاه تولید داخل است. با توسعه و ارتقای تولید داخل دیگر نیازی هم به رفع واردات پوشاک نیست. با وجود دارا بودن ظرفیت تولید پوشاک در کشور اگر به تولید اهمیت بیشتری داده شود به شرایط آرمانی خواهیم رسید. با فروش مواد اولیه با قیمت مناسب به تولیدکننده وضعیت تولید و عرضه پوشاک به ویژه تامین پوشاک برای مصرف کننده شرایط مطلوبی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد با بیان اینکه باید با حمایت دولت از تولیدکنندگان پوشاک از ورود آنها به سوی دلالی و واسطه‌گری جلوگیری شود، عنوان کرد: طی چند سال اخیر به دلیل نبود شرایط لازم برای تولید پوشاک، تولیدکنندگان مبادرت به جمع‌آوری سرمایه خود کرده و به سمت دلالی و واسطه‌گری روی آوردند. مجددا در راستای برگشت امکانات و سرمایه‌های خارج شده باید اقدامات لازم صورت گیرد.

لسان طوسی خاطرنشان کرد: در مشهد تعداد ۱۲ هزار نفر عضو اتحادیه پوشاک هستند که از این رقم ۱۰ هزار نفر به صورت عضو ثابت و عضویت ۲۰۰۰ نفر در دست اقدام است. یعنی ۲۰۰۰ نفر عضو اتحادیه پوشاک به دلیل عدم توان تامین اجاره بها مغازه اقدام به جمع‌آوری مغازه می‌کنند یا موعد اجاره مغازه‌شان تمام شده و تغییر مکان می‌دهند. همچنین طی سال جاری ۳۰ درصد از واحدهای صنفی پوشاک در مشهد تعطیل شده‌اند و بخش دیگری از واحدهای صنفی نیز به دلیل دریافت و افزایش قیمت مالیات توسط سازمان دستگاه امور مالیاتی دیگر تمایلی به ادامه تولید ندارند.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن