شهری

اجرای صحیح طرح دارویار با رفع کمبودهای دارویی میسر است

کد خبر : 48358

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: هم اکنون با توجه به حذف ارز ترجیحی و مشخص نبودن وضعیت ارز دارویی برای تولید دارو، با کمبود دارویی مواجه هستیم که در راستای موفقیت در اجرا و تحقق طرح دارویار ابتدا باید مساله کمبودهای دارویی رفع شود.

به گزارش صبح مشهد، دکتر علیرضا شهریاری روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز داروسازی در جمع خبرنگاران افزود: از آنجایی که وضعیت ارز تعلق یافته به دارو مشخص نبوده و در قبل از اجرای طرح دارویار کارخانه های داروسازی نتوانسته اند برنامه ریزی صحیح و کافی جهت مواد اولیه و شروع فرایندهای ساخت را داشته باشند، بدین دلیل به رغم شروع طرح دارویار همچنان کمبودهای دارویی وجود دارد، در حالی که بهتر بود ابتدا وضعیت ارز مشخص و سپس طرح دارویار اجرا شود.

وی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از داروهای ضروری بیماران مانند اسپرهای تنفسی و برخی از قطره های چشمی و شربت های آنتی بیوتتیک کودکان متاسفانه تولید نمی شود و کمبود شدید آن ها به دلیل عدم تولید مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است و چون این مساله همزمان با تغییر قیمت تدریجی داروها صورت گرفته است، این ذهنیت اشتباه گاها در مردم ایجاد می شود که ممکن است دارو موجود باشد اما داروخانه به دلیل تغییر قیمت آن را در اختیار مردم قرار نمی دهند، در حالیکه چنین نیست.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه جهت بهره مندی از یارانه دارویی، برقراری پوشش بیمه ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت و پوشش بیمه ای نبوده اند، کاهش کمبودهای دارویی و کنترل قاچاق معکوس دارو از جمله مزایای طرح دارو یار است که از تاریخ ۲۳ تیرماه در کشور در حال اجرا است.

همراهی داروسازان در اجرای سریع طرح دارویار

شهریاری ادامه داد: طرح دارویار بر اساس تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و با دستور ریاست جمهوری اجرا شد. در این طرح یارانه دارو مستقیما به مصرف کننده نهایی دارو می‌رسد، در این طرح اگرچه قیمت دارو افزایش یافته است اما پرداخت این هزینه بر عهده سازمان‌های بیمه گر می باشد.

وی گفت: از زمان اجرای طرح دارویار تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ داروی فاقد پوشش بیمه ای و نیز ۱۱۹ قلم داروی او.تی.سی یا داروهای بدون نسخه و داروهای بیماران دیابتی نیز تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته اند.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: همچنین در راستای اجرای این طرح در دولت سیزدهم، به دلیل گران بودن داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، دولت برای حمایت از این بیماران، ۹۸ درصد هزینه برخی از داروهای بیماران خاص و صعب العلاج را پرداخت می‌کند و این بیماران تنها حدود ۲ درصد هزینه بابت خرید برخی از این داروها پرداخت می‌کنند.

شهریاری ادامه داد: همچنین دولت سیزدهم برای حمایت از طرح دارویار و اجرای آن مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و بودجه برای مدت یک سال را بابت هزینه‌های دارویی به بیمه‌ها پرداخت کرده است.

وی در خصوص نگرانی‌های داروسازان از اجرای طرح دارویار گفت: افزایش قیمت دارو و حذف ارز ترجیحی موجب شده است که داروسازان برای خرید دارو نیاز به نقدینگی بیشتری نسبت به قبل داشته باشند و از دولت تقاضا داریم در این خصوص اعتبار و بودجه‌ای برای تامین داروها به داروخانه ها اختصاص دهند.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی ادامه داد: همچنین از دیگر نگرانی‌های داروسازان این است که با توجه به اینکه در طرح دارویار تفاوت سهم ارز دارو قرار است توسط سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها پرداخت شود، در صورتیکه بیمه ها به تعهدات خود عمل نکنند فشار اقتصادی زیادی به داروخانه‌ها وارد شده و آنها امکان تهیه دارو را از دست داده و این طرح با شکست مواجه خواهد شد.

مشکلات و چالشهای حوزه دارو

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی در خصوص تاخیر در پرداخت مطالبات داروسازان از سوی بیمه‌ها بیان کرد: هم اکنون بیمه سلامت در پرداخت مطالبات داروسازان به روز است و این مطالبات را تا آخر تیرماه را پرداخت کرده است اما بیمه تامین اجتماعی در این امر کمی تاخیر دارد که با توجه به دستور ریاست جمهوری در پرداخت به موقع پرداختی‌ها، امید است این مشکل رفع شود.

شهریاری افزود: همچنین هم اکنون بیمه روستایی و بیمه دی که مربوط به جانبازان و خانواده های ایثارگران می‌باشد در پرداخت ها تاخیر بسیاری دارند که این مساله سبب ایجاد فشار اقتصادی بر داروخانه ها و کاهش توان خرید دارو و در نهایت عدم امکان ارائه خدمات دارویی مناسب به این بیمه شدگان شده است.

وی ادامه داد: به توجه به اجرای آیین نامه تازه تاسیس داروخانه و تعداد زیاد فارغ التحصیلان داروسازی، تعداد داروخانه‌های خصوصی بسیار افزایش یافته و اگر چه از کل داروخانه های کشور ۹.۶ درصد تعداد داروخانه های دولتی است، اما حدود ۵۵ درصد سهمیه دارویی در اختیار این داروخانه ها قرار دارد.

این مسوول اضافه کرد: بنابراین کاهش سهمیه دارویی داروخانه های دولتی و یا کاهش ورودی دانشکده های داروسازی راهکاری است که می تواند این مشکل را مرتفع سازد.

پیشگامی داروسازان در اجرای طرح نسخ الکترونیکی

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اجرای نسخ الکترونیک یکی از طرح‌های ارزشمند در کشور به شمار می رود و داروسازان اولین گروهی بودند که به رغم چالش های بسیار در شروع طرح و عدم آماده بودن زیرساخت های الکترونیکی کافی به پذیرش نسخ الکترونیک اقدام و به اجرایی شدن این طرح کمک شایانی نمودند.

شهریاری در ادامه گفت: هم اکنون ۱۴ هزار و ۵۱۷ داروخانه در کشور دایر است که از این تعداد هزار و ۳۹۴ داروخانه دولتی و ۱۳ هزار و ۱۲۳ داروخانه خصوصی هستند.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: حدود هزار و هفت داروخانه در این استان دایر است که ۷۴۹ داروخانه از این تعداد در مشهد فعالیت دارند.

طرح دارویار از اقدامات دولت سیزدهم برای اصلاح ساختار یارانه ای است که برای بازدهی و اجرای صحیح در حوزه دارو، همکاری و هماهنگی ارکان مختلف اجرایی را می طلبد و حصول نتیجه کامل آن نیازمند صبوری مردم در این مسیر است.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن