زندگی

پیش‌نیازهای بازگشت به مدرسه

کد خبر : 48655

کمتر از ۱۰ روز تا شروع سال تحصیلی باقی مانده؛ والدین و دانش‌آموزان برای موفقیت فرزندشان در کلاس درس باید چه کنند؟

نویسنده : فرزانه عطاران| ‌ مشاور تحصیلی

صبح مشهد- چشم بر هم زدیم و نفس‌های فصل تابستان به شماره افتاد. کمتر از ۱۰ روز دیگر، سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان شروع خواهد شد و اگر آن‌ها آمادگی‌های لازم را برای برگشت به سر کلاس‌های درس در خودشان ایجاد نکنند، ممکن است در ماه‌های آینده با چالش‌های جدی مواجه شوند. اگر این روزها برای رفتن به سر کلاس آماده می‌شوید، تایید خواهید کرد که تعطیلی تابستان و گذراندن روزهای بدون دغدغه، به احتمال زیاد کل عادت‌های روزمره شما را تغییر داده است و با شروع مدرسه برای‌تان سخت خواهد بود تا بتوانید خود را دوباره با شرایط جدید وفق دهید. از آن طرف، والدین هم تایید می‌کنند که فرزندشان بیش از سه ماه مشغول تفریح و سرگرمی بوده و عملا هر کاری که خواسته، انجام داده است. بنابراین انجام مجدد وظایف مدرسه برایش خوشایند نیست. در ادامه چند توصیه به والدین و دانش‌آموزها درباره پیش‌نیازهای بازگشت به مدرسه خواهیم داشت.

۵ توصیه‌ به والدینِ دانش‌آموزان
اگر فرزندی دارید که باید از ۱۰ روز دیگر راهی مدرسه شود، توجه به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، ضروری به نظر می‌رسد.

درباره مدرسه با او حرف بزنید
چند روز قبل از ورود به مدرسه، با او درباره مدرسه حرف بزنید. برایش توضیح دهید به چه دلیل باید به مدرسه برود و رفتن به مدرسه چه مزایایی برایش دارد. گفت‌وگوهایتان باید مطابق با شخصیت و سن فرزندتان باشد. مثلا همکلاسی‌هایش را دوباره می‌بیند و با همکلاسی‌های جدید آشنا می‌شود، به فعالیت‌های جدیدی پی می‌برد و چیزهایی را یادمی‌گیرد که به رشد او کمک می‌کند.

هیجان مثبت برای بازگشت به مدرسه ایجاد کنید
برای فرزندانتان هیجان مثبت رفتن به مدرسه را ایجاد کنید. مدرسه رفتن در مقایسه با خیلی کارهای دیگر، بهتر و جذاب‌تر است. به آن‌ها لبخند بزنید و یادآوری کنید که چقدر خوشبخت هستند که دوباره شانس برگشت به مدرسه را برای ادامه تحصیل دارند.

احساسات‌تان را مدیریت کنید
بسیاری از کودکان وقتی برای اولین بار به مدرسه می‌روند یا بعد از تعطیلات لذت بخش تابستان به مدرسه بازمی گردند، شروع به گریه کردن می‌کنند و بسیار احساساتی می‌شوند. با این حال، این تنها کودکان نیستند که احساساتی می‌شوند و پدر و مادر‌ها هم باید از فرزند کوچک خود دل بکنند. به همین دلیل بسیاری از اوقات پیش می‌آید که هر دو طرف، هم کودک و هم والدین هنگام رسیدن به مدرسه شروع به گریه کردن می‌کنند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که اضطراب و نگرانی خود را کنترل کنید، چون بچه‌ها این احساسات را می‌فهمند و عکس العمل مشابهی از خود بروز می‌دهند. علاوه بر این، بعضی پدر و مادر‌ها تصور می‌کنند باید آن قدر آن جا بمانند تا گریه فرزندشان قطع شود اما این روش تأثیری ندارد، چون اضطراب فرزندتان بیشتر و بیشتر خواهد شد؛ بنابراین جلوی اشک‌هایتان را بگیرید و بعد از یک خداحافظی ساده با فرزندتان، آن جا را ترک کنید. یک کار خوب که می‌توانید انجام دهید این است که قبل از باز شدن مدارس، با فرزندتان به مدرسه اش بروید تا با محیط آن جا آشنا شود.

از سلامت جسم و روان فرزندتان مطمئن شوید
مطمئن شوید که فرزندتان در وضعیت مناسبی از لحاظ سلامت جسم و روان قرار دارد. هم سلامتی جسم و هم روان، لازمه موفقیت در سال تحصیلی است.

برای خرید لوازم‌تحریر نظرش را بپرسید
در این روزهای باقی مانده، خرید نوشت افزار و دیگر لوازم مورد نیاز برای مدرسه را فراموش نکنید و در این زمینه، حتما از خودش هم نظر بخواهید. این نظرخواهی بر افزایش انگیزه او برای بازگشت به مدرسه و موفقیت در سال تحصیلی جدید، تاثیر زیادی دارد.

سخنی با دانش‌آموزان
اگر شما برای مدت زمان طولانی مطالعه نداشته اید، بهترین کار این است که در چند روز باقی مانده به خلاصه درس‌های سال قبل به صورت روزنامه‌وار نگاهی بیندازید تا ذهن را برای پذیرش مسائل جدید درسی آماده کنید. یکی از رموز موفقیت در هر کاری، آینده نگری است. بنابراین باید آن چه را که در سال تحصیلی جدید یاد خواهید گرفت، فهرست کنید و برای هر یک از درس‌ها با توجه به شناختی که از خودتان دارید و سخت بودن آن درس، برنامه‌ریزی کنید که می خواهید چگونه آن کتاب را مطالعه کنید تا دردسر کمتری در یادگیری‌اش داشته باشید. همچنین به عنوان یک هدف مهم و کاربردی برای خودتان، تصمیم بگیرید که امسال در هیچ درسی ضعیف نباشید. اگر می‌خواهید در معدل‌تان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشید و سال گذشته در یک یا حتی چند درس ضعیف بودید، همین الان به دنبال تقویت آن درس‌ها به صورت پایه‌ای باشید.

در این زمینه، یک مشاور تحصیلی می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. توصیه پایانی هم این که از آن‌جا که خواب شما بر میزان یادگیری‌تان تاثیرگذار خواهد بود، تنظیم ساعت خواب بسیار مهم است. پس از الان، شب‌ها زود بخوابید تا خواب شما در چند روز باقی مانده تا سال تحصیلی تنظیم شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن