اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

مشهد سیاه‌پوش توست یا رضا (ع)

کد خبر : 48913

کافی است چند قدمی در خیابان‌های مشهد پیاده بروی تا ببینی این روزها مشهدالرضا مرکز ثقل عالم و آشیانه بهشتی کبوتران پیاده است، کبوترانی که حسرت جاماندن از اربعین، پروبالشان را سوزانده و اما عاشقانه با پای پیاده عازم آشیانه رضوی هستند. بعضی عاشقان هم خوش به سعادتشان که بال و پری کوفته از بازگشت اربعین دارند و سوخته در داغ خاتم انبیا(ص) و حسن مجتبی(ع) و علی بن موسی‌الرضا(ع).

صبح مشهد– این روزها فاصله کربلا تا مشهد کمتر از همیشه است، به‌قدر یک قطره اشک، اگر سبک‌دل باشی در چشم بر هم زدنی هم مهمان تلخی چای عراقی می‌شوی هم شیرینی شله‌زرد ایرانی. ره باغ بهشت را که در پایین خیابان مشهد رد کنی، قبل از پیر پالان‌دوز، زائر و مجاور امام رئوف(ع) مهمان موکب عراقی‌هایند، مهمان سفره کربلا. در صف طولانی اطعام این موکب، خانمی با لهجه شیرین ترکی می‌گوید: همراه دخترعموهایم راهی کربلا شدیم، بعد هم آمدیم مشهد. این‌ها را برای زن میان‌سالی می‌گوید که از زاهدان آمده. در صف مردانه هم پیرمرد مشهدی برای پسرک نوجوان مازنی که بلندی صف سرش را گیج کرده جا باز می‌کند تا برای مادرش که روی ویلچر نشسته و نمی‌تواند در صف بماند نذری ببرد. شلوغی‌ها همین‌طور تا صحن و سرای امام رضا(ع) ادامه دارد، این جا هم گاهی نوای دلنشین روضه مجید بنی فاطمه در میان نهیب طبل عزای رضوی در خیابان نواب گم می‌شود و زائران سر می‌چرخانند تا مسافت دسته پیاده‌ها تا آشیانه را تخمین بزنند. در ادامه اعلام برخی ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام هشتم(ع) و خدمات حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی زائران و مجاوران را می‌خوانید.

ساعت ۲۰ با ۸ روایت از امام هشتم(ع)

از ویژه برنامه‌های این شب‌ها در مشهد، اجرای نمایش «آسمان هشتم» است که حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مرو و ماجرای ولیعهدی و شهادت ایشان را روایت می‌کند، این نمایش هر شب ساعت ۲۰ در محوطه پیرامونی بست بالا خیابان (پارکینگ شماره ۴) روی صحنه می‌رود.

در این نمایش در هشت فصل با فرازهای مهم زندگانی حضرت رضا(ع) آشنا می‌شویم: روایت حرم، نیشابور و سلسله الذهب، دهسرخ و چشمه آب، کوهسنگی و دعای امام برای سنگ تراشان، دسیسه مامون، ورود به دارالخلافه، شهادت و تشییع امام توسط یاران و زنان نوغان.

مراسم ویژه نوجوانان در حرم مطهر

این شب‌ها ویژه‌ برنامه‌ای از سوی هیئت ابناء الرضا(ع) برای پسران نوجوان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. این مراسم میزبان نوجوانان پسر ۸ تا ۱۲ سال است و قبل از نماز مغرب و عشا در دارالقرآن و دارالتفسیر برپا می‌شود. حلقه‌های قرائت قرآن دختران نوجوان نیز صبح و عصر در رواق‌های حضرت زهرا(س) و دارالحجه برگزار می‌شود.

نمایشگاه عکس «مهر محرم»

نمایشگاه عکس‌های منتخب سوگواره بین‌المللی «مهر محرم» با۴۰ تابلوعکس منتخب از میان هشت هزار اثر رسیده به دبیرخانه این سوگواره در نگارخانه موزه حرم مطهر رضوی در معرض دید عموم گذاشته شده است. عکس‌های منتخب این سوگواره، آثاری از مراسم عزاداری کشورهای عراق، بحرین، انگلستان و استان‌های مختلف ایران است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۲ مهر از ساعت ۸ تا ۱۷ در نگارخانه رضوی واقع در صحن کوثر از این آثار دیدن کنند.

کرسی تلاوت رضوی

کرسی تلاوت رضوی نیز عنوان ویژه‌برنامه تلاوت قاریان بین‌المللی است که عصر فردا در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد با حضور قاریانی همچون شاکرنژاد، پناهی، احمدی وفا و… برگزار می‌شود.

محفل قرآنی ام ابیها نیز برنامه‌ای ویژه خانم‌هاست که تا پنجم مهر ساعت ۱۰ در رواق حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود.

سرویس‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در روز شهادت امام رضا(ع)

در روز شهادت امام رضا(ع) بهای اتوبوس و مترو رایگان خواهد بود. مترو به صورت تمام وقت در خدمت مردم است و در روز شهادت یک ساعت زودتر آغاز به کار می کند و یک ساعت دیرتر به فعالیت خود خاتمه می دهد. بر همین اساس سرویس‌دهی در خط ۱ و ۳ بی‌آرتی و خطوط ۱۲، ۵۰، ۶۲، ۸۲، ۸۶ و ۲۱۰ که خطوط عبوری و منتهی به حرم مطهر هستند، به صورت رایگان به زائران و مجاوران ارائه خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن