اسلاید شوشهری

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی: ۶ هزار دانشجوی تبعه خارجی در مشهد تحصیل می کنند

کد خبر : 48188

مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: برای ۱۷ هزار تن از فرزندان اتباع خارجی حاصل از ازدواج با زنان ایرانی در استان پرونده تشکیل شده و برای ادامه روند صدور شناسنامه، این پرونده ها در اختیار ثبت احوال قرار گرفته است.

به گزارش صبح مشهد، سیدعلی قاسمی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: تاکنون هفت هزار و ۵۰۰ مادر ایرانی در سامانه ویژه اداره اتباع خارجی نامنویسی کرده اند و استعلام های لازم برای آنها انجام شده که هم اکنون در حال رفع نقص برخی پرونده ها هستیم.

وی شمار فرزندان مادران ایرانی متقاضی شناسنامه در خراسان رضوی را ۳۰ هزار نفر برآورد کرد و گفت: تعداد متقاضیان شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی در استان خراسان رضوی بیش از دیگر استان‌های کشور است.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی اضافه کرد: روند پیگیری و اخذ استعلام ها، به دلیل نواقص مدارک و مستندات در پرونده ها، صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی مزدوج با اتباع خارجی را پیچیده و زمان‌بر کرده است.

قاسمی گفت: سهمیه بیمه سلامت اتباع خارجی مقیم خراسان رضوی ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر است که برای این تعداد سهمیه مذکور در نظر گرفته شده است.

وی گفت: متاسفانه هفت هزار تن از اتباع خارجی، که مشمول این بیمه درمانی ارزشمند شده اند، برای گرفتن بیمه خود اقدام نکرده اند و در عمل شماری از اتباع خارجی نیازمند را از دریافت این خدمات درمانی محروم کرده اند.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی همچنین به طرح های این اداره برای جذب اعتبارات بین المللی اشاره کرد و گفت: در این قالب ۵۹ پروژه آموزشی، بهداشتی و معیشتی برای اتباع مقمی استان در سال میلادی ۲۰۲۲ به اتمام رسیده و به دنبال جذب بیشتر اعتبارات سازمانهای بین المللی در سال ۲۰۲۳ هستیم.

قاسمی گفت: برای نخستین بار در کشور، انجمن تجاری و سرمایه گذاری اتباع افغانستانی مجوز دریافت کرده است که به تازگی مجوز مزبور به این گروه از فعالان اقتصادی مقیم خراسان رضوی تقدیم شد.

وی به تحصیل ۶ هزار دانشجوی تبعه خارجی مقیم مشهد اشاره کرد و گفت: رایزنی هایی برای تسهیل تمدید اقامت این افراد در مشهد صورت گرفته و از طرفی برای بهره گیری از ظرفیت فکری این نخبگان، اتاق های اندیشه ورز دانشجویی تشکیل شده است.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: طبق آخرین سرشماری که به صورت داوطلبانه از اتباع خارجی مقیم استان به عمل آمد، ۱۸۰ هزار نفر در این طرح شناسایی شدند.

قاسمی با بیان اینکه ۹۸ درصد اتباع خارجی مقیم در استان خراسان رضوی در مشهد سکونت دارند، افزود: سرشماری جدید اتباع به خصوص در زمینه ارائه خدمات جمهوری اسلامی به افغانستانی ها، به ویژه تازه واردهایی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان وارد کشور شده اند، بسیار حائز اهمیت بود اما متاسفانه فقط ۳۵ درصد از این اقشار در سرشماری یاد شده مشارکت کردند.

گفتنی است، تا پیش از تغییر حاکمیت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، استان ۶.۹ میلیون نفری خراسان رضوی میزبان ۳۲۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای مجوز، گذرنامه و کارت آمایش بود.

پس از اجرای طرح سرشماری شهروندان افغانستانی در ماه گذشته، ۱۸۰ هزار نفر به تعداد مهاجران افغان مقیم استان خراسان رضوی افزوده شد و اکنون شمار مهاجران قانونی و ثبت نام کرده افغانستانی در طرح سرشماری اتباع به نیم میلیون نفر رسیده است که ۹۸ درصد این گروه در کلانشهر چهار میلیون نفری مشهد سکونت دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن