شهری

شهردار مشهد: نمی شود ظرفیت شهر را ثابت نگه داشت اما تعداد زائر را افزایش داد! / مشهد بودجه ملی می خواهد

کد خبر : 48795

شهردار مشهد گفت: مشهد شهری ملی است و باید نگاه به این شهر ملی باشددر حالی که این شهر با رویکرد محلی اداره می شود در حالی که باید با اصلاح قانون، اختیارات شهرداری تهران به شهرداری مشهد هم تسری یابد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا خراسان رضوی، سید عبدالله ارجائی روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: از دولت به دلیل توجه ویژه به امر زیارت سپاسگزاریم و طرحهای خوبی با حمایت دولت نظیر آزاد راه حرم تا حرم در حال اجراست.

وی اضافه کرد: یکی از سیاستهای دولت، تسهیل زیارت و افزایش زائرپذیری در این کلانشهر است اما باید ظرفیت این افزایش نیز وجود داشته باشد، نمی شود ظرفیت شهر را ثابت نگه داشت اما تعداد زائر را افزایش داد.

شهردار مشهد گفت: در کنار تسهیل زیارت باید زیرساخت‌های مشهد نیز گسترش یابد و در سطح ملی به این مهم توجه شود چون مشهد نماد مدیریت فرامرزی جمهوری اسلامی است و در برنامه هفتم باید توجه ویژه به این شهر زیارتی شود.

توسعه شهر مشهد به سمت شرق

شهردار مشهد در ادامه گفت: دلیلی برای مقاومت در مسیر تغییر رویکرد توسعه ای از غرب مشهد به سمت شرق وجود ندارد و این مهم پیگیری می شود.

ارجائی افزود: باید توسعه شهر به سمت شرق باشد تا محدوده حرم مطهر رضوی به گنبدی طلایی در حاشیه شهر تبدیل نشود. چرا اصرار به توسعه به سمتی وجود دارد که مردم تمایلی به اسکان در آن منطقه ندارند؟ چرا وقتی منطقه سیدی فضا برای اسکان دارد، طرحهای اسکان در بینالود اجرا می شود؟ از این رو ساخت واحدهای مسکونی برای اجرای طرح بازآفرینی در حاشیه شهر در شرق مشهد تا چندماه آینده اجرایی می شود.

وی در خصوص مرز اختلافی طرقبه – شاندیز با مشهد اظهار کرد: این موضوع مربوط به تقسیمات کشوری است و شهرداری مشهد در این خصوص مطالبه گر است و به سرعت در حال پیگیری موضوع هستیم و این موضوع به سرعت باید تعیین تکلیف شود.

حقوق ٢٨ میلیون تومانی شهردار مشهد
شهردار مشهد در پاسخ به پرسشی میزان حقوق خود را نیز بین ٢٧ تا ٢٨ میلیون تومان ذکر کرد.

ارجائی در خصوص پرونده قضایی اخیر تعدادی از مدیران حوزه شهردار نیز اظهار کرد: پرونده قضایی برای تعدادی از مدیران تشکیل شده، این مدیران در مرحله اتهام هستند و در این مرحله مدافع مدیران هستیم اما اگر فسادی اثبات شود با متخلفان برخورد خواهد شد چون ارتکاب فساد خط قرمز ماست.

وی با اشاره ساخت حسینیه در عرصه میدان شهدا گفت: محل تدفین شهدای گمنام در میدان شهدا به مرکز فعالیت فرهنگی و اجتماعی تبدیل خواهد شد و هیات امنایی در این خصوص تشکیل شده تا این مهم محقق شود.

شهردار مشهد گفت: شهر را در شرایطی تحویل گرفتیم که بودجه محقق شده شهرداری ٢١ درصد بود و مطالبات پیمانکاران و بدهی به بانکها از مشکلات بود.

ارجائی افزود: تحقق بودجه در معاونت اقتصادی قابل قبول نبود که اصلاحاتی در این حوزه صورت گرفت و با تلاشهای صورت گرفته سال گذشته ١٠٠ درصد درآمدهای عمومی بودجه محقق و بخشی از بدهی های شهرداری تسویه شد.

وی اضافه کرد: وقتی یک مگاپروژه در نقطه ای از شهر اجرا می شود در ارزش گذاری زمین، تغییر قیمتی صورت می گیرد لذا طرحها را تا زمان اجرایی شدن اعلام نمی کنیم به عنوان نمونه در جریان اجرای طرح بازگشایی معابر پادگان ارتش، عده ای دلال بازی روی املاک مردم انجام دادند.

شهردار مشهد گفت: در شمال شهر طرحهای توسعه ای خوبی در دستور کاراست و تا پایان سال تمام طرحهای تفصیلی مشهد مصوب و ابلاغ خواهد شد.

ارجائی افزود: در حوزه مترو نیز تلاش می شود مرحله نخست خط سوم تا پایان این دوره بهره برداری شود و برای تکمیل این بخش ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: تا کنون برای ریل این طرح، قراردادی منعقد نشده است و در صورت تامین اعتبار این مرحله تا سال ۱۴۰۳ بهره برداری می شود.

شهردار مشهد گفت: واگنهای مورد نیاز این خط نیز به مشهد رسیده است و شهرهای قم و کرج درخواست انتقال این واگنها را برای تست خطوط مترویی دارند که اعلام شده شهر مشهد به این واگن ها نیاز دارد.

ارجائی افزود: یکی از اصلی ترین زیرساخت‌های شهری، حمل و نقل عمومی است و در همین راستا سال گذشته تعداد اتوبوسهای فعال در شهر هزار و ٣٠٠ اتوبوس بود که از سال گذشته تا کنون ١١٣ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شده و ٢٧ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شده است.

وی ادامه داد: برای تکمیل ناوگان اتوبوسرانی در مشهد ٢ هزار و ۵٠٠ دستگاه اتوبوس نیاز است و تلاش می شود تا پایان این دوره مدیریت شهری تعداد ناوگان افزوده شده به هزار دستگاه برسد و یکی دو دستگاه اتوبوس برقی نیز در مشهد در حال آزمایش است.

تمهیدات دهه آخر صفر
شهردار مشهد در خصوص اقدامات شهرداری برای دهه پایان صفر در مشهد نیز گفت: طبق برآوردها بین ۶ تا هشت میلیون زائر در این ایام به مشهد سفر خواهند کرد.

ارجائی افزود: طبق اعلام ستاد خدمات سفر در استانداری، ظرفیت اسکان ۶٠٠ هزار نفر – شب در این ایام در مشهد فراهم شده که تامین حدود ١٠ درصد از این ظرفیت بر عهده شهرداری گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: تمام سالن های ورزشی و بحران شهرداری در اختیار کمیته اسکان در اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است و البته باز هم در موضوع اسکان با کمبود مواجه خواهیم بود و شهروندان نیز باید با فرهنگ میزبانی در این خصوص مشارکت کنند.

شهردار مشهد گفت: برای جلوگیری از گرانفروشی و مدیریت قیمت اقلام اساسی نیز باید شهروندان و اصحاب رسانه ورود کنند و شهرداری نیز خط قرمزی در کمک به دولت ندارد.

ارجائی در خصوص کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر مشهد نیز گفت: افزایش پارکینگهای عمومی و خصوصی در دستور کار است و در دهه آخر صفر نیز ظرفیت افزایش قابل ملاحظه ای در حوزه پارکینگها در هسته مرکزی صورت خواهد گرفت که البته موقت است.

وی ادامه داد: افزایش سرانه فضای سبز مشهد نیز در دستور کار است اما در جریان توسعه، موضوع عدم استفاده از آب شرب مورد تاکید است و آبیاری فضای سبز با پساب باید انجام شود.

وی در خصوص ساماندهی کارتن خوابها نیز گفت: جمع آوری متکدیان وظیفه شهرداری است اما ساماندهی معتادان متجاهر وظیفه بهزیستی است و طبق قانون شهرداری باید به بهزیستی کمک کند.

شهردار مشهد گفت: در قسمت غربالگری معتادان متجاهر مشکل وجود دارد، شهرداری متعهد شده تا ساماندهی ٣٠ درصد از معتادان متجاهر را انجام دهد اما آمار باید شفاف ارائه شود.

ارجائی افزود: در ١٠ سال گذشته به رغم اقدامات انجام شده آمار معتادان متجاهر کاهش نیافته است و اکنون پرسش این است که چرا روش علمی موثر برای ساماندهی و عدم برگشت معتادان متجاهر ارائه نمی شود؟ به نظر می رسد عده ای با کاهش جمعیت معتادان متجاهر مشکل دارند.

شهردار مشهد در خصوص امر به معروف و نهی از منکر نیز اظهار کرد: در خیلی از موارد باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و بسیاری از موضوعات با تذکر قابل رفع است.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن