اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

رئیس سازمان بسیج اساتید در مشهد مطرح کرد:

طرح ولایت، پادگان دوکوهه جبهه جهاد تبیین است

کد خبر : 48534

محمدرضا مردانی در افتتاحیه دوره دانش افزایی و توانمندسازی اساتید: دانشگاه تعیین کننده‌ترین محور در نبرد با تمدن منحط غربی است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی که در افتتاحیه دوره دانش افزایی و توانمندسازی بسیج اساتید سخن می‌گفت، با ادای احترام به ساحت ملکوتی ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) عنوان کرد: این دومین “دوره دانش افزایی و توانمندسازی اساتید” نهضت استادی بسیج است. اولین دوره آن سال گذشته اجرا شد. بسیج اساتید مفتخر است که امسال دومین دوره “دانش افزائی و توانمند سازی اساتید” را با کمیت و ان‌شاالله کیفیت بیشتری نسبت به سال قبل برگزار می‌کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید طرح ریزی و اجرای این دوره را عنایت ویژه موسسه امام خمینی (ره) دانسته و ضمن قدردانی از مسئولین برگزاری و اساتید عنوان کرد: بنیانگذار دوره‌های معرفت افزایی به شکلی که ما اکنون شاهدش هستیم، حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی (رحمه الله علیه) بودند و اکنون پسر شایسته و دانشمند ایشان دکتر مجتبی مصباح یزدی پرچمدار توسعه و تعمیق طرح‌های اینچنینی در سراسر کشور هستند. خداوند به ایشان سلامتی و طول عمر با برکت عنایت کند.

وی افزود: اینکه ما در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دستورالعمل اجرایی آیین نامه طرح دانش افزایی و توانمند سازی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها مصوب جلسه ۲۳۱ مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۰  بحث دوره‌های دانش افزایی و معرفتی را در تعالی ساختار آموزش عالی خود لحاظ کرده‌ایم به این خاطر است که ما دانشگاه را اسلامی می‌خواهیم. دانشگاه و استادِ بی تفاوت به منافع کشور و مصالح اسلام حتی اگر در تخصص خود قوی باشد ره آورد چندانی برای کشور و آینده جامعه اسلامی نخواهد داشت.

مردانی خاطرنشان کرد: اینکه ما می گوییم تخصص و تعهد را در کنار هم می‌خواهیم دلیلش این است که فرد بی تخصص حتی اگر دغدغه‌مند باشد، آنچنان که باید و شاید برای راهبری جامعه به سوی آرمان‌های نهضت اسلامی شایسته نیست و فرد متخصصِ بی‌تعهد هم بنیان، انگیزه و دغدغه ای برای ارتقا و تعالی جامعه‌ی خود ندارد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور هدف از برگزاری این دوره دانش افزائی و توانمند سازی اساتید (طرح ولایت استادی) را تعمیق روحیه تعبد و بندگی (خود‌شناسی)، افزایش معرفت و دانش دینی (خدا شناسی و اسلام شناسی)، افزایش بصیرت سیاسی و اجتماعی و نهایتاً توانمند‌سازی اساتید در جبهه جهاد تبیین معرفی کرده و افزود:  بنده این دوره را به مثابه دوره آماده سازی برای اعزام به جبهه‌های نبرد شناختی و معرفتی می‌دانم. به زعم بنده طرح ولایت، پادگان دوکوهه جبهه جهاد تبیین است.

نقش بی‌نظیر دانشگاه به عنوان محل اجتماع و پرورش دانشجویان و اساتید، در جنگ شناختی با غرب

مردانی گفت: اساتید از هر استان و دیاری خود را به این مقر می‌رسانند تا آخرین آمادگی را کسب کنند و با توانی مضاعف راهی خطوط مقدم نبرد شناختی شوند . دانشگاه تعیین کننده ترین محور در نبرد با تمدن منحط غربی است. مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) دانشجویان را افسران جنگ نرم و اساتید را فرماندهان جنگ نرم خوانند، این‌ها تعابیری است که ایشان در مورد سایر اقشار به کار نبرده‌اند. این نشان از نقش بی‌نظیری است که دانشگاه به عنوان محل اجتماع و پرورش دانشجویان و اساتید، در جنگ شناختی با غرب دارد.

وی افزود: اینکه رهبری معظم انقلاب (حفظه الله) موکداً بر جهاد تبیین تأکید دارند و  از جمله  در دیدار با فرماندهان نیروی هوائی ارتش در نهم بهمن ۱۴۰۰ فرمودند ” جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است“ ناظر به همین موضوع است که ایشان به نیکی می دانند که اگر قرار باشد تحوّل و تطّوری در روحیه و رویکرد یک ملت ایجاد شود اساسش تبیین است. تبیین و جهاد تبیین از اصول شکل‌گیری و استمرار نهضت پویا و بالنده‌ی تشیّع بوده و هست.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در طول تاریخ هر جا مسلمین پیروزی ای حاصل کردند اساسش همین تبیین بوده و برعکس، هر جا نهضت اسلام و تشیّع ضربه خورده، ریشه‌اش عدم تبیین و بی بصیرتی بوده است. اساس فتنه سقیفه که باعث دو دستگی در جمعیت مسلمین شد بجز خودخواهی و فریب برخی از بزرگان عشایر، سکوت مغرضانه و یا سهل انگاری برخی از اصحاب در تبیین ولایت امیرالمومنین بود. تنها کسانی مانند مقداد ، ابوذر ، مالک اشتر ، سلمان و … در مقابل فتنه سقیفه ایستادگی کردند که اهل بصیرت بودند.

وی با اشاره به هفتمین روز ماه صفر و روز بزرگداشت مقام شامخ سلمان فارسی، بیان کرد: سلمان فارسی حقا یکی از جلوه‌های ایمان و بصیرت بود. درسال پنجم هجرت همه‌ی مشرکینِ شبه جزیره عربستان با محوریت قبیله بنی نضیر برای ریشه‌کن کردن اسلام هم پیمان شدند، تا آنجا که بسیاری از مومنین خوف از بین رفتن جامعه‌ی نوپای اسلام را داشتند. اما سلمان فارسی با پیشنهاد هوشمندانه حفر خندق در اطراف مدینه مومنین را از محاصره شدن نجات داد و نهایتاً مومنین پیروز این غزوه تعیین کننده شدند.

۷ صفر روز سبک زندگی ایرانی-اسلامی نامگذاری شود

مردانی افزود: درجه زهد و بصیرت سلمان تا آنجا رسید که پیغمبر عظیم الشان اسلام آن جمله معروف ” سلمان منا اهل البیت” را در وصف مرتبه و عزت این مجاهد تیزهوش ایرانی در میان اهل بیت رسول الله بیان فرمودند. بنده پیشنهاد میکنم از آنجا که سلمان فارسی اولین عامل پیوند ایران و اسلام بود امروز یعنی ۷ صفر روز سبک زندگی ایرانی-اسلامی نامگذاری شود. سبک زندگی ایرانی-اسلامی از آن دسته تاکیدات رهبر معظم انقلاب است که متاسفانه کمتر برای آن برنامه ریزی و هدفگذاری شده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور  در ادامه به حادثه عاشورا ، جهاد تبیین حضرت زینب سلام الله علیها و فاصله بین عاشورا تا اربعین اشاره کرد و ضمن بیان فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند این چهل روز، اوج مجاهدت همراه با تبیین همراه با افشاگری است. اگر این چهل روز نمی‌بود، اگر حرکت عظیم زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) و جناب امّ‌کلثوم و حضرت سجّاد (علیه السّلام) نمی‌بود، شاید آن فقره‌ی «لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حَیرَهِ الضَّلالَه» اتّفاق نمی‌افتاد. این حرکت عظیم، این صبر فوق‌العاده‌ی خاندان پیغمبر به پیشوایی زینب کبری (سلام الله علیها) و امام سجّاد (علیه السّلام) بود که توانست حادثه‌ی کربلا را ماندگار کند و به معنای واقعی کلمه این تبیین مکمّل آن فداکاری بود.

وی افزود: در مورد انقلاب اسلامی ایران نیز همین‌طور است. جهاد تبیین نقش مهمی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب داشت. قطعاً اگر قرار باشد برای خروش سیل مردم در بحبحه‌ی انقلاب در سال ۵۷ سرچشمه‌ای تصور شود این سرچشمه، جهاد تبیینی بود که امام از دهه‌ی ۴۰ شروع کرده بودند. در اوج دوران تاریک ستمشاهی امام یک تنه عَلمِ تبیین را برافراشتند و ابتدا با سخنرانی‌های غرّا و روشنگرانه ی خود در سال ۴۱ علیه لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی دولت عَلَم، و همچنین علیه تصویب غیرقانونی لوایح ششگانه در دربار شاه، روحانیون را از نقشه های بلند مدت استعمار برای کشور آگاه کردند و در ادامه و در چهارم آبان سال ۴۳ با قیام علیه لایحه ی کاپیتالاسیون مردم را نیز وارد شعاع دایره ی روشنگری های خود نمودند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: در مقابل حقانیت نهضت ما دشمن بیکارننششته و از ابتدای پیروزی انقلاب نبرد تمام عیار فکری و شناختی علیه ما به راه انداخته همان جنگی که مقام معظم رهبری در مورد آن تعبیر دقیق جنگ نرم را به کار بردند.

مردانی اهداف دشمن از به راه انداختن جنگ شناختی و معرفتی علیه ما را تخریب و تخطئه باورها و اعتقادات، تغییر افکار و اندیشه‌ها، تغییر رفتار، تغییر سبک زندگی، تغییر ساختار دانست و از پیامدهای شکست در عرصه‌ی جنگ نرم سخن گفت.

از بین رفتن روحیه کار و خدمت به علت سرخوردگی از بی عدالتی و یا به علت خودباختگی در برابر ابهت پوشالی غرب، کم رنگ شدن وحدت و انسجام ملی، سست شدن مقاومت ملی، افزایش احتمال نفوذ به علت استحاله افراد، به هم ریختن آرامش روانی جامعه، ایجاد دوقطبی‌های کاذب و عمیق کردن برخی شکاف‌های سطحی و جزئی موجود، تقویت گرایشات به خارج از مرزها، تغییر سبک زندگی از شیوه سنتی و اسلامی به  شیوه‌ی لوکس گرا، مصرف زده و بی چهارچوب غربی از جمله پیامدهای شکست در عرصه جنگ نرم بود که مردانی در سخنان خود به آن پرداخت.

رسالت بسیج اساتید در عرصه جهاد تبیین عظیم و بی بدیل است

وی افزود: ملزومات پیروزی ما در نبرد تبیینی متعددند اما شاید بشود اساس آن را؛ تعمیق روحیه تعبد و بندگی (خود شناسی)، افزایش معرفت و دانش دینی ، افزایش بصیرت سیاسی و اجتماعی دانست. دقیقا همان مواردی که فلسفه وجود چنین دوره‌ای، یعنی “دوره دانش افزایی و توانمندسازی اساتید” است. همان دلایلی که ما اینجا در راستای التزام به آنها دور هم جمع شده‌ایم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین رسالت بسیج اساتید را بعنوان نهضتی که دارای خیل عظیمی از متخصصین در عرصه‌ی علم، رسانه و هنر است در عرصه جهاد تبیین عظیم و بی بدیل دانست گفت: از مسئولین توقع وجود دارد که مسیر را برای ورود اساتید انقلابی به عرصه‌های مورد نیاز جمهوری اسلامی و امت مسلمان از جمله آوردگاهِ جهاد تبیین هموار کنند. ان‌شاء‌الله خداوند به برکت توسل به آقا علی ابن موسی الرضا (ع) به بنده و همه‌ی شما عزیزان توفیق جهادِ موثر و مخلصانه در عرصه و آوردگاه نبرد تبیین را عطا کند.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن