اسلاید شوشهری

کمبود برخی اقلام دارویی در مشهد، نسخه ساده‌ای که پیچیده شد

کد خبر : 49320

کمبود برخی اقلام دارویی که پس از اجرای طرح دارویار در حال برطرف شدن بود، با اوج‌گیری شیوع بیماری‌های ویروسی و بروز ناهماهنگی‌ها میان برخی دستگاه‌های متولی، دوباره در مشهد و دیگر مناطق خراسان رضوی نمایان شده و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.

ایرنا نوشت، کمبود آنتی‌بیوتیک و برخی دیگر از اقلام دارویی در استان خراسان رضوی و مشهد، این روزها موجب سرگردانی خانواده‌ها شده است، برخی اقلام همچون داروهای کودکان تنها در معدودی از داروخانه ها یافت می شود و شهروندان برای دریافت آن باید در صف های طولانی داروخانه‌ها منتظر بمانند.

این شرایط در حالی است که این روزها و با آغاز فصل سرما، بیماری‌های ویروسی واگیردار همچون آنفلوانزا و سرماخوردگی شیوع پیدا کرده است، به‌نحوی که مراکز بهداشتی و درمانی شبانه روز پذیرای شمار زیادی از بیماران هستند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجرایی کردن طرح دارویار از حدود پنج ماه پیش، قیمت تولید داروها را منطقی کرد تا مشکلات تامین دارو در کشور برطرف شود. اما با توجه به اینکه رفع این کمبودها نیاز به زمان بیشتری داشت و از طرفی چون مراجعه به داروخانه ها در این روزها حدود سه برابر بیشتر از ایام معمول است، معضل کمبود داروها مجدد مشکل آفرین شده و مسائلی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ایرنا، هم اینک داروی آنتی بیوتیک، به خصوص برای کودکان در داروخانه های مشهد کمیاب است و بسیاری از خانواده ها برای تهیه آن با مشکل مواجه هستند.

از سویی برخی بر این باورند که تعدادی از تولیدکنندگان دارو، با ذخیره سازی اقلام دارویی تولیدی خود، به دنبال افزایش قیمت آن هستند که البته وجود چنین رویکردی بارها از سوی شرکت های تولیدکننده و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی رد شده است.

ناهماهنگی دستگاه های متولی دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اجازه افزایش قیمت دارو برای تولیدکنندگان، دیگر مقرون به صرفه نبودن تولید دارو برای داروکنندگان مطرح نیست و دلیل بروز مشکل را در جای دیگری باید جست.

دکتر ناصر وحدتی عنوان کرد: متاسفانه ریشه مشکل کمبود برخی داروها، آماده نبودن دستگاههای متولی عرضه دارو برای روزهای اوج گیری بیماری بوده است که ما انتظار داریم این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: کمبود دارو از حدود هفت ماه پیش در مشهد وجود داشته است، که اکنون با ورود موج‌ بیماری های ویروسی و اضطرابی که مردم در خصوص نبود دارو دارند و نیز مراجعات بدون نسخه به داروخانه ها، این کمبودها بیش از پیش آشکار شده است.

کمبودها طی ۱۰ روز آینده برطرف می شود

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این خصوص به خبرنگار ایرنا در تهران گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق تولید داخل و واردات انجام شده و تا ۱۰ روز آینده مشکل کمبود داروها به طول کامل رفع می‌شود.

دکتر حسین شمالی با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از داروخانه‌ها در مورد کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها به سازمان غذا و دارو ارائه شده است، افزود: گران شدن مواد اولیه و مصرف بی‌رویه و تجویز زیاد این داروها با توجه به شیوع کرونا در کشور منجر به کمبود آن شده است.

میزان تولید آنتی بیوتیک‌ها در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است اما الگوی تجویز این دارو و مصرف آن در کشور درست نبوده است که موجب شده در برنامه‌ریزی تامین آنها مشکل ایجاد شود.

شمالی با بیان اینکه تامین آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق تولید داخل و حتی واردات در اولویت است، تصریح کرد: به دلیل اینکه در فصل سرما و با شیوع بیماری‌های تنفسی میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها زیاد است، جلسات متعددی با شرکت‌های دارویی در زمینه تامین آنتی‌بیوتیک‌ها برگزار شده و قرار است واردات مواد اولیه این داروها افزایش یابد تا به تامین پایدار برسیم و دیگر کمبودی در این خصوص نداشته باشیم.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با توجه به گران شدن مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها، سعی داریم با پوشش بیمه‌ای، هزینه پرداختی از جیب مردم را جبران کرده و افزایش ندهیم و تا ۱۰ روز دیگر مشکل کمبود این داروها برطرف می‌شود.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۲۵ مهرماه در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود که به دلیل مصرف بالا در فصل تابستان، با کمبود سرم و در فصول پاییز و زمستان با کمبود آنتی بیوتیک مواجه می شویم که برای رفع این کمبودها پیش بینی‌های لازم انجام شده و در آینده بسیار نزدیک این اقلام دارویی به مقدار فراوان به داروخانه‌ها تحویل خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن